3978
Sök

Vad är detta för del på ventilkåpan, och ska den vara lös? Även hjälp till start av bil uppskattas!

4 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
Har en VW LT-31 85:a som har problem att starta när det har regnat/är fuktigt. Det hände nu och jag kikade på motorn och knackade lite på startmotorn. Fick aldrig igång den och fick skjuts av några hem, men ska ta bussen dig imorgon och försöka igen. Annars blir det starthjälp av verkstad.

Hur som helst, på ventilkåpan sitter ju oljelocket men även en annan rund sak med en slang ansluten till.  Under den sitter ett litet munstycke som går in i ett hål i ventilkåpan och denna sak är lös och inte fäst i hålet. När jag försökte starta bilen hoppade den upp och ner (lossnade dock inte). Vill gärna veta vad detta är och om det ska vara så här? Är det ventilkåpsventilation?

Här är två bilder jag hittade på nätet som visar vad jag menar:

Bild 1
Bild 2

Och, om nån har nåt förslag på hur jag lättast får igång den själv (antingen fukt i förgasare, tändspole, fördelarlock, i bensintanken) så är jag tacksam!

Tack!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
4 juni 2017
Jag hade börjat med att torka fördelare och Tändkablarna.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 647 Inlägg
4 juni 2017
Hej!
Slangen är för vevhusventilationen.
Varför motorn inte startar?? kan bero på så många saker.

1. Sliten rotor och fördelarlock.
2. Luftläckage i spridare (slitna O-ringar).
3. Slitna stift.
4. Dåliga tändkablar.
5. Dålig tändspole.
6. Ihopkoksad motor (sällan bytt olja och filter).
7. Igensatt luftfilter.
8. osv osv

4 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
Tror på tändkablar och fördelarlock... Det sa dom sist på verkstan iaf och det ska fixas på onsdag, om jag får dit den. Den funkar utmärkt att starta så länge det inte är fuktigt ute och imorgon ska det vara torrt och soligt. Problemet är bara det att jag laddat ur batteriet så får hoppas nån är där med startkablar och kan hjälpa mig.

Fri fart för ett fritt folk!
15 015 Inlägg
5 juni 2017
vad har du för motor?   för på bilden är det en Diesel motor du lagt upp bilder från...

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
5 juni 2017
Trådstartare
Det var fördelarlocket vars stift var fuktiga som orsakade detta. Tog isär det, torkade med lite papper (det var inte så fuktigt) och sandpapprade lite på stiften sen funkade den direkt. Sista försöket med Batteri boostern. Annars hade det varit bärgning 10 mil. big_smile
Senast redigerat av stollen12 (5 juni 2017)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
5 juni 2017
Jahadu smile,kommer ihåg ventilknackaren ( opel, för dom som inte vet   )jag hade i början på 70-talet som bråkade vid hög luftfuktighet och fick jag fick ta fram en torr trasa och torka fördelaren invändigt för att få igång eländet ..
I mitt fall var det en för mig osynlig spricka som ställde till det..
Kanske man kan lösa det med en tät packning i ditt fall?
Senast redigerat av oljan (5 juni 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök