AUDI A4 ABS lampa lyser efter byte av bromsskiva och hjullager

Arbitur
5 juni 2017 · 7 Inlägg

Bilen: Audi A4 1.8Ts 1999 (B5), framhjulsdriven, Avant.
27000 mil

Felet är att ABS lampan på instrumentbrädan lyser och displayen visar en röd symbol som indikerar ett fel med bromssystemet följt av 3 höga pip.

Felet uppstod precis efter att jag hade bytt bromsskiva samt hjullager (hjullagret är integrerat i bromsskivan) höger bak. Felet uppstår så fort tomgången sätts på, eller efter några meter av rullande.

Jag pluggade in ett VAG program och kollade felkoder vilket fanns för ABS/Brake som lyder:
Fault code: 00287 - ABS Wheel Speed Sensor; Rear Right (G44)
35-10 - - - Intermittent

Jag kollade även alla speed sensors på alla 4 hjul upptäckte att när jag rullar under 10kmh ligger höger bak kvar på 0 och när jag rullar över 10 så hoppar värdet på höger back upp till rätt hastighet och ner till 0 igen på en bråkdel av en sekund.

Graf: (Grå = höger bak)
https://i.imgur.com/HCjPmSO.jpg

Jag borstade av rost med en stålborste på skölden runt ABS sensorn och lite på själva sensorn för den var lite smutsig (gjorde samma sak på vänstra sidan och det funkade fortfarande efter det).

Återanvände gamla ABS-sensorringen borstade av rost med stålborste och var något mindre försiktig denna gång när jag bankade i den i nya skivan: (biten mellan släggan och ringen är en bit från en gammal fjäder som lossnat tidigare)
https://i.imgur.com/cWXmJ5l.jpg
Efter jag bankade i den såg jag att jag hade råkat skada en av tänderna litegrann (ingen bild oturligt nog) tänkte inte mer på saken för det var ett såpass litet jack (ca 1mm bredd).

Det som förbryllar mig med detta är att sensorn inte är HELT död då jag får någon information när jag körde runt [grafen].

Senast redigerat av Arbitur (5 juni 2017)

Curse
5 juni 2017 · 686 Inlägg

Behövs inga stora skador på dessa system för att nått ska fela tyvärr. KAN hända att systemet kalibrerar sig efter ett tag. Annars får du byta krans och eller givare

Mazda 6 "MPS" (2006)
it_mutt Avstängd
5 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Sen är det också som så att du måste ha samma (nåja, inom ett visst spann) impuls på alla givare.
Man kan alltså säga som så; hamnar en krans närmre givaren än övriga, så resulterar det i fel.

Själv värmer jag dit ringarna när dessa flyttas över (eller nya ska på plats).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Arbitur
6 juni 2017 · 7 Inlägg

it_mutt skrev:
Sen är det också som så att du måste ha samma (nåja, inom ett visst spann) impuls på alla givare.
Man kan alltså säga som så; hamnar en krans närmre givaren än övriga, så resulterar det i fel.

Själv värmer jag dit ringarna när dessa flyttas över (eller nya ska på plats).

Så det kan vara så att ringen höger bak kan ha hamnat för långt ifrån sensorn? Svårt när felmeddelandet inte säger om det är ett elektriskt eller maskinellt fel, men eftersom jag inte hållt på bakom skölden alls så borde det inte ha något med elektroniken att göra.

Det låter inte troligt att själva sonden har tagit skada? Jag borstade ju direkt på den med stålborste några lösa drag för att få bort lite sot/järnflis, kanske blev några väldigt små repor i den?

Senast redigerat av Arbitur (6 juni 2017)

it_mutt Avstängd
6 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Arbitur skrev:

it_mutt skrev:
Sen är det också som så att du måste ha samma (nåja, inom ett visst spann) impuls på alla givare.
Man kan alltså säga som så; hamnar en krans närmre givaren än övriga, så resulterar det i fel.

Själv värmer jag dit ringarna när dessa flyttas över (eller nya ska på plats).

Så det kan vara så att ringen höger bak kan ha hamnat för långt ifrån sensorn? Svårt när felmeddelandet inte säger om det är ett elektriskt eller maskinellt fel, men eftersom jag inte hållt på bakom skölden alls så borde det inte ha något med elektroniken att göra.

Det låter inte troligt att själva sonden har tagit skada? Jag borstade ju direkt på den med stålborste några lösa drag för att få bort lite sot/järnflis, kanske blev några väldigt små repor i den?

Det kan vara så ja. Nu brukar det inte vara problem när man byter just ringen (de är i regel lika stora om man köper nya, och placeringen brukar inte skilja om man flyttar en befintlig).

Det går att mäta upp. Upp med bilen och mät vad motsatt givare har i motstånd när du snurrar på hjulet. Sidorna ska då ligga "i närheten av varandra" vad gäller uppmätt motstånd.

Är dock betydligt vanligare att det blir knas när man byter givare/sensor, speciellt om det är en sådan som bara kläms fast i hålet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Arbitur
17 juni 2017 · 7 Inlägg

Hahah, jag fixade problemet. Jag hade slarvat med att dra åt hjullagret tillräckligt, drog åt det tillräckligt så det inte skakar och nu funkar det bra, ingen ABSlampa eller varning. Dags för besiktning!

Senast redigerat av Arbitur (17 juni 2017)

Curse
18 juni 2017 · 686 Inlägg

Behövs så lite ibland smile fint att det löstes

Mazda 6 "MPS" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang