Den gamle goa tysken ska räddas - Audi 100 2.0 -1993
Ja varför inte lägga upp även denna projektbilen på garaget xD Alltid älskat Audi och vem vet kanske denna bilen stannar hos mig även när den fungerar x)
Tjenare o välkomna till ännu ett projekt av mig, som sagt i tidigare inlägg i mina andra projekt så dras jag till billiga vrak och får för mig att jag måste rädda dem från rost och skrotdöden, sen när dem väl funkar så köper jag nytt skrot, dyr hobby i know
Japp såhär ser skönheten ut just nu... Ställdes p.g.a. hål i avgassystemet och en ickefungerande tuta. Listan kan tilläggas ha blivit längre när jag tänkte bogsera hem den och insåg att bromskraften var lika med mindre än noll. Kommer få ta tag i bromsproblemet på plats, då den startar o går fint är planen nämligen att köra hem den till garaget, lite svårt utan bromsar dock och för snål för att hyra ett släp Håll er uppdaterade, kommer mer bilder och uppdateringar så småningom.
Det här ska bli intressant att följa! Det är något jag själv önskar att jag kunde göra, men jag har inte de kunskaperna, tyvärr! Jag har en Opel Corsa (-03) som jag bara lyckats åtgärda en del skönhetsfel på - typ lite rostfläckar.
Jo så snåla jag hittade en billigare lösning än släp för bilar utan bromsar, en bogserstång som håller bilen på samma avstånd och bromsas in av bilen som drar den. Skjutsat in den i garaget nu där den får stå ett tag då min ekonomi suger just nu då jag var arbetslös 1april- 15 juni Så när pengar rullar in igen så blir det först o främst o fixa klart min skoda fabia som fick 7 2or på bessen och sen kan jag börja ta tag i Audin på allvar. Mindre uppdateringar kommer säkert under tiden Tack till alla som har börjat följa projektet
Tog tag i Audin o gjorde saker som inte kostar något, som att koppla ut batteriet och sätta det på laddning och fylla på med batterivatten. Fylla på med kylarvätska med ca 3 liter, verkar dock inte ha något läckage nånstans. Och fylla på bromsvätskan som var lite under minimum. Äntligen slocknade alla varningslampor som lös vid förra starten och nu startar den för den delen utan starthjälp. Så först o främst ska den få bromsarna vidgjorda nu och avgassystemet svetsat, ska givetvis tvättas med
Bortsett från den mossiga karossen är Audin otroligt fräsch som att hela motorljudsisoleringen är hel och fräsch till o med. Interiören är också otroligt fräsch, dock inga bilder på den för att det blir för kassa bilder i garaget så det kommer när jag kan köra ut den därifrån och även bromsa den
Givetvis finns det klassisk audi rost även på denna modellen... Dock ett fel som inte ligger högt upp på prio listan just nu Ha det gutt allihop
Ser väldigt fin ut med jämfört med många andra c4or man ser rullandes i trafiken Skulle också vilja komma över ett sånthär projekt om man bara hade tid och plats
VinternNoll02 skrev: Ser väldigt fin ut med jämfört med många andra c4or man ser rullandes i trafiken Skulle också vilja komma över ett sånthär projekt om man bara hade tid och plats
Well dem flesta av mina projekt är inget man hittar på blocket eller tradera Där vet ägarna vad sakerna är värda, vill du göra klipp o köpa bilar från 0-1500 kr så är det o köra runt på gårdar osv och lappa bilar som har stått stilla som ägarna bara inte har orkat ta tag i, då man kan göra kap för att dem bara vill bli av med skiten
Gav mig på att kolla upp bromsfelet på Audin idag, fick till o börja med loss dem välsmörjda bultarna väldigt lätt, alltid nått
Fick loss trumman o insåg varför jag inte hade nån bromsverkan kvar ja.... Hjulcylindern läcker nått så sjukt, förmodligen samma visa på andra sidan med
Sen trillade beläggen som ska sitta PÅ backarna ut när jag öppnade trumman, aldrig varit med om det förut Så det blir o beställa nya backar och nya cylindrar o så kommer det väl en uppdatering nån gång under nästa vecka igen. Ha det gott
Hej! Ett tips! Köp inte bromscylindrar med bara ett skruvfäste (dessa är av aluminium),köp av stål med två skruvar . Gjorde det misstaget på , min Audi 100 avant 2,0E -89:a för några år sedan att köpa bromscylinder med bara ett fäste och i vår-vintras hade aluminiumet i cylinderfästet oxiderat bort så mycket att ena kolven halkade av ett av bromsbeläggen vilket fick till följ att bromsvätskan läckte ut och bromsen inte tog. Turligt nog upptäckte jag detta när bilen stod på garageuppfarten.
