Topplock toleranser

bergman8809
12 juli 2017 · 166 Inlägg

Hej är det någon som vet vad toleranserna får vara på ett topplock från en vw passat 1.8 sugmotor från 1988?
Är säkert samma motorer som sitter i golfarna med.

Råkade ut för att byta topp packning så tänkte kolla om toppen slagit sig nånting smile

jaka54
14 juli 2017 · 5 758 Inlägg

Hej!
Lägg en stållinjal  (på kant ) diagonalt över toppen.
Ligger linjalen emot topplockets yta överallt är allt frid och fröjd, om inte så måste du plana toppen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 juli 2017 · 13 749 Inlägg

har motorn gått varm?   då menar jag inte pga packningen gått så mätaren varit högt och vänt utan mer att man kört den riktigt varm så ska den planas men är det det vanliga bara att det läcker komprision ut i vattnet skulle jag bara byta packning så gjorde jag på min mk2 golf när packningen gått  fungerade fin fint

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 juli 2017 · 13 749 Inlägg

Installation         1) Clean all gasket mating surfaces. Use straightedge to check cylinder head surface for warping. Cylinder head must be resurfaced if distortion exceeds .004" (.10 mm).   så här står det i boken om hur sne toppen får vara...

la upp en pdf i min OneDrive  så dra ner den..
https://1drv.ms/b/s!ArU-F91gg6KajTrasswR6gtvvyBx

Senast redigerat av Growe (14 juli 2017)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
bergman8809
15 juli 2017 · 166 Inlägg

Den har inte gått jätte varm så den har storm kokat smile testade med stålskala och bladmått igår och 0,05 får jag in imellan men inte 0,10 så jag kör på bara utan o plana smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juli 2017 · 13 749 Inlägg

låter bra..  jag mätte min den gången jag bytte med en stållinjal men titta bara med ögonen och smällde dit skiten.. det fungerade  det är som en gammal volvo inte så noga helt enkelt bara smälla ihop

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang