Kupé värmen går ej att stänga av volvo 945

redwabbit
21 juni 2017 · 5 Inlägg

Hej
Som rubriken lyder så kan jag inte stänga av kupé värmen. Det verkar som om den har hängt sig på full effekt man kan inte få in nån kall luft överhuvudtaget utan bara bastu värme. Själva reglaget som man vrider på känns trögt och svårt att vrida på. Kan det vara nått lätt fixat eller borde man låta en verkstad kolla på det? Har ingen AC i bilen. Tacksam för all hjälp.

Volvo 945  (b230fd)
28000mil
1995

torsen
22 juni 2017 · 7 238 Inlägg

Till att börja med måste jag erkänna att jag inte vet hur värmesystemet fungerar på din bil(trots att jag ägt flera Volvo).
Många moderna bilar har ett värme- och ventilationssystem där varmvatten ständigt passerar radiatorn("elementet").
Därefter är det olika spjäll som styr luften igenom radiatorn, förbi radiatorn eller blandar luften.
Dessa spjäll är vanligtvis styrda med undertryck från en vacuumtank som får sitt vacuum från motorns insugsrör.
Reglagen på bilens instrumentbräda styr vanligtvis spjällen medelst "kranar"/ventiler.
Därför måste man på många bilar nu för tiden "ställa spjällen" i önskat läge innan man stänger av motorn.
Om man t ex önskar luft till vindrutan(defroster) från första sekunden man startar motorn.
Vacuumtanken brukar inte kunna hålla (under-)trycket över natten.
Men det tar inte många sekunder innan vacuumsystemet fungerar.
Om det skulle bli ett läckage till ventilen som styr spjället som påverkar "blandningen" av varm- och kall luft så blir spjället stående i det läge det hade när vacuumet "försvann".
I ditt fall kanske i läge full värme.

Vet inte, som jag skrev ovan, hur Volvos system fungerar, men jag skulle börja med att kolla den lilla plast- eller gummislangen från insugsröret på motorn och se vilken kondition den är i eller om den rent av lossnat.
Följ slangen till vacuumtanken och vidare till "kranarna".

Har hört/läst att man ska kunna lyssna sig till ett svagt väsande från en brusten slang.
Men det kanske är en skröna.

simlar
22 juni 2017 · 5 525 Inlägg

Eftersom du inte har AC så har du helt enkelt bara en vajer som justerar kylvätskeflödet genom värmekranen.

Mest troligt är det värmekranen som inte håller tätt när du vrider av värmen eller att kranen helt enkelt kärvar.

Här har du en guide som visar hur man byter den:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=76279

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang