Vibrationer transporter t5 4motion

Lasse62
24 augusti 2017 · 292 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Lasse62 skrev:
Jag hade precis samma problem, svänghjulet byttes + 2 hjullager, felet kvarstod, endast marginell förbättring.

Mellan 2100 och 2500 varv oavsett hastighet och växel.

Efter byte av hardyskivan/gummikopplingen går bilen som en dröm, ett vanligt fel på dieselbilar med Haldex.

VAG ville byta hela bakaxeln, lämnade bilen till en Opelverkstad som hittade felet på 20 minuter, sparade typ 50 tkr.

Man undrar ju hur det kan bli sådan inkompetens hos en märkesverkstad? Eller är det bara rent ointresse hos dom som jobbar där mån trå?

På min systers bil drog man sönder oljefiltret när man skruvade DIT det, så oljan sprutade under bilen, men ingen i verkstaden upptäckte det, det var jag som upptäckte det nästkommande dag när oljelampan tändes... Å så står märkesverkstäderna och slår sig för bröstet och säger att dom är experter på just DET bilmärket. Trött jag blir.

Ja du, bra fråga.

Det intressanta är att när felet uppstod befann jag mig långt hemifrån, åkte in till en Audiverkstad vars verkare tog en tur med bilen, han sa direkt efteråt att felet är Hardyskivan, mkt vanligt fel, byt den så blir det bra.

Tyvärr så ville verkstan hemma inte lyssna på det, man hade bilen inne 4 ggr, provkörde ännu fler gånger, bytte hjullager, ville sedan byta hela bakaxeln.

Åkte förbi en annan verkstad, 10 min provkörning, berättade inte vad jag fått veta tidigare, upp med bilen på lyften direkt efteråt, bort med kardan, ny provkörning = oljudet borta.

Sparade minst 50 tkr

DahlenHans
13 januari 2022 · 1 Inlägg

hatshofladdrik
Hur gick det med dina problem?
Jag verkar ha nå liknande nu.

Lasse62
16 januari 2022 · 292 Inlägg

Det bästa tipset är nog att kolla Hardyskivans status

Miab82
13 april 2023 · 1 Inlägg

hatshofladdrik skrev:

Cupra_ skrev:
Om det uppstår under acceleration:

Länkarmslagringar som är dåliga? Men det borde märkas vid lite hårdare inbromsning också.. Att bilen spårar eller drar ungefär som ojämna bromsar..

Byttes både inre och yttre styrleder?
Spindelled som är slut?

Om du håller dig på det varvet, känns vibrationerna hela tiden då?
Kardan/drivaxel som är skev?
Har fått byta kardan på en tiguan en gång..

Tycker inte det känns vid inbromsning.

Tror dom bytte både yttre och inre styrleder.

Väldigt svårt att bara hålla den på det varvet med vibration då det mest märks vid acceleration. Men ligger man på 7:an runt 100 så är det ju där eftersom man aldrighåller helt jämn fart.
Mina tankar har också gått åt kardanen, ev stödlager sitter ju 2st? Men hur kan man se det? 
Dock var det märkligt att det blev sån skillnad med nya styrleder,

Vad var symtomen på din tiguan.

Min känns ungefär som när man kör ut på dom räfflade kantlinjerna på vägen.

Har problemet lösts?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang