BMW E60 tickar.

Besmir
17 juni 2017 · 87 Inlägg

Tjenare! läste runt lite här på garaget ej varit inne här på ett tag.

Inskaffade mig en BMW 525 E60 2006. Haft bilen sen 2013. Lite kort om motorn så har den precis rullat 19k
Haft bilen i några år som sagt och är hel nöjd med den då den är full m-sport utrustad och har mycket god utrustning på sig. Trivs med den så vill helst ej sälja den.... än.. smile

Som sagt bilen har varit felfri tills nu när den i princip börjat ticka, trodde först de bara var oljan så den har gått sin serivce nu men tickande återstår. Kopplade in den på datorn och visade felkod på VANOS, drog ut "magnetventilerna" och rensat dom, tickandet återstår. Följer typ med motorljudet. När jag gasar osv.
Läste runt lite om ventillyftarna är vanligt problem på n52 motorn. Mina frågor till det om någon snäll själ därute har tid att besvara.

1.Bör jag först köpa nya ventiler, byta till tunnare olja och se ifall det återstår?
2.Är detta farligt? Låter inte jätte mycket.. än.. men är orolig ifall de är nåt med motorn istället.
3.Ifall det är ventillyftarna eller så, bör de bytas omgående?

Om någon haft samma problem och blivit av med tickandet, dela gärna med er.

Ha det bäst!

panda666
17 juni 2017 · 4 250 Inlägg

Besmir skrev:
Tjenare! läste runt lite här på garaget ej varit inne här på ett tag.

Inskaffade mig en BMW . Haft bilen sen 2013. Lite kort om motorn så har den precis rullat 19k
Haft bilen i några år som sagt och är hel nöjd med den då den är full m-sport utrustad och har mycket god utrustning på sig. Trivs med den så vill helst ej sälja den.... än.. smile

Som sagt bilen har varit felfri tills nu när den i princip börjat ticka, trodde först de bara var oljan så den har gått sin serivce nu men tickande återstår. Kopplade in den på datorn och visade felkod på VANOS, drog ut "magnetventilerna" och rensat dom, tickandet återstår. Följer typ med motorljudet. När jag gasar osv.
Läste runt lite om ventillyftarna är vanligt problem på n52 motorn. Mina frågor till det om någon snäll själ därute har tid att besvara.

1.Bör jag först köpa nya ventiler, byta till tunnare olja och se ifall det återstår?
2.Är detta farligt? Låter inte jätte mycket.. än.. men är orolig ifall de är nåt med motorn istället.
3.Ifall det är ventillyftarna eller så, bör de bytas omgående?

Om någon haft samma problem och blivit av med tickandet, dela gärna med er.

Ha det bäst!

Hej! är den verkligen 06? för 07 kom direkt insprut skitet n53, dom har ja hört har lite tjafs med spridare/direktinsprut som låter lite illa vid tomgång  o sånt så man tror att bilfan tickar och ska explodera när som helst^^^ jag tror jag har haft lite tick på alla mina bmw, litegrann vid start av motorn på morgonen samt lite när man gasar. trodde väl att man la tjockare olja för att stoppa tickandet? vare tunnare man la? har bilen gått mycket och fungerar bra för övrigt skulle ja inte bry mig. om resten av motorn funkar som det ska.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juni 2017 · 17 470 Inlägg

Köpte en ny Volvo 2004. Redan på tappen utanför bilfirman noterade jag att den tickade ordentligt. Det var sprutet. Vad jag vill säga med detta är att då borde BMW:n tickat hela tiden och inte börjat på sista tiden?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
17 juni 2017 · 5 833 Inlägg

Vad har denna bil haft för serviceintervall, har den fått "longlife service" med oljebyten efter 3000 mil eller har det varit tätare byten?

panda666
17 juni 2017 · 4 250 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Köpte en ny Volvo 2004. Redan på tappen utanför bilfirman noterade jag att den tickade ordentligt. Det var sprutet. Vad jag vill säga med detta är att då borde BMW:n tickat hela tiden och inte börjat på sista tiden?

jag undrar om det är en 06-07 för från 07 börja dom med insprut som låter mer. men som du sa om man märker det först nu så kanske det är nått annat. Men ts kanske inte bara har märkt det? den kanske lät hela tiden fast ts märkte inte det förrän nu?

Besmir
17 juni 2017 · 87 Inlägg

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Köpte en ny Volvo 2004. Redan på tappen utanför bilfirman noterade jag att den tickade ordentligt. Det var sprutet. Vad jag vill säga med detta är att då borde BMW:n tickat hela tiden och inte börjat på sista tiden?

jag undrar om det är en 06-07 för från 07 börja dom med insprut som låter mer. men som du sa om man märker det först nu så kanske det är nått annat. Men ts kanske inte bara har märkt det? den kanske lät hela tiden fast ts märkte inte det förrän nu?

Mycket möjligt att den kanske tickat sen innan men något jag ej märkt eller hört så man kanske ej tänkt på. Men det är garanterat en 2006 med n52 motor. Tack!

Besmir
17 juni 2017 · 87 Inlägg

panda666 skrev:

Besmir skrev:
Tjenare! läste runt lite här på garaget ej varit inne här på ett tag.

Inskaffade mig en BMW . Haft bilen sen 2013. Lite kort om motorn så har den precis rullat 19k
Haft bilen i några år som sagt och är hel nöjd med den då den är full m-sport utrustad och har mycket god utrustning på sig. Trivs med den så vill helst ej sälja den.... än.. smile

Som sagt bilen har varit felfri tills nu när den i princip börjat ticka, trodde först de bara var oljan så den har gått sin serivce nu men tickande återstår. Kopplade in den på datorn och visade felkod på VANOS, drog ut "magnetventilerna" och rensat dom, tickandet återstår. Följer typ med motorljudet. När jag gasar osv.
Läste runt lite om ventillyftarna är vanligt problem på n52 motorn. Mina frågor till det om någon snäll själ därute har tid att besvara.

1.Bör jag först köpa nya ventiler, byta till tunnare olja och se ifall det återstår?
2.Är detta farligt? Låter inte jätte mycket.. än.. men är orolig ifall de är nåt med motorn istället.
3.Ifall det är ventillyftarna eller så, bör de bytas omgående?

Om någon haft samma problem och blivit av med tickandet, dela gärna med er.

Ha det bäst!

Hej! är den verkligen 06? för 07 kom direkt insprut skitet n53, dom har ja hört har lite tjafs med spridare/direktinsprut som låter lite illa vid tomgång  o sånt så man tror att bilfan tickar och ska explodera när som helst^^^ jag tror jag har haft lite tick på alla mina bmw, litegrann vid start av motorn på morgonen samt lite när man gasar. trodde väl att man la tjockare olja för att stoppa tickandet? vare tunnare man la? har bilen gått mycket och fungerar bra för övrigt skulle ja inte bry mig. om resten av motorn funkar som det ska.

Enligt verkstad jag har ej själv så mkt erfarenhet så finns det något litet hål som oljan ej tränger igenom som den ska, dvs tjock olja. Och rekommenderade att byta till tunnare så de kunde flyta på igenom där. Tack

Besmir
17 juni 2017 · 87 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Vad har denna bil haft för serviceintervall, har den fått "longlife service" med oljebyten efter 3000 mil eller har det varit tätare byten?

2500mil kör jag på.

Besmir
17 juni 2017 · 87 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Köpte en ny Volvo 2004. Redan på tappen utanför bilfirman noterade jag att den tickade ordentligt. Det var sprutet. Vad jag vill säga med detta är att då borde BMW:n tickat hela tiden och inte börjat på sista tiden?

Kan ju absolut stämma. Kan man säga då att den kanske ej tickat lika högt då jag ej "märkt" - "lagt märket till" tickande ljudet. Tack!

panda666
17 juni 2017 · 4 250 Inlägg

ok skulle börja med att byta olja då, och jag tycker att 2500mil är för långt. skulle sj serva varje år eller runt 1000mil. då vet man att åtminstone oljan i motorn är skitfin och kan utesluta det. vet att dom flesta moderna bilar nu har sjuka intervaller på 3-4tusen mil per varje service, det är bara japanare som typ toyota som har 1500mil intervall.

Utmarks-Loke
17 juni 2017 · 5 833 Inlägg

Besmir skrev:

Svarte_Orm skrev:
Vad har denna bil haft för serviceintervall, har den fått "longlife service" med oljebyten efter 3000 mil eller har det varit tätare byten?

2500mil kör jag på.

Inte riktigt bra, 1000-1500 mil är bättre. Kolla så du inte fått oil sludge.

jaka54
17 juni 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är antagligen ventillyftarna! Har haft det felet på min Audi 100 Avant 2,0E -89 för ett femtontal år sedan.Bytte lyftare och har sedan dess inte hört något tickande alls och då har min gått 35500mil.
Sen är det bra om du skippar long-Life service och själv byter olja och filter efter ca 1000-1500mil (eller varje år).5wx40 eller 5wx50 helsyntet ska det antagligen vara i din bil..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang