2911
Sök

Köpråd 18-årsbil. Ca 80000kr.

1 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
Hej jag är 16 år gammal, fyller 17 denna år. Jag kommer att fylla 18 år 2018.
På sista tiden har jag tänk på vad för bil jag ska köpa och det är precis vad jag tänker fråga här. Jag har sommarjobbat och kommer sommarjobba osv och jag kommer ungefär ha 80 000 kr när jag blir 18.
Så frågan är vad för bil model borde jag tänka på. Jag hade tänkt på lada eftersom jag är från Ryssland men jag rädd för om bilen behöver service så kommer jag inte kunna hitta det här i Sverige.
Hjälp!

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 augusti 2017
Välkommen till forumet.

Det är lite knepigt att råda vad du ska köpa om 2 år, men rådet från mig är att då den dagen kommer spara en del av pengarna och köpa en något billigare bil, kanske runt 50.000kr. Då kan du redan nu börja "fantisera" om vad du vill köpa och du kan då titta på bilar som är betydligt dyrare än 50.000 eftersom de kommer falla i värde under de två åren.

Vad gäller service så kan du säkerligen få vilken bil som helst servad här, inga problem alls.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

69 Inlägg
7 augusti 2017
Allt är beroende vad du vill ha för bil? Ska den ha lite power under huven eller praktisk bil eller kanske en ekonomisk bil? big_smile

Jag ska själv åka och kolla på en Saab 9-5 aero idag 260hk blir nog bra som familjebil!

Mvh mattias

7 643 Inlägg
7 augusti 2017
Vasif skrev:
På sista tiden har jag tänk på vad för bil jag ska köpa och det är precis vad jag tänker fråga här. Jag har sommarjobbat och kommer sommarjobba osv och jag kommer ungefär ha 80 000 kr när jag blir 18.
Så frågan är vad för bil model borde jag tänka på. Jag hade tänkt på lada eftersom jag är från Ryssland men jag rädd för om bilen behöver service så kommer jag inte kunna hitta det här i Sverige.
Hjälp!

Eftersom du funderar på Lada så tycker jag du ska gå in på deras forum www.lada-niva.se och läsa lite och ställa frågor om just Lada.
För 80.000:- bör du få en rätt så ny Lada 4x4 - tidigare, och fortfarande  kallad Niva.(Även om Chevrolet sedan flera år "äger" namnet)
Vill du prompt ha en "ryss" så kan du googla på UAZ.
De säljs nya i Sverige sedan något år tillbaka. Finns ett par återförsäljare här i landet.
Delar till "ryssar" handlar du snabbt, billigt och bekvämt från Mathias och "Umeå Offroad".

Muttley
7 augusti 2017
torsen skrev:
Vasif skrev:
Hjälp!

Eftersom du funderar på Lada så tycker jag du ska gå in på deras forum www.lada-niva.se och läsa lite och ställa frågor om just Lada.
För 80.000:- bör du få en rätt så ny Lada 4x4 - tidigare, och fortfarande  kallad Niva.(Även om Chevrolet sedan flera år "äger" namnet)
Vill du prompt ha en "ryss" så kan du googla på UAZ.
De säljs nya i Sverige sedan något år tillbaka. Finns ett par återförsäljare här i landet.
Delar till "ryssar" handlar du snabbt, billigt och bekvämt från Mathias och "Umeå Offroad".

UAZ var den billigaste på 189 tusen på blocket.   Finns de billigare att tillgå i Sverige ?
Lada känns som ett säkrare kort där.

7 643 Inlägg
8 augusti 2017
UAZ skulle inte vara mitt förstahandsval, om man inte ska ha den som ren terrängbil.
Men eftersom du har dina rötter i Ryssland så kanske du kan importera en Lada eller UAZ.
Se till att få den registrerad i Estland, Lettland, eller Litauen.
Vitryssland duger inte, eftersom de inte är med i EU.
Ett litet problem är att de "på andra sidan Östersjön" inte talar vare sig engelska eller tyska.
Men talar man ryska "är halva loppet kört".

Jag har en kompis som har en UAZ sedan ett par år tillbaka.
Mest kända UAZ-ägare är Caroline af Ugglas.
Själv har jag "genomlidit" 3 år med en Niva -11(uttagen hösten -11).

En rätt injusterad Niva är en komfortabel bil.
Med injusterad menar jag spel i slutväxlar och centrerad fördelningslåda samt dörrspalter korrigerade.
Han man tur så får man inget måndagsexemplar, men har man otur ger man upp eller blir duktig mekaniker på sikt. Är de rostskyddsbehandlade samt har innerskärmar så kan man räkna med ett långt liv, om man årligen ser över rostskyddet och bättrar på.
En enkel bil som till stora delar bygger på FIAT 124. Framhjulslagren är inte hubbar utan dubbla kullager som kräver (enkel) injustering lite då och då.

Mycket bil för pengarna om du köper en 3 år gammal som rullat runt 3.000 mil.
Då har du 7 år och 7.000 mil maskinskada på din helförsäkring(med 2.000:- självrisk hos Folksam).

Du bör du få en inom din budget.

Sök