Såhär såg bromsbackarna ut, hjulcylindern gick itu när jag skruvade loss den
Detta ska tillbaka in i systemet sen igen men glömde att beställa monteringssatsen så får hämta det på Mekonomen imorn
Lycklig för att ha en handbok till bilen då jag hatar o mecka med trumbromsar egentligen. Såg på sprängskissen att hjulcylindrarna sitter med två bultar, dock satt dem som var där och dem nya med bara en bult, känns skumt men tillverkarna vet väl vad dem gör. Finns bara hål för en bult i hjulcylindrarna med, dock så finns det två hål i trumman bak så möjligheten fanns ju förmodligen. Aja som sagt Audi har nog mer koll än jag Kommer nog en uppdatering imorgon om jag får hem monteringssatsen.
Jag vill även tacka för alla råd jag redan har fått på vägen och alla trevliga följare, ha det gott
jaka54 skrev: Hej! Ett tips! Köp inte bromscylindrar med bara ett skruvfäste (dessa är av aluminium),köp av staå med två skruvar . Gjorde det misstaget på , min Audi 100 avant 2,0E -89:a för några år sedan att köpa bromscylinder med bara ett fäste och i vår-vintras hade aluminiumet i cylinderfästet oxiderat bort så mycket att ena kolven halkade av ett av bromsbeläggen vilket fick till följ att bromsvätskan läckte ut och bromsen inte tog. Turligt nog upptäckte jag detta när bilen stod på garageuppfarten.
Hoppas inte detta händer på min audi med då jag fick tag i exakt sånna cylindrar, kan ju inte fela på alla bilar
Har ett tips Har man haft läkande cylindrar så bör man byta trummor med självklart beror det på hur länge det läkt också Men en längre stund så finns risken att bromsvätskan sugit in sig i trumman och då vid värme kommer ut igen å då blir beläggen förstörda. Snyggt jobbat och kämpa på Kul du räddar en Audi 100 Gokörda nanting tycker jag Haft en kombi med 2.8 V6 Quattro
Fick hem en monteringssats igår och kunde med andra ord börja mecka med trummorna Höger sidan blev klar igår bara för att idag när jag demonterade andra sidan inse att jag satte några fjädrar fel Vänster sidan blev klar relativt snabbt med frugans logiska tankeförmåga och inre lugn Själv så föredrar jag dock skivor...
Grejorna som satt i trumman var allmänt slut och hjulcylindern släppte inte ena skruven på trots att den hela natten fick gosa in sig i wd 40. Gick inte o slå loss den heller så vinkelslipen åkte fram
Ser brutalt ut men var i mina ögon den enda lösningen
Och så här en sista bild på resultatet, hoppas att det inte ska krångla en massa nu och bara funka som det ska
Kollade även över trummorna körde några varv med stålborsten för att få ut all smuts, får hoppas att allt är i sin ordning nu. Ha det gott allihopa
Efter tvättning med två omgångar avfettning och ändå sitter lite smuts kvar ändå
Körde den till Bess idag och jag måste säga att det är en av dem skönaste bilarna jag har kört. Resultatet på besiktningen var inte heller så illa, bara 3 tvåor, ganska lättåtgärdade med Såg att damsakerna på drivknutarna var helt slut så tänker byta dem i samma veva, även borsta av och rostskyddsmåla bromsledningen Fick beröm för att den var rostfri och fräsch undertill, kan tyvärr inte påstå samma sak om karossen, gömde sig en del under mossan Två nya framskärmar ligger också redan i garaget, ska bara lackas i rätt färg av en polare som kan sånt Det var allt tills vidare, kommer en uppdatering när delarna har kommit fram, ha det gött
VinternNoll02 skrev: Den vart bra fin under all smuts! Blir det fullständig rekond sedan?
Tjenare:) den är rätt rostig på dörrarna, men en fullständig rekonditionering är planerad Finns en del lackbätringar runt om, blir väl att jag med tiden bytar ut en panel i taget
Nya framskärmarna som jag beställde ifrån Norrland, alltid rostfria delar när man beställer därifrån Ska bara blästras och lackas i rätt färg med, hoppas få dem lackade innan temperaturerna blir för låga
Hittade en liten rostfläck, dock inget genomgående, så det löser man väl med en blästring och grundlack. Borde man köra med rostskyddsprimer först och sen grundlack eller har rostskyddsprimer samma effekt som grundlack? Tacksam för tips angående en lyckad lackering. Ha det gott Petrol heads
Hej! En undran? varför köpte du aluminiumcylindrar med bara ett skruvfäste?? De ärgar sönder på bara några år, det gjorde mina! De måste finnas bromscylindar stål med två skruvhål även till C4 modellen?!
jaka54 skrev: Hej! En undran? varför köpte du aluminiumcylindrar med bara ett skruvfäste?? De ärgar sönder på bara några år, det gjorde mina! De måste finnas bromscylindar stål med två skruvhål även till C4 modellen?!
Tjenare, jag kollade runt och hittade inga just då och ville få bromsjobbet avklarat och bilen någorlunda körklar åtminstone. Har dock nu sett att det finns att beställa i Tyskland. Blir väl att jag bytar cylindrarna till dem du nämnde i samband med nästa bromsbacksbyte. Kör cirka 2000 mil om året så lär inte ta en massa år innan dem byts