Cracksoup skrev:
GrevenRalle skrev:
Tjena,
Har kollat på att köpa en ny bil. En jag fastnat för är en -04:a bmw 525i e60 med 23k mil och jag gillar den. Nu min fråga är vad är kända fel på den och är 50k ett rimligt pris för den? Vad ska jag kolla på när jag väl drar och kollar på den.
Jag funderar på att ringa säljaren eftersom han ej svarar på sms eller mail och nu undrar jag vad jag ska fråga han och allmän info om bilen? Är som sagt nybörjare på detta med bilköp och jag vet hur lätt det kan vara att bli blåst. Sen undrar jag också om 525 är väldigt törstig eller om det går att leva med?
Gillar just e60 modellen och vill helst ha en sedan så den hade blivit perfekt för mig. Sen om ni vill veta så kollade jag på en liknande fast en 520i med 19k mil och med utvändigt m-paket och den gick för 60k
Jämförde även försäkringarna på båda bilarna och 520in var 1500kr dyrare och det förstod inte jag riktigt när det ändå är mindre motor i den.
Kan även köpa en kombi men vill helst ha en sedan.
Välkommen till BMW-träsket! Har du annonsen på den så man kan kika på lite bilder, samt kolla upp regnumret etc? Den kan vara i prima skick och med lätthet gå 23k mil till, men den kan också rasa i morgon om den har misskötts. Ta med någon som kan bilar när du ska titta på den och allra helst någon med erfarenhet för äldre BMW. Om den är värd 50k kan vi givetvis inte svara på, utan det får du bestämma när du sett och kört bilen och vägt fördelarna mot nackdelarna. Men en bra grej brukar vara att ändå försöka gå ner i pris. Får du den för 45k så är ju det bättre.
Angående motorn så är den ganska törstig ja. 0,95 till 1,1l/milen blandat och den är inte heller jättepigg. Dock mycket bekväm och skön glidarbil med jämnt kraftregister och trevlig bakhjulsdrift.
520i är också en rak sexa (dvs inte mycket snålare) men färre hästar och ännu tamare karaktär än 525i. Inget jag hade köpt, men du kan ju alltid provköra och se om den duger för ditt användande
Det bästa vore om du får tag på en fin 530i. Det är helt rätt motor för modellen och inte alls mycket högre förbrukning än 520i. Försäkringen är dock en annan historia, E60 är dyyyyr när man är ung...
För särskilda skavanker och fel du ska leta efter, läs här:
https://www.autopower.se --> begagnatguiden --> E60