VW Hackande/tuggande motor vid kallstart

leef
11 augusti 2017 · 14 Inlägg

Äger en passat 2010, tsi 1.4 rullat 12000. Noga servad. Gas/bensin hybrid. Startar alltid på bensin tills motorn är varm.

Jag har ett problem när bilen kallstartas efter att ha stått en hel natt, 6 timmar+, inte annars. Motorn hackar och hugger i ca 30 sekunder efter uppstart. Därefter går motorn som den ska. Problemet har varat i ca 6 månader och jag tror inte det har förvärrats.

Jag har filmat scenariot
https://youtu.be/-uBBSnFkNWw

Hade bilen inlämnad på en bds verkstad precis för service och jag bad dem kolla på detta. De prövade med bränsleinsats samt att byta ut ena lambdasonden. Detta gjorde ingen skillnad. Bilen ger inte heller några felkoder under händelseförloppet och inte heller några varningslampor.

BDS verkstaden hade ingen aning om vad det kan va för fel.

Har tänkt lämna in på felsökning till Möllerbil men skulle gärna forska lite själv innan och se om nån av er har någon bra gissning. Samma ljud kommer även om gastanken är tom.

I höstas bytte Möllerbil ut en vattenpump till motorn som pissade vatten.. Vet inte om det kan ha med det att göra. Detta problem uppstod i vintras.

Tack på förhand

Senast redigerat av leef (11 augusti 2017)

panda666
11 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Problem bilar dessa, Kedje problem, lyser inte motorlampan när den hugger/misständer sådär? dom flesta som jag har varit i kontakt med så lös motorlampan osv vid uppstart och när den hugger så som du beskriver.  Inte för o vara elak men förstår inte hur folk vågar köpa dessa modeller, problem med kedjor/växellådor,läckande gastankar? osv osv.

leef
11 augusti 2017 · 14 Inlägg

panda666 skrev:
Problem bilar dessa, Kedje problem, lyser inte motorlampan när den hugger/misständer sådär? dom flesta som jag har varit i kontakt med så lös motorlampan osv vid uppstart och när den hugger så som du beskriver.  Inte för o vara elak men förstår inte hur folk vågar köpa dessa modeller, problem med kedjor/växellådor,läckande gastankar? osv osv.

Har varit väldigt nöjd i övrigt under de 2 år ja haft bilen. Nej, ingen motorlampa lyser och inga felkoder.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2017 · 17 478 Inlägg

Gör en koll på kamkedjan. Snarast.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Freddaasp
11 augusti 2017 · 1 Inlägg

Hej. Jag hade en skoda superb 1.4 TSI 2010 med missljud vid uppstart som var ett slamrande ljud som gick över på ett par sekunder. Hände bara ibland. Felet var något som tydligen heter kamaxelinställare. Gick på garanti då jag köpt bilen beganad av bilhandlare. Passade på att byta kamkedjan I samband med det jobbet. Men jag vet inte ifall du har det felet. Här är en länk till det missljud jag hade.

https://youtu.be/d8-fQ9FQQ5s

Min bil hade även ojämn tomgång då den stått stilla en längre tid. Varvtalet låg då på cirka 1500 varv och pendlade upp och ner lite samt att bilen gick dåligt om jag försökte köra. Efter cirka 45 sekunder brukade allt bli normalt. Skoda kollade upp detta är nog också. Detta var inget fel utan det är tydligen så att motorn återvinner avgaser för att minska utsläppen. Resultatet blir dock att motorn går dåligt. Detta sker bara när motorn har stått en viss tid och en viss temperatur. Tyvärr har jag sålt bilen så jag har inte kvar exakt hur verkstad förklarade det hela.

Jag hoppas det är tomgången som är det du har upplevt som är felet och att det inte är kamaxelinställaren eller kamkedjan som håller att ge upp.

Mvh Fredrik

Senast redigerat av Freddaasp (12 augusti 2017)

leef
12 augusti 2017 · 14 Inlägg

Freddaasp skrev:
Hej. Jag hade en skoda superb 1.4 TSI 2010 med missljud vid uppstart som var ett slamrande ljud som gick över på ett par sekunder. Hände bara ibland. Felet var något som tydligen heter kamaxelinställare. Gick på garanti då jag köpt bilen beganad av bilhandlare. Passade på att byta kamkedjan I samband med det jobbet. Men jag vet inte ifall du har det felet. Här är en länk till det missljud jag hade.

https://youtu.be/d8-fQ9FQQ5s

Min bil hade även ojämn tomgång då den stått stilla en längre tid. Varvtalet låg då på cirka 1500 varv och pendlade upp och ner lite samt att bilen gick dåligt om jag försökte köra. Efter cirka 45 sekunder brukade allt bli normalt. Skoda kollade upp detta är nog också. Detta var inget fel utan det är tydligen så att motorn återvinner avgaser för att minska utsläppen. Resultatet blir dock att motorn går dåligt. Detta sker bara när motorn har stått en viss tid och en viss temperatur. Tyvärr har jag sålt bilen så jag har inte kvar exakt hur verkstad förklarade det hela.

Jag hoppas det är tomgången som är det du har upplevt som är felet och att det inte är kamaxelinställaren eller kamkedjan som håller att ge upp.

Mvh Fredrik

Ljudet i den videon är inte bekant med det tuggande jag hör. Men det sker som du säger att den varvar lite lätt och att det går över efter ca 30-40 sek. Bilen går dåligt.. Hugger o så om jag kör medan den håller på.

Det har vart en till som pratat om återvinning av avgaser... Kanske kan va nått i det. Tack för tipset.

Senast redigerat av leef (12 augusti 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang