Försäkring,Vad betalar ni?

Jokabsson
2 augusti 2017 · 1 177 Inlägg

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:
Kör halvförsäkring på 325an hos LF. 500kr/månad, född 95 och bor i hyresrätt med egen parkeringsruta och max 1500 mil/år.
Vill egentligen ha den helföräkrad, men det innebär över 10 000kr/år... Jag ber en bön varje gång jag ska rulla ut att ingen ska köra in i mig i stället.

Du ska be en bön för att du inte kör in i någon utan att de kör in i dig om man ska tänka så wink   Och såklart att du har 100% bevis på att de inte var du och du kan få den att erkänna.

Jag litar på min förmåga tillräckligt mycket för att välja halv wink
Men visst, blir man påkörd av en idiot som blånekar att han/hon gjorde fel så kan det bli svettigt.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
2 augusti 2017 ·

Cracksoup skrev:

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:
Kör halvförsäkring på 325an hos LF. 500kr/månad, född 95 och bor i hyresrätt med egen parkeringsruta och max 1500 mil/år.
Vill egentligen ha den helföräkrad, men det innebär över 10 000kr/år... Jag ber en bön varje gång jag ska rulla ut att ingen ska köra in i mig i stället.

Du ska be en bön för att du inte kör in i någon utan att de kör in i dig om man ska tänka så wink   Och såklart att du har 100% bevis på att de inte var du och du kan få den att erkänna.

Jag litar på min förmåga tillräckligt mycket för att välja halv wink
Men visst, blir man påkörd av en idiot som blånekar att han/hon gjorde fel så kan det bli svettigt.

Bara att se till att man har sitt på de torra och sätta igång en utredning smile   Min bror har varit med om en sådan händelse, en kärring backade in i honom vid skolan när de hämta barnen.  Men kärringen smet och han följde med hela vägen hem till henne och hon blånekade.  Men de fanns ju vittnen så hon fick glatt betala hela kalaset smile

jaka54
2 augusti 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
900kr trafikförsäkring hos trygg hansa för en 28 år gammal Audi 100 Avant 2,0E
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-2e1dbd76695ccbfa6797261b07858a6f.jpg

Senast redigerat av jaka54 (2 augusti 2017)

caromania Forummoderator
2 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:

Muttley skrev:

Du ska be en bön för att du inte kör in i någon utan att de kör in i dig om man ska tänka så wink   Och såklart att du har 100% bevis på att de inte var du och du kan få den att erkänna.

Jag litar på min förmåga tillräckligt mycket för att välja halv wink
Men visst, blir man påkörd av en idiot som blånekar att han/hon gjorde fel så kan det bli svettigt.

Bara att se till att man har sitt på de torra och sätta igång en utredning smile   Min bror har varit med om en sådan händelse, en kärring backade in i honom vid skolan när de hämta barnen.  Men kärringen smet och han följde med hela vägen hem till henne och hon blånekade.  Men de fanns ju vittnen så hon fick glatt betala hela kalaset smile

Grejen är att det är lite tärning i många fall vid krockar, så att lita till sin egen förmåga räcker tyvärr inte. Jag har själv klarat mig hyfsat bra under 30 år men ett exempel jag brukar dra är när farsan körde på en kille som körde ut från väjningsplikt rakt ut i vänsterfil. (dubbelfiligt) Killen som körde bilen var drogpåverkad, körde en riktig knarkarsläde och som sagt rakt ut i vänsterfil. Farsan klippte honom i baken i halvhög fart och fb beslutade att de skulle betala sina respektive skador själva, (förmodligen för att knarkarHarry hann få ut bilen så han blev påkörd bakifrån.) Farsan hade en likadan Audi som Jaka har och den kostade 35.000 att laga. Detta var 1989-90 typ så den summan kan man ju kasta på några tior på idag...

Sedan kan jag förstå att det känns trist att betala tusentals kronor i försäkring och att man vill chansa. Men man ska ha klart för sig att man tar en ekonomisk risk om man kör en relativt ny bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MFred
3 augusti 2017 · 164 Inlägg

23 år och har haft körkort i 5 skadefria år.
Bor i hyresrätt utan garage
LF, Helförsäkring, 1000 mil per år, 5000kr självrisk.
Drygt 1800/månaden sad

Men jag är i processen att byta bank.  Därefter får jag 20% rabatt på alla mina försäkringar smile

Senast redigerat av MFred (3 augusti 2017)

xXSammy
3 augusti 2017 · 6 571 Inlägg

Född 91, Helförsäkring hos LF, 700kr månaden. Max 2000 mil per år och 3000 i självrisk
(Har Ford Prova-på nu för 1600 kr halvåret, därefter vill de ha 1300 i månaden.. IF )

Bostadsrätt (Hemförsäkring hos LF) och egen parkering

Senast redigerat av xXSammy (3 augusti 2017)

De/Dem
OpelP1
3 augusti 2017 · 1 412 Inlägg

Runt 3300:- per år för Ford F-250:n helförsäkring.

Förr när jag åkte bmw e39 och e61 så låg jag på runt 10 000:- per år.

pulchi
3 augusti 2017 · 640 Inlägg

Bor i lägenhet i Borlänge, parkerar i eget garage utanför dörren. Volvo S80 2.5T -07. Ger 6940 kronor för helförsäkring per år hos LF, 2000 mil. Född -90, haft körkort i snart 9 år, skadefri om man bortser från en vindruta bytt på glasförsäkringen.

Kostnaden har dock sjunkit rejält dom senaste åren. För fem år sen gav jag nästan 14000 kronor på helår för samma försäkring.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang