6599
Sök

Döende turbo, hjälp med val av byte.

2 Inlägg
6 juli 2017
Trådstartare
Hej!
Jag har en bil som börjat visa symptom som jag länge velat tro är något torrt lager eller någon gammal rem, men som jag nu insett förmodligen är en döende turbo.

Kan börja med specs för bilen

Märke Kia
Modell Carens III 2.0 CRDi
Årsmodell 2008
Växellåda Automat
Bränsle Diesel
Miltal 29300

Bilen funkar kanonbra bortsett från småsaker som att den drar lite åt höger och dricker lite mycket soppa.
Jag har nyligen lagt märke till ett ljud som uppkommer vid acceleration, ett vinande ljud, som en siren eller ett turbin liknande ljud.
Efter mycket forskande har jag insett att det med största sannolikhet är turbon som det är fel på.

Just nu är plånboken inte så fet så jag har lite frågor angående hur jag bör hantera detta.

Är det akut? Kan motorn eller något annat haverera på grund av att turbon dör?

Har kollat med lite företag vad det kostar och dom vill i runda slängor ha cirka 8000:- för att byta ut turbon (exkluderat montering)

Jag tycker det låter sanslöst dyrt och har kollat på alternativ. Jag har hittat en original turbo på en skrot långt upp i landet. Turbon har gått cirka 10000 mil och dom vill ha 4000:- + frakt.

Ett annat alternativ som enligt mig ser mest lukrativt ut är att köpa en turbo på nätet. Märket är då Alanko och kostar 4000 inkl frakt helt ny från Tyskland.
https://m.bildelaronline24.se/alanko/8053565

Jag vet inte hur jag ska gå tillväga men jag har inte 8 tusen plus installationsavgift i bakfickan.

Har ni några åsikter och/eller tips?

Med vänlig hälsning,
Joakim

6 712 Inlägg
6 juli 2017
Om inte motorlampan lyser är det lugnt, vissa turbos låter högre än andra när de gått en bit utan att det är någon fara.

De/Dem

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 juli 2017
Beroende på vilken kylning turbon har, vatten/olja eller båda så kan du se om turbon börjar bli trött.

Om den är oljekyld så brukar bilen blåryka då lagren börjar bli trötta.

Lättast att kolla detta är att du låter någon annan starta bilen kall och du kollar om den blåryker.

Man kan även plocka lös innsugsröret till turbon och känna glappet i inpellern. Om jag kommer ihåg rätt så får den glappa lite radiellt men inget axiellt.

Hoppas det löser sig på bästa sätt.

2slow

2 Inlägg
7 juli 2017
Trådstartare
xXSammy skrev:
Om inte motorlampan lyser är det lugnt, vissa turbos låter högre än andra när de gått en bit utan att det är någon fara.

azid skrev:
Beroende på vilken kylning turbon har, vatten/olja eller båda så kan du se om turbon börjar bli trött.

Om den är oljekyld så brukar bilen blåryka då lagren börjar bli trötta.

Lättast att kolla detta är att du låter någon annan starta bilen kall och du kollar om den blåryker.

Man kan även plocka lös innsugsröret till turbon och känna glappet i inpellern. Om jag kommer ihåg rätt så får den glappa lite radiellt men inget axiellt.

Hoppas det löser sig på bästa sätt.

Jag ska ta in bilen till en verkstad när jag har tid. Sitter på BB just nu så det blir nog ett par veckor innan jag kan ta mig dit och klara mig utan bilen i ett par dagar.

Ska försöka kolla vad jag själv. Ska ta och leta efter läckor runt turbon bara för att utesluta det. Det lutar dock åt att det får bli en billig turbo. Har tänkt ha bilen i ca 3år till och är inte så sugen på att lägga allt för mycket om jag inte måste.

Kan något annat ta skada om turbon går sönder?

Sök