Jag har fått en felkod som lyder: 0x262A Adaptiv lambdareglering, bank 1 (Övre gräns). Jag tänkte att det här blir ju lätt kirrat och smackade på 2 nya lambdasonder och problemet löste sig, ett tag.... Efter dryga månaden av frid och fröjd hoppade den mysiga motorlampan igång igen med precis samma felkod....
Enligt vida finns det 3 möjliga orsaker till att felkoden sätts: 1: Läckage insug 2: Läckage avgas 3: Bränsletryck
Det första som gjordes var att jag röktestade insuget och fick då nys om ett läckage precis vid slangfästet som går till insuget via luftburken. trycksatte även avgasröret och fick nys om ytterligare en läcka där turbon möter downpipen. Sagt och gjort! Bytte packningen vid turbon och monterade ny slang.
Släckte felkoden och höll tummarna men nej nej efter 3 uppstarter låg den lilla fan där ändå!
Kollade även bränsletrycket och det låg på en stabil nivå under 30 minuter.... Fick jag bort felkoden den här gången då kan man undra? Icke sa Nicke....
Nu behöver jag er hjälp, har kliat mig blodig i hårbotten på grund av detta!
Gissar på dåligt måndagsexemplar vid köp eller oren LMM.. Vi får väl reda på vilket hoppas jag..
LMM:en är hyffsat ny och kontrollerad... Kan det vara så att den kan gå sönder efter bara ett par månader?
Ja nu när du säger det, jag kanske borde trycka den nya slangen som jag installerade också! Tack, ibland måste någon annan öppna upp den lilla tunneln man fastnat i! Återkommer med svar gällande detta.
Jag funderade på en annan grej också och det gäller bromsservot, jag har det klassiska problemet att den läcker vid bromspedalen... Kan den ha något med mitt bekymmer att göra eller är det två olika stängda system?
Gissar på dåligt måndagsexemplar vid köp eller oren LMM.. Vi får väl reda på vilket hoppas jag..
LMM:en är hyffsat ny och kontrollerad... Kan det vara så att den kan gå sönder efter bara ett par månader?
Ja nu när du säger det, jag kanske borde trycka den nya slangen som jag installerade också! Tack, ibland måste någon annan öppna upp den lilla tunneln man fastnat i! Återkommer med svar gällande detta.
Jag funderade på en annan grej också och det gäller bromsservot, jag har det klassiska problemet att den läcker vid bromspedalen... Kan den ha något med mitt bekymmer att göra eller är det två olika stängda system?