Toyota Carina högt HC-värde

Tobinho
11 juni 2017 · 8 Inlägg

Hejsan!

Har en Toyota Carina Insprutare -91, som jag var och besiktade i fredags. Fick då anmärkning på HC-Halt, för hög. Tomgång för hög.
Värdet var 375 (Gränsvärdet är 100) Besiktningsmannen varvade bilen för att se om det gick till sig, men inte det. När han höll ca 3000 varv så låg värdet på 125, men så fort han släppte gasen så steg det till 350-400.

Besiktningsmannen trodde att katalysatorn är problemet, han knackade på den och det skramlade lite från den.
Känslan säger ju att det är katten som är felet, men vill gärna rådfråga er om det kan vara något annat som är problemet? Är ju en rätt dyr reservdel, och man har ju ingen vidare lust att lägga 1500-2000:- i onödan.

Kan även tillägga att olja, filter, luftfilter, tändstift är bytt 2 gånger sista 1200 mil/året.
Har kollat allt det och det ser fint ut. Den drar ingen olja heller.

Tacksam för svar!

Mvh

Stortag
12 juni 2017 · 298 Inlägg

Hur såg andra värden ut? Hc halten är väl oförbränt bränsle i avgasen. Går den jämnt och bra på tomgång?

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Tobinho
14 juni 2017 · 8 Inlägg

Dom var bra tror jag, alla andra var godkända iaf.
CO: 0,2 (0,5)
CO2500: 0,2 (0,3)
Lambda: 0,99 (0,97-1,03)
Maxvärdena inom parantes.

Den kan ha lite hög tomgång ca 1500 varv när den är kall, men när den är varm så ligger den stabilt och bra på 1000 varv.
Går hur bra som helst både vid körning och på tomgång.

Senast redigerat av Tobinho (14 juni 2017)

Simon00
14 juni 2017 · 4 Inlägg

Stortag skrev:
Hur såg andra värden ut? Hc halten är väl oförbränt bränsle i avgasen. Går den jämnt och bra på tomgång?

Stämmer mycket bra det.

Simon00
14 juni 2017 · 4 Inlägg

Har du kikat så att avgasröret är helt tätt så det inte läcker i någon skarv eller liknade, rätt säker att det kan vara en del utav problemet. Kolla så det inte läcker från någon klämma vid någon skarv eller något sådant klämmor kan bli dåliga med tiden och inte sitta lika hårt som de gjort innan.
Läste ett bra knep man kan använda sig utav dör att se att det är tätt att du har med någon kompis eller dylikt som håller för röret där bak så kollar du och känner om det läcker någonstans.

Samt körde du bilen riktigt varm innan? Det kan spela väldigt stor roll inom avgasvärden.

Har även hört att om man slänger i lite etanol innan besiktningen vet inte det exakta man skulle lägga i men det ska tydligen dra ner hc-halten i avgaserna rätt rejält många kompisar som haft dåliga värden har gjort det innan besiktning och det har funkat fin fint för dem.
Som sagt det är vad jag hört vet inte om det stämmer men kanske värt ett försök och sen efter besiktningen är klar så har du längre tid att felsöka och hitta felet.

Kan även mycket väl vara katalysatorn om besiktningsgubben sa det och att den skramlade. men jag skulle börja med att byta de billiga sakerna innan jag skulle gett mig på dem stora dyra, dvs tändstift luftfilter oljebyte och filter. Och sedan om det blir bättre. Lycka till! smile

Tobinho
14 juni 2017 · 8 Inlägg

Har inte hunnit kolla efter läckage, men det låter inte om det skulle vara läckage.
Inget som nämndes på besiktningen heller.

Hann inte riktigt köra den ordentligt varm, men den var tillräckligt varm för att det inte borde ge utslag pga det.

Har hört att man kan köra etanol i den oxå, men frågan är ju om det verkligen hjälper när värdet var så högt? 375 (100)

Olja,filter,, tändstift, luftfilter mm är nyligen bytt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang