Hur ser man skillnad på BMW:s sexcylindriga motorer? E36

panda666
21 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:

Jag åkte till Göteborg för att plocka hem en mycket ovanlig manuell Rover 827 Coupe som skulle haft en Honda V6. När jag lyfte på locket så visade det sig att det var en 2.0turbo. Jag köpte självklart bilen ändå och har haft den i 10 år. Det roliga är att enligt Carinfo så är det en 827 med Honda V6. Otroligt kul.

Jag och farsan åkte för att kolla på en Rover 820 automat. Det visade sig vara en 825 med Rovers V6 och inte Rovers raka fyra på 2 liter. Vi köpte inte bilen eftersom den KV6-modellen käkar topplockspackningar till frukost och den raka fyran kan gå miljoner mil utan att hosta. När jag sa till säljaren att det var en V6a så tittade han förvånat på mig och sa: "Är det?"

wow tänkte aldrig på att det skulle vara så vanligt med sånt, luras folk medvetet eller har dom ingen aning om vad det sitter för grejer i deras bilar?

Nu i efterhand kanske det inte sitter en 530 i min e39 då bilen inte känns så otroligt pigg;) men det kanske är bara en gammal trött bimmer trots allt.

https://m.blocket.se/sodermanland/Den_b … 12&w=3

BMW V6...nej folk har tamejfan ingen koll.

av nån speciell anledning gillar folk att kalla raka sexor för v6^^. Rostfri dessutom;) Min är också rosftri, jag behöver bara stifta den varje 2-3 veckor;)=

Evildan
21 augusti 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

wow tänkte aldrig på att det skulle vara så vanligt med sånt, luras folk medvetet eller har dom ingen aning om vad det sitter för grejer i deras bilar?

Nu i efterhand kanske det inte sitter en 530 i min e39 då bilen inte känns så otroligt pigg;) men det kanske är bara en gammal trött bimmer trots allt.

https://m.blocket.se/sodermanland/Den_b … 12&w=3

BMW V6...nej folk har tamejfan ingen koll.

av nån speciell anledning gillar folk att kalla raka sexor för v6^^. Rostfri dessutom;) Min är också rosftri, jag behöver bara stifta den varje 2-3 veckor;)=

Någon medlem (läs plattnacke) på sidan menade att det i en annons är lättare att skriva V6 än rak 6cyl. Kvalificerat bullshit!
Man behöver inte skriva det alls ju.

panda666
21 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

https://m.blocket.se/sodermanland/Den_b … 12&w=3

BMW V6...nej folk har tamejfan ingen koll.

av nån speciell anledning gillar folk att kalla raka sexor för v6^^. Rostfri dessutom;) Min är också rosftri, jag behöver bara stifta den varje 2-3 veckor;)=

Någon medlem (läs plattnacke) på sidan menade att det i en annons är lättare att skriva V6 än rak 6cyl. Kvalificerat bullshit!
Man behöver inte skriva det alls ju.

Har ju sett massor me folk som skriver bara rak 6a, eller 6a kanske räcker. men v6 är helt åt skogen. Sen en rolig grej är många tror att  520d speciellt den med f10 tror att den har dubbel turbo, Står på motor skyddet, twin power turbo eller nått, men det är bara en turbo.

viccoA
21 augusti 2017 · 3 109 Inlägg

När jag sålde min 4.0 Jaguar av årsmodell 2000 köptes den av någon bilsäljare som sedan annonserade den som en 4.2 liters 2002, skillnaden tyckte säljaren inte var av så stor betydelse, 284hk i 4.0 och 300 i 4.2 samt två årsmodeller och han verkade väl medveten om den "vita lögnen" men ändrade i annonsen efter mitt påpekande.

Senast redigerat av viccoA (21 augusti 2017)

ehedman
21 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

viccoA skrev:
När jag sålde min 4.0 Jaguar av årsmodell 2000 köptes den av någon bilsäljare som sedan annonserade den som en 4.2 liters 2002, skillnaden tyckte säljaren inte var av så stor betydelse, 284hk i 4.0 och 300 i 4.2 samt två årsmodeller och han verkade väl medveten om den "vita lögnen" men ändrade i annonsen efter mitt påpekande.

Brukar se samma sak i min grannkommun. Här går de dessutom några steg längre och skruvar tillbaka mätarhusen uppåt 10 000 mil samt påstår att kamrem och vattenpump är nybytta. Tragiskt hur det utvecklar sig. Samma bilhallar har ofta "billiga" paketerbjudanden som innefattar grusiga tvättsvampar, polerrosor och flottiga instrumentpaneler...

OscarRullarGolf
21 augusti 2017 · 27 Inlägg

Någon bimmer-fantast som vet om man kan se motorkoden från ovansidan på m52 och m50 motorerna? Dvs att man inte behöver hinka ut motorn eller lägga sig under bilen för att kunna se koden som sitter inristad på blocket, skulle det funka att fota med mobilkameran eller är det för trångt också? Isåfall är det ju riktigt punchigt av BMW om man ska vara tvungen att riva ut motorn eller ligga under bilen för att kunna identifiera motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang