Försäkring,Vad betalar ni?

Twoodblue Snygg
2 augusti 2017 · 113 Inlägg

Hej,

Som ämnet lyder, vad betalar ni i försäkring?

Jag som är född -88 och Bor i Stockholms län betalar ca 650/månad för halvförsäkring med en Golf 12-2003 1,6 fsi.  Hel är ca 1150/månad hos LF.
Ska köpa en nyare Mazda 2,2 diesel 12-2013 och priset är samma.
Bor i lägenhet och parkerad på egen parkering.

Tycker 1150 är dyrt för helförsäkring, men är ett måste då bilen är hyfsat ny.


Vad betalar ni andra som bor i Stockholm?

Planerar flytta till Uppsala, så ni som bor där får gärna komma med info, tack smile

Ni andra där ute i landet får gärna också komma med prisinfo,  tack smile

/Tony

Djonceagain
2 augusti 2017 · 7 Inlägg

Jag betalar 350 för trafik försäkring för en golf 4 GTI 98 modell  haft körkortet länge och aldrig varit med om någon krock. Tycker det är jävligt dyrt

panda666
2 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

380/månad trafik, bor i fiiiiin förort;) ute parkering, 530 e39 , skitdyrt. helförsäkring för mig är runt minst 1400? vågar inte ens kolla då halv är runt över 1000kr. har inte heller krockat eller nått.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti 2017 · 17 466 Inlägg

Körkort sedan 1992. Bor på landet på västkusten. Chrysler 300C som köptes ny av mig 2009 drar cirka 310:-/månad helförsäkring.

Det är en enorm skillnad på var man bor och hur gammal man är. Givetvis spelar det roll att jag aldrig utnyttjat försäkringen i form av någon skada som drabbat FB ekonomiskt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
2 augusti 2017 · 5 087 Inlägg

Kille född 88. Bor i lägenhet med egen parkeringen på gården.
Försäkringsbolag LF.

Mercedes c320 cdi. 2006. Årskostnad 7304kr. Helförsäkring.

Nissan Micra 1.0. 2001. Årskostnad 1843kr. Helförsäkring.

Släpvagn 750kg obromsad. 1985.
Årskostnad. Hela 153kr Helförsäkring.

Min andra merca är just nu avställd så ser inte kostnaden men vill minnas att den låg på ca 5000kr helår. Helförsäkring.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Muttley
2 augusti 2017 ·

Att bo i storstäder kostar smile

Jag betalar nog 250 per månad för hel och alla tillägg man kan ha på min.  Har 2000 mil per år.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti 2017 · 17 466 Inlägg

Muttley skrev:
Att bo i storstäder kostar smile

Jag betalar nog 250 per månad för hel och alla tillägg man kan ha på min.  Har 2000 mil per år.

Har också 2000 mil. Men vad kör du och hur gammal är du? Vår Toyota Prius kostar i princip kaffepengar för hel...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
2 augusti 2017 · 7 286 Inlägg

mina granador kostar 190/mån Helförsäkring,, dock bor jag i villa å i en liten stad smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
skanepiraten
2 augusti 2017 · 466 Inlägg

född -88, bor på landet
Volvo V50 D5 med 3500mil per år.
Kostar 405 kr i månaden för helförsäkring.
Länsförsäkringar

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Twoodblue Snygg
2 augusti 2017 · 113 Inlägg

Shit, vilka skillnader!
Förstår att det är dyrare i storstan, men ändå?! 1150 är ändå det billigaste alternativet. Finns upp till 2000 med andra fb. Priser kanske även beror på att jag haft kortet i bara 4 år.

Undrar vilket av följande som är orsaken till att det är så dyrt?: Stöldrisk, sabotage, brand och olyckor?

Med tanke på hur stockholmarna och taxichaufförerna kör, så är det väl antagligen skador.
Tack vettja när jag bodde i Borås, då var det billigt och människor kunde köra bil. big_smile hehe

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 augusti 2017 · 14 041 Inlägg

Gubbe som passerat 60 och som bor på landet i eget hus med egna garage.
Just nu finns det 3 bilar i familjen som står på mig.
1. Volvo 1999 XC max 1000 mil/år
2. Vette 1986 Entusiastförsäkring
3. Cheva Van 1988 max 1000 mil/år

Tror att jag betalar c:a 580 kr/mån för alla tre och då är det helförsäkring på alla tre.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Sneakhugger
2 augusti 2017 · 14 Inlägg

90a här. Bor i Slöddertälje. Hyresrätt med parkeringsplats nära huset. Haft körkort i 6 år krockfritt (förutom ett rådjur tongue )
220kr trafikförsäkring på en Opel vectra - 92 genom Trygghansa
850 nånting helförsäkring på Tiguan R-line -14 via Volkswagen där jag köpte den (finans).

Första året/bilarna jag har försäkringen på mig, alltid stått på mor min förut men dags o börja samla "poäng". Tiguanen tycker jag är förhållandevis billigt för att stå på mig. Mina förra bilar har varit runt 600kr men då på morsan.

Alla bilar jag kollat upp är Folksam MINST 1/3 mer i kostnad än t.ex Trygghansa ibland dubbelt.

Senast redigerat av Sneakhugger (2 augusti 2017)

Volkswagen Tiguan "2.0 TDI" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 augusti 2017 · 14 041 Inlägg

Sneakhugger skrev:
90a här. Bor i Slöddertälje. Hyresrätt med parkeringsplats nära huset. Haft körkort i 6 år krockfritt (förutom ett rådjur tongue )
220kr trafikförsäkring på en Opel vectra - 92 genom Trygghansa
850 nånting helförsäkring på Tiguan R-line -14 via Volkswagen där jag köpte den (finans).

Första året/bilarna jag har försäkringen på mig, alltid stått på mor min förut men dags o börja samla "poäng". Tiguanen tycker jag är förhållandevis billigt för att stå på mig. Mina förra bilar har varit runt 600kr men då på morsan.

Alla bilar jag kollat upp är Folksam MINST 1/3 mer i kostnad än t.ex Trygghansa ibland dubbelt.

Över 10000 om året alltså??? Usch va mycket. Men det är klart, hyresrätt med parkering på gården då kan man nog räkna med dessa pengar. Tiguanen kan ju vara stöldbegärlig iof. sig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Juggen1988
2 augusti 2017 · 161 Inlägg

88a här, bor i hyresrätt i en kranskommun utanför Göteborg. Betalar nu 7300/år för helförsäkring på Priusen med 2000 mil hos Folksam (6000kr självrisk).

Kommer i november att byta till Länsförsäkringar och då sjunker det till cirka 6000 kr/år för 2000 mil med 5000 kr i självrisk.

Senast redigerat av Juggen1988 (2 augusti 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Muttley
2 augusti 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Muttley skrev:
Att bo i storstäder kostar smile

Jag betalar nog 250 per månad för hel och alla tillägg man kan ha på min.  Har 2000 mil per år.

Har också 2000 mil. Men vad kör du och hur gammal är du? Vår Toyota Prius kostar i princip kaffepengar för hel...

Kör ju Renault megane 2010, ca 32 år och haft körkort sen 18.  Jag hade gynnats av om de hade haft en bonus på antal mil man kört i sitt liv smile Men jag tycker summan är rätt okej. Ska försöka förhandla med LF nästa gång jag ska in till dem.  Har ändå allt jag har hos dem. 
Vad är kaffepengar då smile  Du är lite äldre har jag för mig

Evildan
2 augusti 2017 ·

Vettemannen skrev:

Sneakhugger skrev:
90a här. Bor i Slöddertälje. Hyresrätt med parkeringsplats nära huset. Haft körkort i 6 år krockfritt (förutom ett rådjur tongue )
220kr trafikförsäkring på en Opel vectra - 92 genom Trygghansa
850 nånting helförsäkring på Tiguan R-line -14 via Volkswagen där jag köpte den (finans).

Första året/bilarna jag har försäkringen på mig, alltid stått på mor min förut men dags o börja samla "poäng". Tiguanen tycker jag är förhållandevis billigt för att stå på mig. Mina förra bilar har varit runt 600kr men då på morsan.

Alla bilar jag kollat upp är Folksam MINST 1/3 mer i kostnad än t.ex Trygghansa ibland dubbelt.

Över 10000 om året alltså??? Usch va mycket. Men det är klart, hyresrätt med parkering på gården då kan man nog räkna med dessa pengar. Tiguanen kan ju vara stöldbegärlig iof. sig.

/Benny

Det är nog maskinskadeförsäkringen som är dyr på en folkvagn. wink

2724kr helår för min Prius Plugin, helförsäkring med tillägg merförsäkring med hyrbil med mera hos LF.

TurbOla Reservdansk
2 augusti 2017 · 6 271 Inlägg

1800kr om året för Trans Amen, upp till 1500 mil om året och halvförsäkrad på vanligt vis hos Länsförsäkringar.

Bor strax utanför Lund.

Född -87, bor i hyreslägenhet och har bilen i kallgarage.

Senast redigerat av TurbOla (2 augusti 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
caromania Forummoderator
2 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Imponerad av vilken koll alla har, fast egentligen borde jag väl ha lite bättre koll själv... Jag pröjsar mellan 300-600 per månad för de "riktiga" bilarna, kör helförsäkrat förutom på Accorden som har halv. Tror den är lite billigare än 300 faktiskt. Autogiro o grejer. Nollkoll... Skulle kunna köra MHRF på Rovern men gör inte det eftersom jag kör till och från arbetet etc. (Edit: Kanske skulle skriva ut vilka bilar det gäller... Lexus GS300 - 06, Honda Accord -04 och Rover 820 vitesse coupe) Gammelbilarna går på special, men är ju inlåsta. Kostar inte många tior.

Hursom, hus med (på pappret) garage drar väl ner det lite, men det är ändå illa nog eftersom det är inom 08-området. Jag byter bolag ofta, det tenderar att löna sig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jokabsson
2 augusti 2017 · 1 175 Inlägg

Kör halvförsäkring på 325an hos LF. 500kr/månad, född 95 och bor i hyresrätt med egen parkeringsruta och max 1500 mil/år.
Vill egentligen ha den helföräkrad, men det innebär över 10 000kr/år... Jag ber en bön varje gång jag ska rulla ut att ingen ska köra in i mig i stället.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
2 augusti 2017 ·

Cracksoup skrev:
Kör halvförsäkring på 325an hos LF. 500kr/månad, född 95 och bor i hyresrätt med egen parkeringsruta och max 1500 mil/år.
Vill egentligen ha den helföräkrad, men det innebär över 10 000kr/år... Jag ber en bön varje gång jag ska rulla ut att ingen ska köra in i mig i stället.

Du ska be en bön för att du inte kör in i någon utan att de kör in i dig om man ska tänka så wink   Och såklart att du har 100% bevis på att de inte var du och du kan få den att erkänna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang