Hjälp att Identifiera ljudet från motorn, Datsun 260z

260z
19 juni 2017 · 7 Inlägg

Länk till video på ljudet:
https://vimeo.com/222246539

Hej,

Som ni hör på filmen är det ett ohyggligt oljud som kommer ifrån motorn på min 260z. Det uppkom antagligen i samband med att jag monterade Weber förgasarna, men eftersom de tidigare SU förgasarna var i så dåligt skick fick jag inte många kilometer på dem och kan helt enkelt ha missat det eftersom oljudet kommer och går lite som det vill.

Första tanken är såklart remmgnissel, men remmen till generatorn och vattenpumpen har jag plockat bort, och gnisslet kvarstår. Jag har sökt med startgas för att hitta om den drar tjuvluft utan framgång, men detta ganska hastigt.

Det är syns tendenser till ett skav i ventilkåpan, och ljudet tycks komma från den främre delen av motorn, men jag kan inte se att det är tillräckligt slitage för att orsaka detta.

Ljudet försvinner vid acceleration, men är inte bundet till varvtalet utan uppkommer i ungefär samma höga frekvens på både tomgång och när gaspedalen hålls statiskt. Inte heller någon skillnad i ljud med eller utan koppling.

Snälla säg att det finns lite klippska människor där ute som har sett detta förr eller har en kvalificerad gissning på vad det kan vara så jag slipper riva hela jävla motorn för att hitta det!


TACK!

Datsun 260z "fairlady" (1974)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2017 · 13 744 Inlägg

otätt så den drar tjuvluft någonstans.... har du provat med startgas runt insuget..

blir lätt märkliga ljud om något fladdar lite..  för det låter lite som man släpper ut luften ur en ballong och man gör hålet lite mindre än normalt.. så från prutt ljud till tjut

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
260z
21 juni 2017 · 7 Inlägg

Jo det var min första tanke också. Jag har fått bilen sökt med startgas av en mekaniker i samband med att de plockade dit växellådan. Han ansåg sig inte kunna hitta någonting, men kan vara värt att göra en ordentlig omgång själv också för säkerhets skull.

Inga fler ideer om vad det skulle kunna vara om det nu inte fisar sig vara tjuvluft?

Datsun 260z "fairlady" (1974)
caromania Forummoderator
21 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Vad är det för Weberförgasare?

Jag tror inte tjuvluft utan glidlager. Lyft ventilkåpan och lyssna. Testa att spraya lite 5-56 vid fördelaraxeln, om det nu kan komma ner nåt där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
260z
21 juni 2017 · 7 Inlägg

Det är tre stycken DCOE 40.

Tack för tips! Ska testa det

Datsun 260z "fairlady" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang