Merca c klass 04, problem när jag växlar

Bilarx
5 juni 2017 · 25 Inlägg

Hej det är så att jag köpte en beg bil nyligen som nu visar sig ha problem. När bilen står stilla och jag växlar till antingen "D" "R" eller "N" så dröjer det några sekunder och sedan hugger bilen , men hugget kommer mer från baksidan av bilen. Bak däcken typ åker fram.  Jag har varit hos två olika runt hörner verkstad och de sa att det var diffen som var sliten och var tvungen att bytas ut, det jag undrar nu är om detta är vanligt? För de sa att det kunde va gummit men sedan sa de att det var differn. Men kan det va differn som är sönder om det hugger till vid växling? Bilen gör inga missljud när jag kör. Behöver verkligen hjälp då jag är så osäker på om det är diffen. Kostar minst 10 000 att byta enligt de

panda666
5 juni 2017 · 4 250 Inlägg

dröjer det verkligen så länge? har kört några bilar där det dröjer kanske lite grann och hugger ibland mellan D-R-N ofta på volvos faktiskt men det brukar lösa sig med uppdatering av programvara eller byte av växellådsolja om jag inte är helt ute o cyklar nu. aldrig hört att diffen ska vara boven till nått sånt. skulle nog pröva en annan verkstad. bor du i stockholm?

Bilarx
5 juni 2017 · 25 Inlägg

1 sek på D men nästan direkt på N och R. Jag hoppas att det är nåt annat men om 2 verkstäder nämmer samma del, hur stor är chansen då? Yes bor i stockholm. Hur uppdaterar man?

panda666
5 juni 2017 · 4 250 Inlägg

Bilarx skrev:
1 sek på D men nästan direkt på N och R. Jag hoppas att det är nåt annat men om 2 verkstäder nämmer samma del, hur stor är chansen då? Yes bor i stockholm. Hur uppdaterar man?

vet inte om jag skulle bry mig faktiskt om det är bara 1 sec, du kanske tom är bara ovan med automat, speciellt en gammal merca, växlar den mjukt och fint när du är ute och kör? inga andra konstigheter vid körning? verkstäderna vill säkert ha lite pengar såklart, när du endå har vart i verkstäder som är *runt hörnet* tror nog inte du får samma diagnos ifall du skulle lämna in hos mekonomen eller själva mercedes kanske.  Kan rekommendera dig spånga bilverkstad som ligger vid Veddesta centrum som i sin tur ligger bredvid barkarby, dom är allmänt kunniga och håller på seriöst med alla slags bilmärken.

Bilarx
5 juni 2017 · 25 Inlägg

När jag är ute och kör kan den hacka ibland när den växlar men inget som händer ofta , vad skulle hända om jag struntade i det och bara körde på? Funderar på om man ska lämna in de till mekonomen

panda666
5 juni 2017 · 4 250 Inlägg

Bilarx skrev:
När jag är ute och kör kan den hacka ibland när den växlar men inget som händer ofta , vad skulle hända om jag struntade i det och bara körde på? Funderar på om man ska lämna in de till mekonomen

den behöver säkert ny växellådsolja eller så har den inte nog med olja i lådan, vad exakt menar du med hackar? växlar den hackigt ibland? när du har den i D läge?

Har du nära till veddesta skulle jag lämna in där för en snabb kontroll, meken där kommer att provköra den snabbis och kommer att ge dig info sen, eller så kan du be mekonomen provköra, har bilen gått mycket?

Bilarx
5 juni 2017 · 25 Inlägg

Alltså när bilen står och jag växlar till D för att köra iväg så rycker bilen fram typ efter 1 sek. Hela bilen liksom rycker fram 1 cm. Den har gått endast 10 vilket är varför jag är tveksam till att diffen borde va sönder

Janneutanb
6 juni 2017 · 7 271 Inlägg

Känns som att du borde ha andra bekymmer om diffen är slut.
Tvärslut hardyskiva på diffen möjligtvis men då bör det också kännas när du går från motorbroms till gas.

Du har inga andra problem öht än att den hugger när du ändrar mellan p-d-r?

Bilarx
6 juni 2017 · 25 Inlägg

Nej inget jag känner till. Alltså det kan rycka till när jag kör men händer kanske i början när jag ska köra iväg men inte under körning. Inga andra problem förutom när jag växlar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2017 · 17 478 Inlägg

Bilarx skrev:
Alltså när bilen står och jag växlar till D för att köra iväg så rycker bilen fram typ efter 1 sek. Hela bilen liksom rycker fram 1 cm. Den har gått endast 10 vilket är varför jag är tveksam till att diffen borde va sönder

Den kanske har rullat 50? Då är det vanligt med slut diff. Iallafall på äldre MB.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang