Volvo 850 (1996) Hjälp med att hitta ställe för att dra +kabel till bakluckan

BasGalen
11 juli 2017 · 111 Inlägg

Hej allesammans!
Är nu här igen med ännu mer problem.. Äger en Volvo 850 2.5 SE (1996) och tänkte installera ett slutsteg o bastunna i bakluckan men har lite problem med att hitta ställe att dra +kabeln ifrån batteriet in i "cockpitten".
All hjälp man kan få är jag mycket tacksam för!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juli 2017 · 13 742 Inlägg

vid abs enheten går det en "robbotslang" där får man in en kabel med lätthet.. har du farthållaren kan du följa slangen som går från vakuumpumpen och in i cupen..   den sitter under batterihyllan   plätt lätta bilar att dra kablar i

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mack Forum- och sitemoderator
11 juli 2017 · 26 148 Inlägg

Growe skrev:
vid abs enheten går det en "robbotslang" där får man in en kabel med lätthet.. har du farthållaren kan du följa slangen som går från vakuumpumpen och in i cupen..   den sitter under batterihyllan   plätt lätta bilar att dra kablar i

Fast nu är det väl till skuffen han vill ha en pluskabel dragen till?
Så tolkar jag det i alla fall som.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juli 2017 · 13 742 Inlägg

Mack skrev:

Growe skrev:
vid abs enheten går det en "robbotslang" där får man in en kabel med lätthet.. har du farthållaren kan du följa slangen som går från vakuumpumpen och in i cupen..   den sitter under batterihyllan   plätt lätta bilar att dra kablar i

Fast nu är det väl till skuffen han vill ha en pluskabel dragen till?
Så tolkar jag det i alla fall som.

läs igen... från batteriet till cupen smile  till skuffen är så enkelt att behöver man ta reda på det så lyckas man garaterat inte få in den från batteriet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
11 juli 2017 · 26 148 Inlägg

Growe skrev:

Mack skrev:

Growe skrev:
vid abs enheten går det en "robbotslang" där får man in en kabel med lätthet.. har du farthållaren kan du följa slangen som går från vakuumpumpen och in i cupen..   den sitter under batterihyllan   plätt lätta bilar att dra kablar i

Fast nu är det väl till skuffen han vill ha en pluskabel dragen till?
Så tolkar jag det i alla fall som.

läs igen... från batteriet till cupen smile  till skuffen är så enkelt att behöver man ta reda på det så lyckas man garaterat inte få in den från batteriet smile

Går ju även tolka det som att batteriet sitter i skuffen, men okej vi går på din linje.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
BasGalen
11 juli 2017 · 111 Inlägg

Growe skrev:
vid abs enheten går det en "robbotslang" där får man in en kabel med lätthet.. har du farthållaren kan du följa slangen som går från vakuumpumpen och in i cupen..   den sitter under batterihyllan   plätt lätta bilar att dra kablar i

Här är då under huven.
En polare sa att längt till vänster så finns det ett litet gummi lock ( kan inte se på bilden ) men som man kan göra hål i för att dra sladdar med man får kanppt dit händerna och gummi grejjen ser väldigt konstig ut.
http://i.imgur.com/T2rafI8.jpg

BasGalen
11 juli 2017 · 111 Inlägg

Såhär ser den ut: http://imgur.com/a/PjW8C

Mack Forum- och sitemoderator
11 juli 2017 · 26 148 Inlägg

BasGalen skrev:
Såhär ser den ut: http://imgur.com/a/PjW8C

Gå på Growes tips i stället.
Bästa stället. Är ju gjort för uppgiften.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
BasGalen
11 juli 2017 · 111 Inlägg

Mack skrev:

BasGalen skrev:
Såhär ser den ut: http://imgur.com/a/PjW8C

Gå på Growes tips i stället.
Bästa stället. Är ju gjort för uppgiften.

Problemet är att jag inte förstod ( är väldigt ny med bilar så är extremt okunnig om delar ) bättre om du skulle kunna visa vart. smile ( med typ paint )

Evildan
12 juli 2017 ·

Under den vita behållaren med ett svart lock med en gul prick i mitten sitter det en avlång detalj med små rör kopplade till. Följ dom rören tills dom kommer till en gemensam inkopplingspunkt som ser ut som ett fyrkantigt block i aluminium, från detta block går det en kabel in genom torpedväggen. Det är där du kan gå in med din kabel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juli 2017 · 13 742 Inlägg

Du pratar om vänster sidan och lägger upp ett kort på höger sida...   Hur som helst kolla vid ABS enheten så sitter det en räfflad slang med en gummiplopp där drar man in den   det är trångt men bort med luftburen så bör du se den med lite vilja    har tyvärr ingen sån bil längre så kan tyvärr inte ta kort

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
12 juli 2017 ·

På vilken sida sitter ratten i din bil TS?

BasGalen
12 juli 2017 · 111 Inlägg

Growe skrev:
Du pratar om vänster sidan och lägger upp ett kort på höger sida...   Hur som helst kolla vid ABS enheten så sitter det en räfflad slang med en gummiplopp där drar man in den   det är trångt men bort med luftburen så bör du se den med lite vilja    har tyvärr ingen sån bil längre så kan tyvärr inte ta kort

Blir Vänster när man står frammifrån.
Men hittade den där gummigrejjen där och en bekant säger att det ska gå.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juli 2017 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:
På vilken sida sitter ratten i din bil TS?

hehe känner en som jobbar på lokala skroten där jag bor.. jag frågade honom hur ofta folk frågade efter fel lyse...   han svarade inte han skakade bara på huvudet smile


haha

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juli 2017 · 13 742 Inlägg

BasGalen skrev:

Growe skrev:
Du pratar om vänster sidan och lägger upp ett kort på höger sida...   Hur som helst kolla vid ABS enheten så sitter det en räfflad slang med en gummiplopp där drar man in den   det är trångt men bort med luftburen så bör du se den med lite vilja    har tyvärr ingen sån bil längre så kan tyvärr inte ta kort

Blir Vänster när man står frammifrån.
Men hittade den där gummigrejjen där och en bekant säger att det ska gå.

vänster sidan av en bil är vänster sida oavsätt om du ser bilen uppifrån underifrån eller bakifrån eller framifrån...   en bra regel att hålla sig till smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
BasGalen
12 juli 2017 · 111 Inlägg

Allt är installerat och funkar gallant, om det är någon stackare som äger en 850 som hade samma problem som mig så rekommenderas jag starkt att köra på gummipluppen till höger (om man sitter i bilen) då den funkade perfekt att dra kablar i! smile
Tack för er som hjälpte till ( trotts att det inte var till något nytta)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juli 2017 · 13 742 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-ff730dc6f0487101f3a7ec94c7248dbb.jpg


här är slangen man ska använda...


klart det fungerar att dra sladden runt halva bilen..

men alltid roligt att få allt på samma sida som både batteriet och övriga elkablar går  det minskar risken för störningar av signalkablar och högtalarkablar..   

lägger alltid sånt på olika sidor.. dessutom hamnar strömkabeln väldigt nära tändspole och tändstift fördelar lock så det ökar oxå risken för störningar

Men det är ett fritt land.. och nog inte många som lägger över en dag på att sluta ur hela inredningen dra strömkabel och signalkablar i en 850 smile     

t.o.m så seriöst att högtalarkablar drogs i orginal kontakterna i dörrarna med original stift och separata kablar för diskant och mellanregister fram smile

finns lite bilder på gamla bilar och min gamla 854turbo

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Volvo_855_
28 juli 2017 · 1 Inlägg

Är enkelt under säkringshållaren så finns det hål så man kan föra in pluskabeln i kupén och sen pillar man upp den under dörr listerna utmed golvet.
Lågnivå drar du på samma sätt fast på passagerar sidan remoten drar du under mitt konsolen och under mattan och under baksätet.
Jord tog jag från jordpunkten som finns till baklyserna under baksätet i golvet :-) Hoppas det är en liten hjälp på vägen :-)

Volvo 855 (1995)
BasGalen
4 augusti 2017 · 111 Inlägg

Volvo_855_ skrev:
Är enkelt under säkringshållaren så finns det hål så man kan föra in pluskabeln i kupén och sen pillar man upp den under dörr listerna utmed golvet.
Lågnivå drar du på samma sätt fast på passagerar sidan remoten drar du under mitt konsolen och under mattan och under baksätet.
Jord tog jag från jordpunkten som finns till baklyserna under baksätet i golvet :-) Hoppas det är en liten hjälp på vägen :-)

Som sagt allt är redan gjort och resultatet vart otroligt bra. smile
Och jag kunde inte dra min +kabel under säkringsdosan med resten av kablarna då min bas behöver ganska grova sladdar. wink

Mack Forum- och sitemoderator
4 augusti 2017 · 26 148 Inlägg

BasGalen skrev:

Volvo_855_ skrev:
Är enkelt under säkringshållaren så finns det hål så man kan föra in pluskabeln i kupén och sen pillar man upp den under dörr listerna utmed golvet.
Lågnivå drar du på samma sätt fast på passagerar sidan remoten drar du under mitt konsolen och under mattan och under baksätet.
Jord tog jag från jordpunkten som finns till baklyserna under baksätet i golvet :-) Hoppas det är en liten hjälp på vägen :-)

Som sagt allt är redan gjort och resultatet vart otroligt bra. smile
Och jag kunde inte dra min +kabel under säkringsdosan med resten av kablarna då min bas behöver ganska grova sladdar. wink

Var det en kabel a'la boaorm du skulle dra igenom eller..?
Genomföringen under säkringsdosan är ju attan så grov..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang