Hur vet jag hur tändkablarna skall kopplas?

dbjanoz
6 februari 2007 · 1 785 Inlägg

Tror han har fått ordning på det nu!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
DrFrelin
6 februari 2007 · 30 Inlägg

peternb84 skrev:
Skaffa en Haynes-bok så får du absolut rätt svar.

he he, den kan faktiskt vara värd sin investering:)

Riktiga bilar har 3 pedaler!
Sandman
6 februari 2007 · 873 Inlägg

DrFrelin skrev:

peternb84 skrev:
Skaffa en Haynes-bok så får du absolut rätt svar.

he he, den kan faktiskt vara värd sin investering:)

Den är alltid värd sin inverstering smile

Kanske inte ger all teknisk info man behöver alla gånger, men det är lätt värt 200:- eller va den kostar att kunna slå upp hur man lossar någon panel eller liknande istället för att paja prylar för betydligt mer.

Don't get mad, get even.
_JonssoN_
6 februari 2007 · 22 Inlägg

lyssna på jonte. det är alltid så att 1ans cylinder sitter längst bort från svänghjulet och närmast kamdrivningen. å på 850in sitter väll svänghjulet på höger sida sett framifrån då

Opel Ascona B "rallycross" (1977)
jonTe
6 februari 2007 · 5 710 Inlägg

_JonssoN_ skrev:
det är alltid så att 1ans cylinder sitter längst bort från svänghjulet och närmast kamdrivningen.

Dock är det inte alltid säkert att kamdrivningen sitter fram wink
En utav sveriges mest tillverkade motorer (~300st om dagen) sitter kamdrivningen bak så det kan vara lite lurigt....

MVH Jonas
..............
LarsKarlsson
6 februari 2007 · 6 Inlägg

Jag hur gick det egentligen sen .. ?

På med mekkläderna, fram med sladdlampan, ner till hyresgaraget och .. skiftade plats på två kablar som jag misstänkte var fel placerade med varandra. Funkade skitbra .. smile Startade och körde lite. smile

MEN .. fortfarande en pina att starta, när jag drar på startmotorn för att starta är det som om det blir ett kort glapp, allt blir tyst sen fortsätter det. Misstänker att nästa steg är att byta rotor, fördelar lock osv .. har haft samma fel tidigare, då var det verkstan som gällde ..

Idéer, någon?

Om jag fick klarhet i från vilken sida man räknar cylindrar? Inte en chans ..

--------------------------
www.larskarlsson.nu
--------------------------
simon c Bilnörd
8 februari 2007 · 16 Inlägg

tja.. det är antagligen startmotorn som det är fel på..
lossa alla kablar på den och smörj till dom lite!! det brukar hjälpa..

1: ans cylinder är alltid den som sitter närmast remskivan, alltså i den änden på motorn där generator/styrsevo remmen sitter...

Ello
28 mars 2007 · 3 Inlägg

Hej.
Jag är ny på forumet men har samma problem som jag har läst här.
Jag har en Volvo 855 GLT 20V -95 som jag har bytt stift, fördelarlock rotor på.
Jag köpte Biltemas grejor de är ju billigast men kanske inte alltid bäst.
Runt originalfördelarlocket satt ett svart isolerande hölje som inte fanns på den nya jag köpte så jag petade loss det och satte på det på det nya locket.
Problemet uppstod när jag skulle sätta dit tändkablarna igen. Trots att jag hade märkt ut vilken som var 1, 2, 3 osv så blir det inte rätt, dvs bilen vill inte starta.
Nu undrar jag följande:
Ettans cylinder är väl den som sitter till vänster sett framifrån alltså på kamremssidan?
Är det något särskilt ställe den tändkabeln skall sitta eller kvittar det bara de andra kommer i rätt ordning därefter? Dvs. 1-2-4-5-3.
Jag försökte lista ut vilket det skulle vara men har gått bet så nu behöver jag hjälp.
Jag har köpt Haynes gör det själv handboken (vilken för övrigt är mycket bra) men...
det vill sig liksom inte. Tala om för mig hur det skall vara snälla någon.
Trött på att få gå när man kan köra bil.
Ello

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang