Tjena, (Mazda 323F, 2,0, 2001, ca 9000 mil)
Försökt läsa på mycket om detta, men ändå inte lyckats lösa problemet efter dom tips som finns.
Problemet är att tomgången
hänger kvar mycket högt, dryga 2000 rpm ca 5-10 sec, innan den går ner mot mer normala nivåer. Bilen blir mycket svårkörd och ryckig, så fort man nuddar gasen vill den rusa upp högt och inte gå ner direkt. Ligger man och fiskör, och frikopplar vid en korsning går den direkt upp över 2000 rpm.
Den går bra genom hela registret när man gasar på. Dock skum/ryckig motorbroms direkt när man går av gasen.
Jag har försökt felsöka, och tyvärr även bytt en del (kanske i onödan). Letat tjuvluft med startgas, böjt på slangar samtidigt och sprutat rikligt runt insug, slangar, spjällhus mm. Inte en ändring av tomgång.
Jag har (tyvärr) bytt ut EGR-ventligen som kärvade lite när jag hade ut den. (många tips pekade även mot denna)
Luftmassemätaren ser fin ut och men ändå rengjord med avsedd spray.
Spjällhuset såg bra ut, endast små beläggningar. Har ändå tagit loss det och rengjort alla delar så det ser som nytt ut. Däremot sluter ventilbrickan inte helt tätt mot väggarna i stängt läge... ska det verkligen vara helt tätt. Verkar omöjligt att den på något sätt skulle vara sliten när brickan ser rund och fin ut, med skarpa kanter.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/108/107268/107268-f3aa32ffa0ff8b4d6bcfff66fc6e185f.jpg]()
Kan man felsöka LMM, mfl komponenter på något "enkelt" sätt. Kopplar jag tex ut LMM så försvinner problemet med att tomgången hänger sig högt, då går den ner direkt som man önskar. Men betyder det att LMM är felaktig?? Blir tokig när jag inte förstår hur alla givare hänger ihop...
Tips på fortsatt felsökning mottages tacksamt!