Bilköp, (Nybörjare)

GrevenRalle
27 augusti 2017 · 10 Inlägg

Tjena,

Har kollat på att köpa en ny bil. En jag fastnat för är en -04:a bmw 525i e60 med 23k mil och jag gillar den. Nu min fråga är vad är kända fel på den och är 50k ett rimligt pris för den? Vad ska jag kolla på när jag väl drar och kollar på den.

Jag funderar på att ringa säljaren eftersom han ej svarar på sms eller mail och nu undrar jag vad jag ska fråga han och allmän info om bilen? Är som sagt nybörjare på detta med bilköp och jag vet hur lätt det kan vara att bli blåst. Sen undrar jag också om 525 är väldigt törstig eller om det går att leva med?

Gillar just e60 modellen och vill helst ha en sedan så den hade blivit perfekt för mig. Sen om ni vill veta så kollade jag på en liknande fast en 520i med 19k mil och med utvändigt m-paket och den gick för 60k

Jämförde även försäkringarna på båda bilarna och 520in var 1500kr dyrare och det förstod inte jag riktigt när det ändå är mindre motor i den.

Kan även köpa en kombi men vill helst ha en sedan.

Jokabsson
27 augusti 2017 · 1 177 Inlägg

GrevenRalle skrev:
Tjena,

Har kollat på att köpa en ny bil. En jag fastnat för är en -04:a bmw 525i e60 med 23k mil och jag gillar den. Nu min fråga är vad är kända fel på den och är 50k ett rimligt pris för den? Vad ska jag kolla på när jag väl drar och kollar på den.

Jag funderar på att ringa säljaren eftersom han ej svarar på sms eller mail och nu undrar jag vad jag ska fråga han och allmän info om bilen? Är som sagt nybörjare på detta med bilköp och jag vet hur lätt det kan vara att bli blåst. Sen undrar jag också om 525 är väldigt törstig eller om det går att leva med?

Gillar just e60 modellen och vill helst ha en sedan så den hade blivit perfekt för mig. Sen om ni vill veta så kollade jag på en liknande fast en 520i med 19k mil och med utvändigt m-paket och den gick för 60k

Jämförde även försäkringarna på båda bilarna och 520in var 1500kr dyrare och det förstod inte jag riktigt när det ändå är mindre motor i den.

Kan även köpa en kombi men vill helst ha en sedan.

Välkommen till BMW-träsket! Har du annonsen på den så man kan kika på lite bilder, samt kolla upp regnumret etc? Den kan vara i prima skick och med lätthet gå 23k mil till, men den kan också rasa i morgon om den har misskötts. Ta med någon som kan bilar när du ska titta på den och allra helst någon med erfarenhet för äldre BMW. Om den är värd 50k kan vi givetvis inte svara på, utan det får du bestämma när du sett och kört bilen och vägt fördelarna mot nackdelarna. Men en bra grej brukar vara att ändå försöka gå ner i pris. Får du den för 45k så är ju det bättre.

Angående motorn så är den ganska törstig ja. 0,95 till 1,1l/milen blandat och den är inte heller jättepigg. Dock mycket bekväm och skön glidarbil med jämnt kraftregister och trevlig bakhjulsdrift.

520i är också en rak sexa (dvs inte mycket snålare) men färre hästar och ännu tamare karaktär än 525i. Inget jag hade köpt, men du kan ju alltid provköra och se om den duger för ditt användande smile
Det bästa vore om du får tag på en fin 530i. Det är helt rätt motor för modellen och inte alls mycket högre förbrukning än 520i. Försäkringen är dock en annan historia, E60 är dyyyyr när man är ung...

För särskilda skavanker och fel du ska leta efter, läs här:
https://www.autopower.se --> begagnatguiden --> E60

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
27 augusti 2017 ·

Det första man skall göra som folk ofta inte gör och blir blåsta på är att kolla upp skulderna.  Ring transportstyrelsen och fråga om skatteskuld och övriga skulder.

Är någon del missad så får du glatt betala om du vill kunna köra bilen då de är körförbud tills den är betald.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2017 · 17 483 Inlägg

525 är en törstig jävel som Cracksoup redan konstaterat. Länk till annons önskas även här så vi kan göra en rejäl bakgrundskoll.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GrevenRalle
27 augusti 2017 · 10 Inlägg

Cracksoup skrev:

GrevenRalle skrev:
Tjena,

Har kollat på att köpa en ny bil. En jag fastnat för är en -04:a bmw 525i e60 med 23k mil och jag gillar den. Nu min fråga är vad är kända fel på den och är 50k ett rimligt pris för den? Vad ska jag kolla på när jag väl drar och kollar på den.

Jag funderar på att ringa säljaren eftersom han ej svarar på sms eller mail och nu undrar jag vad jag ska fråga han och allmän info om bilen? Är som sagt nybörjare på detta med bilköp och jag vet hur lätt det kan vara att bli blåst. Sen undrar jag också om 525 är väldigt törstig eller om det går att leva med?

Gillar just e60 modellen och vill helst ha en sedan så den hade blivit perfekt för mig. Sen om ni vill veta så kollade jag på en liknande fast en 520i med 19k mil och med utvändigt m-paket och den gick för 60k

Jämförde även försäkringarna på båda bilarna och 520in var 1500kr dyrare och det förstod inte jag riktigt när det ändå är mindre motor i den.

Kan även köpa en kombi men vill helst ha en sedan.

Välkommen till BMW-träsket! Har du annonsen på den så man kan kika på lite bilder, samt kolla upp regnumret etc? Den kan vara i prima skick och med lätthet gå 23k mil till, men den kan också rasa i morgon om den har misskötts. Ta med någon som kan bilar när du ska titta på den och allra helst någon med erfarenhet för äldre BMW. Om den är värd 50k kan vi givetvis inte svara på, utan det får du bestämma när du sett och kört bilen och vägt fördelarna mot nackdelarna. Men en bra grej brukar vara att ändå försöka gå ner i pris. Får du den för 45k så är ju det bättre.

Angående motorn så är den ganska törstig ja. 0,95 till 1,1l/milen blandat och den är inte heller jättepigg. Dock mycket bekväm och skön glidarbil med jämnt kraftregister och trevlig bakhjulsdrift.

520i är också en rak sexa (dvs inte mycket snålare) men färre hästar och ännu tamare karaktär än 525i. Inget jag hade köpt, men du kan ju alltid provköra och se om den duger för ditt användande smile
Det bästa vore om du får tag på en fin 530i. Det är helt rätt motor för modellen och inte alls mycket högre förbrukning än 520i. Försäkringen är dock en annan historia, E60 är dyyyyr när man är ung...

För särskilda skavanker och fel du ska leta efter, läs här:
https://www.autopower.se --> begagnatguiden --> E60

Okej, tack för svar. Det största problemet jag har är att just denna bil är 3 timmar bort och kan bli väldigt ovärt att åka dit och så är bilen skit. Men har en e61 530d diesel i samma stad som jag bor i med 26k mil, funderar på den men enligt mig har han överprisat den ganska så mycket. Han har satt ett pris på 68k fast den gått 26k mil.

Är väldigt sugen på den just för att den är en 530d i samma stad som mig. Regnummret är AUF119

GrevenRalle
27 augusti 2017 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
525 är en törstig jävel som Cracksoup redan konstaterat. Länk till annons önskas även här så vi kan göra en rejäl bakgrundskoll.

https://www.blocket.se/vasterbotten/BMW … .htm?ca=11

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2017 · 17 483 Inlägg

GrevenRalle skrev:

Hybrid_ skrev:
525 är en törstig jävel som Cracksoup redan konstaterat. Länk till annons önskas även här så vi kan göra en rejäl bakgrundskoll.

https://www.blocket.se/vasterbotten/BMW … .htm?ca=11

Fasen... 525:an såg fin ut men säljaren kunde gott skyltat med reg-nummer... 530D har en årlig skatt om 7939 kronor. Dessutom är den direktimporterad så räkna med en fet faktura från försäkringsbolaget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
27 augusti 2017 ·

Hybrid_ skrev:

GrevenRalle skrev:

Hybrid_ skrev:
525 är en törstig jävel som Cracksoup redan konstaterat. Länk till annons önskas även här så vi kan göra en rejäl bakgrundskoll.

https://www.blocket.se/vasterbotten/BMW … .htm?ca=11

Fasen... 525:an såg fin ut men säljaren kunde gott skyltat med reg-nummer... 530D har en årlig skatt om 7939 kronor. Dessutom är den direktimporterad så räkna med en fet faktura från försäkringsbolaget.

Ballt med en dödskalledekal på tankluckan. Men i övrigt ser den på bild fräsch ut även om sänkningen lämnar en del frågetecken gällande hur den är utförd.
Jag som gubbjvl hade letat efter en originalbil.
E60 dras väl med en del elfel så prova samtliga funktioner, rucka på kablage och prova igen. Känn efter glapp i framvagnen då sänkning, 20" och det Norrländska vägnätet rimmar illa.
Titta på däcken och titta i hjulhusen bak efter gummi, kör sakta på 1an och gasa/släpp/gasa/släpp för att hitta glapp i kraftöverföring, nu är iofs en 191hk 525 inte något man köper för att göra munkar eller lattja framför den lokala korvkiosken men det är värt besväret att leta fel.

Dieseln då? Nej dieselbilar är paria och värre blir det med skattepolitiken som gynnar snåla miljömässigt bättre val, även om det gäller från 2018 årsmodell så påverkas även äldre dieslar, det har vi sett rent historiskt var gång miljökraven skärpts.

Senast redigerat av Evildan (27 augusti 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2017 · 13 744 Inlägg

mitt tips om du är ung förstabils köpare är att skippa alla "fina" bilar och välja med insidan av huvudet och köpa en bil som har låg skatt låg försäkring och drar lite bensin/diesel   för din egna skull..
skit tråkigt jag vet..  men fy fan vad pengar man slösade bort som ung..  på bilar som man inte hade råd i att åka med smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rquired Allmänt envis
27 augusti 2017 · 12 512 Inlägg

Jag hade siktat mot de nyare motorerna, M54 (192Hk i 25i och 231Hk i 530i) är beprövade och bra men nästa generation N52 (218Hk i 25i och 258Hk i 30i) är lika pålitlig. De har en trevligare karaktär med bättre gensvar på lägre varv och lägre förbrukning, ytterligare ett steg upp finns N53 som tyvärr även var ett steg bakåt på vissa områden. N53 är trevlig med nära på linjär effektkurva och den är avsevärt snålare med bränslet än de bägge tidigare generationerna, tyvärr använder den direktinsprutning vilket aldrig har varit någon bra idé sedan Mitsubishi GDI och framåt. Kör du mycket korta sträckor är risken för problem stor, och oavsett bör den senaste revisionen av spridare sitta i annars finns risken för läckage och motorstörningar av den anledningen. Motorn hade mycket problem med det i början, och om du söker på generationens namn på t.ex. Autopower.se hittar du mycket att läsa. På grund av skatten och det osäkra läget för dieselmotorer hade jag inte köpt en i nuläget.

Rent allmänt har en BMW vid den här åldern gärna haft ett antal ägare med en större lust för att trycka på gasen och spänna sig än att ta hand om bilen. Det viktiga är att hitta en bil som fått regelbunden och grundläggande underhåll för då rullar de länge till. Generellt ökar sannolikheten för att nötter hållit sig undan om du tittar på t.ex. en automatväxlad Touring i standardutförande, jämfört med en manuellt växlad sedan med M-paket. Det är dock aldrig svart eller vitt så en god idé är att be om bilens historik och gå igenom den, och man kan absolut vara så fräck att man ringer till tidigare ägare och bildar sig en uppfattning också. Jag brukar bli positivt bemött när jag har gjort så, och jag har själv svarat på frågor om bilar jag har sålt vidare.

Några tips, säljarna kanske är angelägna om att bli av med dem på gott och ont?
https://www.blocket.se/uppsala/BMW_525_ … 11&w=3
https://www.blocket.se/eslov/BMW_530_i_ … 11&w=3
(Varit till salu länge, här kan man fråga sig om det är något galet med bilen eller om de bara envisats med att begära för mycket?)

Ett exempel med N53:
https://www.blocket.se/boden/BMW_523ia_ … 11&w=3
Om rosten är den vanliga som beror på att glasluckan skaver mot lacken så brukar BMW inte bråka utan ta det på garantin.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2017 · 17 483 Inlägg

Som både Evildan och it_mutt var inne på så är en begagnad diesel i dagens läge lite av ett vågspel. Skatten kan skjuta iväg rätt bra. Och den är dyr som det är. Jag köpte en pendlarpundarkälke med diesel för i princip inga pengar alls för ett tag sedan. Dieslar går inte att sälja i dagsläget. Min lilla oljebrännare kostar 4 lök i skatt och det lönar sig inte när man sitter ner och räknar på saken men jag bedömde att det var värt den kostnaden då mycket ingick i bilköpet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2017 · 13 744 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Som både Evildan och it_mutt var inne på så är en begagnad diesel i dagens läge lite av ett vågspel. Skatten kan skjuta iväg rätt bra. Och den är dyr som det är. Jag köpte en pendlarpundarkälke med diesel för i princip inga pengar alls för ett tag sedan. Dieslar går inte att sälja i dagsläget. Min lilla oljebrännare kostar 4 lök i skatt och det lönar sig inte när man sitter ner och räknar på saken men jag bedömde att det var värt den kostnaden då mycket ingick i bilköpet.

4k?  det lät dyrt min 2005 407 2.0hdi ligger under 4k den är endå rätt stor och tung ;-)

min d5 kosta lite mer   6700kr när jag köpte den det är dyrt tror den gick upp till 7xxx innan jag smälde det äcklet..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2017 · 17 483 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Som både Evildan och it_mutt var inne på så är en begagnad diesel i dagens läge lite av ett vågspel. Skatten kan skjuta iväg rätt bra. Och den är dyr som det är. Jag köpte en pendlarpundarkälke med diesel för i princip inga pengar alls för ett tag sedan. Dieslar går inte att sälja i dagsläget. Min lilla oljebrännare kostar 4 lök i skatt och det lönar sig inte när man sitter ner och räknar på saken men jag bedömde att det var värt den kostnaden då mycket ingick i bilköpet.

4k?  det lät dyrt min 2005 407 2.0hdi ligger under 4k den är endå rätt stor och tung ;-)

min d5 kosta lite mer   6700kr när jag köpte den det är dyrt tror den gick upp till 7xxx innan jag smälde det äcklet..

Antagligen släpper din franska bil ut mindre partiklar än min gamla sura turbodiesel då den har partikelfilter. I princip allt grundas på utsläpp skattemässigt. Men jag tar denna kostnaden då bilfan är bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
27 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Skulle också lägga röst på 530 e60(231hk) n53 är problem. tycker sj att allt under 530 är för segt. alla dom modellerna 520-530 drar nog nästan lika mycket. och 1l milen är nog ganska mycket om man jämför med vad dagens dieslar och hybrider drar^^^. Diesel skulle ja skita i då dom kommer säkert paja mycket mer och all tjafs om diesel förbud o skatt. automatlådorna  kan tjafsa och strula så de manuella håller nog bättre hade ja trott. Kolla kylningen/vattenpump,leta efter läckage och kör bilen lite längre o se hur tempen gårsmile Kolla i driven i displayen efter eventuella felkoder och när service behövs.

GrevenRalle
28 augusti 2017 · 10 Inlägg

Tack för alla svar och åsikter o.s.v.

Har börjat att överväga andra bilmärken och jag känner att denna bil kan vara bra för mig men jag vill jätte gärna höra vad ni tycker här på garaget

https://www.blocket.se/kalix/Subaru_Imp … .htm?ca=11

Jokabsson
28 augusti 2017 · 1 177 Inlägg

GrevenRalle skrev:
Tack för alla svar och åsikter o.s.v.

Har börjat att överväga andra bilmärken och jag känner att denna bil kan vara bra för mig men jag vill jätte gärna höra vad ni tycker här på garaget

https://www.blocket.se/kalix/Subaru_Imp … .htm?ca=11

Subaru är bra grejer. Testa den vetja!

Annars finns ju BMW 3-serie E90 också som går betydligt billigare än E60 och är billigare att både skatta och försäkra.

En annan rolig kärra för nybörjare är Honda Civic Type R
https://www.blocket.se/gavleborg/Honda_ … 21&w=3
https://www.blocket.se/goteborg/Honda_C … 21&w=3

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
31 augusti 2017 ·

Grattis till det kloka bilköpet!
Det är en trevlig och trygg bil du har fått tag på men även körglad och rolig, en riktigt bra kombination som inte sätter dig på fattighuset heller. smile

Rquired Allmänt envis
31 augusti 2017 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:
Grattis till det kloka bilköpet!
Det är en trevlig och trygg bil du har fått tag på men även körglad och rolig, en riktigt bra kombination som inte sätter dig på fattighuset heller. smile

Har ditt inlägg råkat hamna i fel tråd eller vet du något som inte har framkommit än?

Edit: Glöm det, jag gick på notiserna först och tittade i forumet efteråt. Så jag får väl stå för att jag började förespråka en Legacy trots att han redan hade köpt en Impreza. Men jag säger grattis oavsett, det är en trevlig bil den också!

                                                                                  *     *     *     *     *

(Som ett sent svar om ingen bil har hunnit införskaffats, hade jag hellre tittat på Subaru Legacy än Impreza eftersom den senare inte har lika goda egenskaper som bruksbil. En 3-serie E90 är också ett alternativ om TS fortfarande är intresserad av BMW, både den och 5-serie finns med XDrive om det är fyrhjulsdriften som lockar hos Subaru.

I enskilda fall kanske det skiljer i försäkring till femmans nackdel, men för de flesta blir inte en femma mycket dyrare än den bland ungdomar populära trean. För mig är den t.ex. billigare även med en större motor. Skatten går efter utsläppen där skillnaderna är små, och om man oroar sig för underhållskostnaderna är nog skillnaderna större mellan individuella exemplar än mellan 3 och 5-serie i sig. Femman innehåller i grunden mer teknik men en 3-serie med t.ex. dieselsexa och partikelfilter, aktiv styrning och aktiv farthållare kan gömma mer kostsamma fällor än en normalt utrustad 525i. Dessutom är 1 och 3-serie mer populära modeller vilket märks om man jämför vad de kostade som nya jämfört med vad som skiljer i pris idag, på så sätt skulle man kunna argumentera för att femman är mer bil för pengarna.)

Senast redigerat av Rquired (31 augusti 2017)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
31 augusti 2017 ·

Rquired skrev:

Evildan skrev:
Grattis till det kloka bilköpet!
Det är en trevlig och trygg bil du har fått tag på men även körglad och rolig, en riktigt bra kombination som inte sätter dig på fattighuset heller. smile

Har ditt inlägg råkat hamna i fel tråd eller vet du något som inte har framkommit än?

                                                                                  *     *     *     *     *

Som ett sent svar om ingen bil har hunnit införskaffats, hade jag hellre tittat på Subaru Legacy än Impreza eftersom den senare inte har lika goda egenskaper som bruksbil. En 3-serie E90 är också ett alternativ om TS fortfarande är intresserad av BMW, både den och 5-serie finns med XDrive om det är fyrhjulsdriften som lockar hos Subaru.

I enskilda fall kanske det skiljer i försäkring till femmans nackdel, men för de flesta blir inte en femma mycket dyrare än den bland ungdomar populära trean. För mig är den t.ex. billigare även med en större motor. Skatten går efter utsläppen där skillnaderna är små, och om man oroar sig för underhållskostnaderna är nog skillnaderna större mellan individuella exemplar än mellan 3 och 5-serie i sig. Femman innehåller i grunden mer teknik men en 3-serie med t.ex. dieselsexa och partikelfilter, aktiv styrning och aktiv farthållare kan gömma mer kostsamma fällor än en normalt utrustad 525i. Dessutom är 1 och 3-serie mer populära modeller vilket märks om man jämför vad de kostade som nya jämfört med vad som skiljer i pris idag, på så sätt skulle man kunna argumentera för att femman är mer bil för pengarna.

TS startade en annan tråd ang den i tråden länkade fina Imprezan.

Rquired Allmänt envis
31 augusti 2017 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:
TS startade en annan tråd ang den i tråden länkade fina Imprezan.

Jo jag hittade den tråden strax efter att jag hade skrivit klart, och korrigerade inlägget strax efter ditt andra. Tack, jag får väl jobba lite mer på min timing...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang