Volvo S60 -03 Styrservo

rodieki Tekniknörd
3 augusti 2017 · 92 Inlägg

Hej,

Ja styrservon hjälper inte till vid tomgång. Det är olja i behållaren, och det är inget missljud från pump eller ventilhus när man vrider på ratten. Kan det vara så att det är fel olja? Så vitt jag vet så har normalt styrservoolja någon slags färg, röd eller grön.  Men oljan som är behållaren är helt klar, Eller är helt enkelt servopumpen slut om den inte hjälper till vid tomgång?

caromania Forummoderator
3 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Har du provat att lufta systemet? Vet inte hur förfarandet är på din bil men ta att starta, ta av locket och vrida ratten ett par gånger med fullt utslag brukar vara en metod. Gärna med hjulen i luften.

Kolla gärna i instruktionsboken vilken typ av vätska du ska ha. Det kan ju vara alla möjliga varianter från "styrservoolja" i olika former till ATF. Blandas det så kan det skumma, skum=luft.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rodieki Tekniknörd
6 augusti 2017 · 92 Inlägg

Jag vet vilken olja det ska vara, och jag har luftat systetmet. Men det är inte det som är min fråga. Har du något svar på mina frågor?

caromania Forummoderator
6 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

rodieki skrev:
Jag vet vilken olja det ska vara, och jag har luftat systetmet. Men det är inte det som är min fråga. Har du något svar på mina frågor?

På första frågan i ditt första inlägg svarar jag "ja". På andra frågan svarar jag "ja eventuellt".

Om du vet vad det ska vara för "olja" så är det ju bättre att du dränerar systemet (om det går) och sedan fyller på med rätt sort. Då slipper du gissa

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rodieki Tekniknörd
10 augusti 2017 · 92 Inlägg

Hehe du är för rolig. big_smile

Djo
10 augusti 2017 · 10 157 Inlägg

rodieki skrev:
Hej,

Ja styrservon hjälper inte till vid tomgång. Det är olja i behållaren, och det är inget missljud från pump eller ventilhus när man vrider på ratten. Kan det vara så att det är fel olja? Så vitt jag vet så har normalt styrservoolja någon slags färg, röd eller grön.  Men oljan som är behållaren är helt klar, Eller är helt enkelt servopumpen slut om den inte hjälper till vid tomgång?

Funkar den när du kör då ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
rodieki Tekniknörd
17 augusti 2017 · 92 Inlägg

När den går på tomgång hjälper servon inte till, när man gasar till lite så hjälper servon till. Så min fråga är mest om det kan vara så att om det är fel olja i systemet kan det uppstå den typen av problem?

Evildan
17 augusti 2017 ·

rodieki skrev:
När den går på tomgång hjälper servon inte till, när man gasar till lite så hjälper servon till. Så min fråga är mest om det kan vara så att om det är fel olja i systemet kan det uppstå den typen av problem?

Ja.

Samuel3
17 augusti 2017 · 360 Inlägg

Är du hundra på att inte remmen slirar då?

rodieki Tekniknörd
2 september 2017 · 92 Inlägg

Remmen slirar inte vad jag kan se. Så det tror jag inte att det är, tror det är fel olja som är i. Byter det så får vi se om det blir bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang