Motorn "rycker" (löst)

Emanuels
8 juni 2017 · 7 Inlägg

Tjenare!
Jag har problem med min Peugeot 307 xs 2.0 kombi, årsmodell 2006.

Allt började med att jag hörde ett knastrande ljud under? bilen när jag gav full gas.
Ca 2 veckor senare började bilen rycka vid gas och tappade kraft.
På tomgång rycker motorn och låter som ljudet ur avgasröret ändrar karaktär. Låter "dovare" nu än tidigare.
Om jag står vid motorn och lyssnar kan jag höra hur luft går in varje gång spjället öppnas något. Gasar jag låter det som det suger.

Har läst felkoderna
P1160 inlet manifoldflowcoherence
P1161 throttle position captor

Gjort rent gasspjället, vevhuset, kopplat ur o in spridare, kopplar ur lmm.
Inget konstigt eller framsteg.

Kan tillägga att den kommer en del vätska ur avgasröret vid tomgång.
Svart sörja/vatten. Detta även när motorn stått på i 20min.
Händer även att motorn går upp i temp (mer än normalt) då går fläkten igång och den sjunker i temp igen.

Vet inte om det är normalt eller inte men motorn/avgassystemet ändrar även ljud om jag drar upp oljestickan

Någon som har några ideer på var felet kan ligga?
Tacksam för hjälp!! smile

Senast redigerat av Emanuels (9 juni 2017)

Lamatz
9 juni 2017 · 12 Inlägg

Låter det under bilen, från avgassystem kan det ju vara något i katasylatorn som lossnat och täppt igen. Gå under bilen och "vicka" dunka lite på katten och se om du hör något löst. Om bilen tvekar och rycker så kan det vara TPS som är kass, AKA, spjällägesgivaren, Throttle position sensor.

Sen angående sörja ur avgaserna och överhettning så hoppas jag inte att topplockspackningen gått.. för då kan ju kylarvätska leta sig in i förbränningen och på så sätt få motorn att hetta över, och bidra till att det är den sörjan som kommer ut bak. Finns olika knep för att testa om packningen gått, några är att skruva loss oljepåfyllningen, hittar du en majonäs liknande sörja under locket är det inte bra. du kan även titta om du hittar olja i kylarvätskan. Avgaserna brukar även ryka mer vitt än vanligt.

Senast redigerat av Lamatz (9 juni 2017)

Emanuels
9 juni 2017 · 7 Inlägg

Har ÄNTLIGEN fått iordning på bilen!!

Kanske låter väldigt dumt, men då felkoderna visade gasspjäll samt insug stirrade jag mig blind på det.

I morse tänte jag ge det ett sista försök innan verkstad. Tändstiften... hur kunde jag glömma det??

Tog bort kassetten, såg att ena "packningen" var brun (övriga svarta)
Luktade bensin på den som var brun.

Skulle ta ur tändstiftet, det satt helt löst.
Väl upp med stiftet var det helt neroljat, "piggen" i botten på stiftet hade gått av (hur vet jag inte)

Bytte alla stift och bilen går som en klocka och inga felkoder!! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang