Problem med arm till växellåda Opel Astra -98

Olofbergen
18 juni 2017 · 4 Inlägg

Hallojs!

Har nyligen fått problem med att få i växlarna på min Opel Astra -98. Problemet uttrycker sig i form utav att jag blev tvungen att justera kopplingsvajern varav vajern är kopplad med en arm som i sin tur går till växellådan.

Armens konstruktion är en axel ned i växellådan (nära kopplingen) varav en platta gjorts i samma stycke  med denna som i sin tur sitter monterad med kopplingsvajern (denna drar i armen då kopplingen trycks ner). Denna arm har dock fått ett brott och det precis mellan axeln och plattan. Kvar är en stump av axeln som sitter i växellådan och som ter sig rätt så svår att få ur, dels pga det trånga utrymmet och att det ej finns någonting att skruva ur med.

Frågan blir då hur man skulle kunna lösa detta? De förslag som jag funderat på är:

- Svetsa ihop axeln och plattan, men hur ter sig värmeutvecklingen såpass nära motorn?

-Förutsatt att närliggande detaljer kan demonteras, borra i stumpen av axeln och gänga i en bult för att sen dra ur resterande axeln. Dock måste montaget av ny arm göras korrekt efter och insidan på växellådan är okänt för mig. Dessutom ter sig dessa armar svåra att finna/införskaffa sig...

-Byte av hela växellådan. Prisbilden är 1500 för begagnad låda och montage på verkstad (ej märkes) 4000 kr och då är detta en väldigt generös prisbild...

1:a valet är av största intresse då inga alltför stora operationer behöves. Vad är era åsikter? Själv grubblar jag om att skrota åbäket, men känns samtidigt fånigt då enbart en arm till växellådan gått...

/ Opel ägare

PS. Kan ju vara kul m lite bilder på lådan, länkar här från extern källa (armen synes i mitten av bilden):

https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/5 … _5-vxl.jpg

eller sök på:

Växellåda opel astra 98

Evildan
19 juni 2017 ·

Halloj!
Välkommen hit.
Den detaljen du beskriver brukar benämnas kopplingsarm och är förbindningen mellan vajern och kopplingsgaffeln som släpper lamellens tyck emot svänghjulet.
Jag tror den kan bli svår att svetsa pga materialet och placeringen då jag hade önskat lägga en svets även på nedsidan som är emot växellådan.
Armen bör gå att demontera när växellådan är demonterad beroende på konstruktion och ett fullständigt lådbyte är inte nödvändigtvis nödvändigt även om själva arbetet är det samma som ett lådbyte.
Det kan vara så att det är något fel på din koppling eftersom du behövde justera vajern och armen då gick av, kanske pga för stort motstånd.
Lycka till oavsett hur du spenderar dina pengar och tid.
Vad hade jag gjort?
Sålt bilen som den står och lagt dom pengarna samt reparationskontot på en annan bil.

Olofbergen
19 juni 2017 · 4 Inlägg

Hm var nog detta jag misstänkte. Kollade med en kollega på jobbet och i bästa fall kan axeln sitta fast med en G ring varav demontering kan ske enkelt.

Dock precis som du sa så bör man reagera på att om armen faktiskt brustit/dragits sönder så är det förmodligen något vajsing med kopplingen. En mek som jag talat med höll med om detta och rek. att plocka isär lådan istället för att bygga ihop/reparera för att åter igen erhålla en skrothög till bil.

Nåväl, kanske bilen kan säljas som renoveringsobjekt... Tackar för svar så länge!

Utmarks-Loke
19 juni 2017 · 5 836 Inlägg

Eller så kanske axeln började vika sig och det var därför du fick justera wiren? Jag hade i alla fall försökt svetsa på plats innan jag skrotade. Man kan ha en vattenkanna till hands, svetsa lite och sedan kyla med vattnet. Visst blir det svårt att svetsa undersidan men om man lägger på plattjärn på ovansidan och svetsar fast blir det kanske stabilt nog.

Olofbergen
20 juni 2017 · 4 Inlägg

Precis, detta var en detalj som jag glömde nämna här i starten av inlägget wink . Det gick 2 justeringar m. 1 veckas mellanrum och sen gick armen. Plockade av ett plastskydd som satt kring axeln ned i växellådan igår och nu är stumpen åtminstone en bit av en axeln som sticker upp, varav intresset för svetsning blivit större. Det finns en tätningsbricka som ligger kvar kring axeln och denna antar jag bör ej plockas av (annars smuts ned i växellådan/kopplingen).

På så vis borde kylning med vatten kunna göras, ska kika lite mer på detta.

Olofbergen
30 juni 2017 · 4 Inlägg

Tänkte ej bumpa denna tråd, bara tala om att det hela löste sig! Lösningen blev att svetsa ihop stumpen av axeln med kopplingsarmen, gick hur bra som helst att görat i motorrummet. Bifogar lite bilder här för intresserade:

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224251/224251-52500cc3a5886f31cf50b5489eb507f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224251/224251-9e9c5346b5d7ac50f3daac239b31a8dd.jpg

Bockar och bugar för stödet som fått! 😎

/ Numera nöjd opel ägare

Senast redigerat av Olofbergen (30 juni 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang