Köpråd. Låna till bil för ca 100-120, eller köpa nått för 50. Tips på bilar mottages.

Gummianka59
2 augusti 2017 · 10 Inlägg

Hej!
Tänkte kolla lite med er vad ni rekommenderar för köp av bil?
Jag är 19 snart 20 och har fast jobb... Har fått ett lönelöfte på 90,000 men vet inte om jag vill låna på mig det..
Har nu en BMW E46 320i Touring -02 o är lite sugen på annat..

Så funderar på om man ska ta lånet o köpa nån bil runt 100-120k eller om man bara ska köpa nån för typ 50 istället...
Har kollat lite på dom nyare V70, S60 osv men dom kostar ju en slant om man vill ha något finare.
Men iallafall, vet inte riktigt vart jag vill komma med detta.. Släng hit lite tips i olika prisklasser!
Vill ha lite hästar i den iallafall så den är lite rolig. (Även om v70 osv kanske inte är dom roligaste bilarna) smile

beppizh
2 augusti 2017 · 328 Inlägg

Ett tips är ju att du kanske skulle tänkt ut lite vart du ville komma med detta innan du gjorde tråden wink
Och åt frågan, känner du att du har tillräckligt stabil inkomst för att förlora ca 2-3000kr i månaden på ett lån för en lite finare bil så gör det! 
Tycker du att det hade varit skönare med att få bilen avbetald direkt så gör det!
Det är en väldigt individuell fråga faktiskt, helt upp till dig.

Vill du ha min åsikt så tar jag hellre ett lån på 100k och köper mig en (i regel) mer pålitlig och nyare bil. smile

Gummianka59
2 augusti 2017 · 10 Inlägg

beppizh skrev:
Ett tips är ju att du kanske skulle tänkt ut lite vart du ville komma med detta innan du gjorde tråden wink
Och åt frågan, känner du att du har tillräckligt stabil inkomst för att förlora ca 2-3000kr i månaden på ett lån för en lite finare bil så gör det! 
Tycker du att det hade varit skönare med att få bilen avbetald direkt så gör det!
Det är en väldigt individuell fråga faktiskt, helt upp till dig.

Vill du ha min åsikt så tar jag hellre ett lån på 100k och köper mig en (i regel) mer pålitlig och nyare bil. smile

Aa lite så jag tänkte mig med så jag inte köper på mig problem...
Jag bor ju fortfarande hemma så tänkte att man isåfall tar lånet o försöker betala av det på 1 år typ så blir de ingen vidare ränta osv..

Jokabsson
2 augusti 2017 · 1 172 Inlägg

Dra inte på dig ett billån det första du gör i vuxenlivet... det har du så många år på dig att göra senare. Känner du ett sug efter en ny bil så tycker jag att du ska köra din 320i tills du har råd att slanta upp till den nya bilen.

V70/S60 skulle inte jag köpt, då jag vill ha lite körglädje. Jag hade snarare satsat på en nyare BMW eller Merca när du sedan har råd.

Senast redigerat av Cracksoup (2 augusti 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Stekpannan
2 augusti 2017 · 83 Inlägg

Jag skulle sparat pengarna till bostad innan jag börjar tänka på att ta bil lån, dock så beror det ju på vad man själv prioriterar.

Finns rätt många bilar för runt 50k och under som inte är sönderkörda och ger bra körglädje.
Många roliga tyskbilar samt om man vill bygga lite på bilen man skaffar.
Men sen är det ju självklart upp till dig smile

Muttley
2 augusti 2017 ·

Gummianka59 skrev:

beppizh skrev:
Ett tips är ju att du kanske skulle tänkt ut lite vart du ville komma med detta innan du gjorde tråden wink
Och åt frågan, känner du att du har tillräckligt stabil inkomst för att förlora ca 2-3000kr i månaden på ett lån för en lite finare bil så gör det! 
Tycker du att det hade varit skönare med att få bilen avbetald direkt så gör det!
Det är en väldigt individuell fråga faktiskt, helt upp till dig.

Vill du ha min åsikt så tar jag hellre ett lån på 100k och köper mig en (i regel) mer pålitlig och nyare bil. smile

Aa lite så jag tänkte mig med så jag inte köper på mig problem...
Jag bor ju fortfarande hemma så tänkte att man isåfall tar lånet o försöker betala av det på 1 år typ så blir de ingen vidare ränta osv..

Du bor fortfarande hemma och nämner att du ska försöka betala av lånet på ett år.

Inte vidare bra på ekonomi?

Håll tummarna i styr i ett år och betala bilen kontant om ett år.  Du lägger ju lätt undan 10 tusen per månad om du bor hemma.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti 2017 · 17 386 Inlägg

Du skriver att du vill ha en rolig bil. Visst är väl en S60 ett stabilt köp. De drar dock en del vilket ska tas med i kalkylen. Har du gjort en kalkyl?

Ska du casha 50" och köpa en billig bil kontant eller ska du låna 100k och köpa en fin? I så fall rekommenderar jag att du köper en släde för 50 lök. Då kan du kosta på dig en rolig/törstig. Inte nödvändigtvis en Volvo.

För 100-120k så rekommenderar jag en motorsvag och pålitlig japansk bil. Det tjänar du nog på i slutänden. Men kul är de inte. Med facit i hand kan den varianten löna sig om du köper rätt burk och inte första bästa på en bilfirma.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stenberg94
2 augusti 2017 · 24 Inlägg

Mitt förslag är att du köper en Honda civic type r ep3, har en själv och enligt mig själv är de mycket körglädje i dom smile sen beror de ju självklart va de är för typ av bil du är ute efter, kombi, sedan, hatchback, coupé? Men för 50-60k får du en riktigt fin ep3:a

xXSammy
2 augusti 2017 · 6 566 Inlägg

Jag betalar fortfarande av mina puckade bilaffärer, låna är jättebra :ok hand:

7 år senare, still going u_u
Det hade gått jättebra, om jag betalade av första bilen innan jag köpte andra med kanon erbjudandet "Köp från 0:- kontant" aka. Ta två lån.

Jag hade köpt en bil i mellanklassen, så du får både nyare bil utan att kosta på för mycket.
https://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_ … amp;last=1

Kanske?

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti 2017 · 13 674 Inlägg

idagens läge skulle jag spara till en bostad..    du kan inte bo hemma hela livet och att få tag i en lägenhet utan pengar är stört omöjligt idag

att börja låna pengar när man är 19-20bast är aldrig bra.    börja med kontant insatsen till ett hus eller lägenhet och sen börjar du fundera på en ball bil.     du kommer förstå varför när du sitter där och är 30+
även om det låter förjävla tråkigt idag..   men rätt säker på att varken du eller dina föräldrar vill att du ska bo hemma när du är 30år smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Marlboroman
2 augusti 2017 · 8 228 Inlägg

Av erfarenheter så säger jag köpa en bil som du har råd att betala rakt av utan lån. Det är tråkigt på kort sikt, men desto roligare i längden.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nybergrobin
2 augusti 2017 · 2 377 Inlägg

Jag har testat bilar av alla olika slag....med och utan lån.   Mitt tips till dig är att köpa en kul bil som du faktiskt kan köpa direkt utan lån!  Det suger när räkningen kommer varje månad o sedan går bilfan sönder dessutom....

Det är kul med nyare bil men det är inte riktigt värt det enligt min mening.  Köp en hyfsad bil o spara till bostad istället smile

Gummianka59
3 augusti 2017 · 10 Inlägg

Vet inte varför alla tror att jag inte kommer ha råd till nåt annat på 10 år framåt bara för jag skulle ta ett lån men får antagligen bli att försöka spara ihop istället. Tanken jag hade med att inte spara i ett år o ta ett lån o köpa en nu istället var typ för att jag inte har disciplinen att spara 10k i månaden tongue
Hade jag haft ett lån att behöva betala av så hade jag ju vetat att dom pengarna var körda redan från början av månaden men aa...
Har en motorcykel med så den plockar ju delar så får försöka spara..
Vad finns de för kul runt 100k lappen om man ska ha något i framtiden? Audi a3-4 har jag kollat lite på med men volvo är ju något billigare gällander delar o service o skit eller? Det är vad jag hört iallafall smile

Muttley
3 augusti 2017 ·

Gummianka59 skrev:
Vet inte varför alla tror att jag inte kommer ha råd till nåt annat på 10 år framåt bara för jag skulle ta ett lån men får antagligen bli att försöka spara ihop istället. Tanken jag hade med att inte spara i ett år o ta ett lån o köpa en nu istället var typ för att jag inte har disciplinen att spara 10k i månaden tongue
Hade jag haft ett lån att behöva betala av så hade jag ju vetat att dom pengarna var körda redan från början av månaden men aa...
Har en motorcykel med så den plockar ju delar så får försöka spara..
Vad finns de för kul runt 100k lappen om man ska ha något i framtiden? Audi a3-4 har jag kollat lite på med men volvo är ju något billigare gällander delar o service o skit eller? Det är vad jag hört iallafall smile

Anledningen att alla skriver så är för att de kommer bli din mest korkade affär någonsin i livet. Dels pga att du är så ung, och då skall man undvika billån och prioriterar de ännu viktigare - boende, vilket är smartare att spara ihop till och undvika en sunkig hyresrätt.

Den andra punkten är att du med nästan 100% sannolikhet inte kommer att betala av lånet på ett år utan du kommer känna varje månad att du inte vill amortera 10 000 för du vill köpa annat.

Har du inte disciplin nog att spara 10 000 i månaden nu när du bor hemma och lever lyxliv så har du inte disciplin att amortera  10 000 i månaden heller.

Därför tror alla att du inte kommer att ha råd.

Gummianka59
3 augusti 2017 · 10 Inlägg

Och varför antar alla bara att jag har bråttom att flytta hemifrån?
Jag tog studenten för 3 månader sen.. Och flyttar jag hemifrån kommer jag ju absolut inte kunna köpa bil. Nu när jag bor hemma är ju chansen att köpa på sig en fin bil etc. för att jag inte behöver betala mat, hyra o massa skit.

Förstår inte alla "påhopp" som om jag vore nån bortskämd jävla unge.. Jag ville ha biltips i 2 prisklasser och ingen livslektion

Senast redigerat av Gummianka59 (3 augusti 2017)

Presidento Of World
3 augusti 2017 · 3 306 Inlägg

Gummianka59 skrev:
Och varför antar alla bara att jag har bråttom att flytta hemifrån?
Jag tog studenten för 3 månader sen.. Och flyttar jag hemifrån kommer jag ju absolut inte kunna köpa bil. Nu när jag bor hemma är ju chansen att köpa på sig en fin bil etc. för att jag inte behöver betala mat, hyra o massa skit.

Förstår inte alla "påhopp" som om jag vore nån bortskämd jävla unge.. Jag ville ha biltips i 2 prisklasser och ingen livslektion

Du fick tips. Din fråga väl om det var "bättre" att göra si eller så.. Det sämre var att ta ett onödigt lån.

Man får ofta fräscha bilar för 50 lök..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Gummianka59
3 augusti 2017 · 10 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Gummianka59 skrev:
Och varför antar alla bara att jag har bråttom att flytta hemifrån?
Jag tog studenten för 3 månader sen.. Och flyttar jag hemifrån kommer jag ju absolut inte kunna köpa bil. Nu när jag bor hemma är ju chansen att köpa på sig en fin bil etc. för att jag inte behöver betala mat, hyra o massa skit.

Förstår inte alla "påhopp" som om jag vore nån bortskämd jävla unge.. Jag ville ha biltips i 2 prisklasser och ingen livslektion

Du fick tips. Din fråga väl om det var "bättre" att göra si eller så.. Det sämre var att ta ett onödigt lån.

Man får ofta fräscha bilar för 50 lök..

Jo, men vissa har otrevlig attityd tycker jag....

Gummianka59
3 augusti 2017 · 10 Inlägg

Vad tycker folk om Volvo C30 T5? Nåt att ha?

xXSammy
3 augusti 2017 · 6 566 Inlägg

Gummianka59 skrev:
Vad tycker folk om Volvo C30 T5? Nåt att ha?

Lägg pengarna på en Focus ST istället, går bättre och lastar mer

De/Dem
Gummianka59
3 augusti 2017 · 10 Inlägg

xXSammy skrev:

Gummianka59 skrev:
Vad tycker folk om Volvo C30 T5? Nåt att ha?

Lägg pengarna på en Focus ST istället, går bättre och lastar mer

Dom är ju faktiskt rätt okej.. Ska man nog kolla närmre på smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang