2753
Sök

Mazda 323 2,0 -01, hög tomgång går ej ner direkt (ej tjuvluft)

12 Inlägg
20 augusti 2017
Trådstartare
#1
Tjena,  (Mazda 323F, 2,0, 2001, ca 9000 mil)

Försökt läsa på mycket om detta, men ändå inte lyckats lösa problemet efter dom tips som finns.

Problemet är att tomgången hänger kvar mycket högt, dryga 2000 rpm ca 5-10 sec, innan den går ner mot mer normala nivåer. Bilen blir mycket svårkörd och ryckig, så fort man nuddar gasen vill den rusa upp högt och inte gå ner direkt. Ligger man och fiskör, och frikopplar vid en korsning går den direkt upp över 2000 rpm.

Den går bra genom hela registret när man gasar på. Dock skum/ryckig motorbroms direkt när man går av gasen.

Jag har försökt felsöka, och tyvärr även bytt en del (kanske i onödan). Letat tjuvluft med startgas, böjt på slangar samtidigt och sprutat rikligt runt insug, slangar, spjällhus mm. Inte en ändring av tomgång.

Jag har (tyvärr) bytt ut EGR-ventligen som kärvade lite när jag hade ut den. (många tips pekade även mot denna)
Luftmassemätaren ser fin ut och men ändå rengjord med avsedd spray.

Spjällhuset såg bra ut, endast små beläggningar. Har ändå tagit loss det och rengjort alla delar så det ser som nytt ut. Däremot sluter ventilbrickan inte helt tätt mot väggarna i stängt läge... ska det verkligen vara helt tätt. Verkar omöjligt att den på något sätt skulle vara sliten när brickan ser rund och fin ut, med skarpa kanter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/108/107268/107268-f3aa32ffa0ff8b4d6bcfff66fc6e185f.jpg

Kan man felsöka LMM, mfl komponenter på något "enkelt" sätt. Kopplar jag tex ut LMM så försvinner problemet med att tomgången hänger sig högt, då går den ner direkt som man önskar. Men betyder det att LMM är felaktig?? Blir tokig när jag inte förstår hur alla givare hänger ihop...

Tips på fortsatt felsökning mottages tacksamt!
Senast redigerat av 4G15 (20 augusti 2017)

12 Inlägg
20 augusti 2017
Trådstartare
#2
Kompletterig: Felet fanns när vi skaffade bilen. Felet är jämnt där, kall som varm bil. Bilen är helt original. Tändstift ser fina ut och är nyss bytta.

4 261 Inlägg
20 augusti 2017
#3
Om du säger att när du kopplar ur LMM så funkar allt som det ska då skulle jag byta ut LMM^^du hitta ju felet själv. Du sa att du prövade att rengöra lmm? kolla så att den ser bra ut och är ren o fin, sitter allt som det ska runtom den? kanske dålig kontakt? annars pröva byta den;)

12 Inlägg
21 augusti 2017
Trådstartare
#4
Tror inte det är så enkelt. Kopplar man ur en givare bör väl beteendet ändras om givaren är frisk... sedan försvinner ju signalen från LMM till övriga delar i systemet, å då kanske det lika gärna är ngn av dom.

Tänkte att det kanske gick mäta upp en LMm på något sätt?

Ingen som vet om spjällbrickans glip mot spjällhuset ser ok ut?

Sir
935 Inlägg
21 augusti 2017
#5
Kopplar du ut lmm och den går rent då så skickar lmm felaktiga signaler till ECU-n. Därför får du hög tomgång med den inkopplad. Glipan i spjällhuset är som det skall vara. Så byt ut lmm så skall du se att problemet är löst

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

4 261 Inlägg
21 augusti 2017
#6
marcus80 skrev:
Kopplar du ut lmm och den går rent då så skickar lmm felaktiga signaler till ECU-n. Därför får du hög tomgång med den inkopplad. Glipan i spjällhuset är som det skall vara. Så byt ut lmm så skall du se att problemet är löst

yes håller med här, pröva köp en från skroten billigt annars,  finns väl risk att den också kommer att paja senare men men. Är väl inte helt ovanligt att lmm strular

12 Inlägg
24 augusti 2017
Trådstartare
#7
Jaha, bytt LMM och precis som jag misstänkte hjälpte det inte ett piss. 
Argh!

Sir
935 Inlägg
24 augusti 2017
#8
Det var ju märkligt, har du tillgång till att läsa felkoder?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

12 Inlägg
24 augusti 2017
Trådstartare
#9
Ja, men inga felkoder och ingen motorlampa lyser.

Men eftersom den bara jävlas när man släpper gasen så kanske det är ngt med soppan som ligger kvar... det är som om det finns bränsle kvar att förbränna eftersom den går upp när man frikopplar. Kan det ens vara så mht insprutningen?

Ligger jag och rullar mot korsning med växel i å ca 1200 varv, så direkt jag kopplar så poppar den upp mot 2200rpm en stund...

Ja, håller fan på bli tokig...

7 281 Inlägg
24 augusti 2017
#10
Har du rengjort tomgångsmotorn?


12 Inlägg
24 augusti 2017
Trådstartare
#11
Yes, och det såg bra ut vad jag kunde bedöma. Rengjorde spetsen som hade lite sot på sig bara, annars var det redan ok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/108/107268/107268-9b4fa5510fcb51fd15dc46deadf6e3a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/108/107268/107268-f16b2eb4ba5184cb89c164ac667d5ae8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/108/107268/107268-adffd878007b31e0930ca94786c002ed.jpg

4 261 Inlägg
24 augusti 2017
#12
köpte du nytt lmm? eller gammal? kan vara ännu en trasig lmm_^^


Sök