Hallojs!
Har nyligen fått problem med att få i växlarna på min Opel Astra -98. Problemet uttrycker sig i form utav att jag blev tvungen att justera kopplingsvajern varav vajern är kopplad med en arm som i sin tur går till växellådan.
Armens konstruktion är en axel ned i växellådan (nära kopplingen) varav en platta gjorts i samma stycke med denna som i sin tur sitter monterad med kopplingsvajern (denna drar i armen då kopplingen trycks ner). Denna arm har dock fått ett brott och det precis mellan axeln och plattan. Kvar är en stump av axeln som sitter i växellådan och som ter sig rätt så svår att få ur, dels pga det trånga utrymmet och att det ej finns någonting att skruva ur med.
Frågan blir då hur man skulle kunna lösa detta? De förslag som jag funderat på är:
- Svetsa ihop axeln och plattan, men hur ter sig värmeutvecklingen såpass nära motorn?
-Förutsatt att närliggande detaljer kan demonteras, borra i stumpen av axeln och gänga i en bult för att sen dra ur resterande axeln. Dock måste montaget av ny arm göras korrekt efter och insidan på växellådan är okänt för mig. Dessutom ter sig dessa armar svåra att finna/införskaffa sig...
-Byte av hela växellådan. Prisbilden är 1500 för begagnad låda och montage på verkstad (ej märkes) 4000 kr och då är detta en väldigt generös prisbild...
1:a valet är av största intresse då inga alltför stora operationer behöves. Vad är era åsikter? Själv grubblar jag om att skrota åbäket, men känns samtidigt fånigt då enbart en arm till växellådan gått...
/ Opel ägare
PS. Kan ju vara kul m lite bilder på lådan, länkar här från extern källa (armen synes i mitten av bilden):
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/5 … _5-vxl.jpg
eller sök på:
Växellåda opel astra 98