Kia Ceed 1,6CRDi 2009 DTC Felkoder

aays
6 juli 2017 · 30 Inlägg

Tja! Gjorde besiktningen på bilen idag och den gick igenom u.a. dock så har jag 6 st felkoder på bilen.. Kan det va så att felkoder sitter kvar i systemet fastän problemet har åtgärdats? T.ex. har jag ett fel där det står "B1102 - Låg batterispänning, Intermittent", men batteriet byttes en månad innan jag köpte bilen vilket jag har kvitto på. De andra felkoderna som finns är "C1260 - Styrvinkelgivare; Avvikande - Permanent" "C1513 - Bromskontakt - Permanent" " C1205 - Hjulhastighetsgivare h.fram, fel avstånd till tandhjul - Permanent" "B2500 - SRS-lampa, felaktig funktion - Intermittent" "B2505 - Passagerarairbag urkopplingslampa - Intermittent"

Där är inga lampor som lyser i panelen på bilen, bromsskivor och klossar bytte jag i mars månad på Mekonomen (köpte egna Brembo skivor och klossar). Kan bromskontakt felet och hjulhastighetsgivare ha något med bromsbytet att göra? Styrvinkelgivare vet jag inte ens vad det är..

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

xXSammy
7 juli 2017 · 6 569 Inlägg

Om inga lampor lyser nu är det oftast okej, ABS systemet är självdiagnostiserande varje gång du kör fortare än 20kmh

Däremot var Styrvinkel/Rattvinkelgivaren rätt vanlig i början när Cee'den kom,  men minns jag rätt så lös ESP lampan konstant då.

De/Dem
CC72
7 juli 2017 · 1 661 Inlägg

Om du har möjlighet så nolla felkoderna för att se sen vilka som kommer tillbaka, om dom ens gör det.

aays
7 juli 2017 · 30 Inlägg

xXSammy skrev:
Om inga lampor lyser nu är det oftast okej, ABS systemet är självdiagnostiserande varje gång du kör fortare än 20kmh

Däremot var Styrvinkel/Rattvinkelgivaren rätt vanlig i början när Cee'den kom,  men minns jag rätt så lös ESP lampan konstant då.

CC72 skrev:
Om du har möjlighet så nolla felkoderna för att se sen vilka som kommer tillbaka, om dom ens gör det.

Tack för svaren! Jag tycker att det är skitkonstigt att felen är där men att inga lampor lyser.. får snacka med mekanikern på jobb och se om han kan nolla koderna. När jag köpte bilen fick jag med ett papper med felkoder som serviceverkstaden skrev ut till förra ägaren och där var tre felkoder för airbag med som fortfarande är där. Dock så var detta innan han bytte batteriet så det kan ju va så att felen bara ligger där sen innan. Tusen tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang