2516
Sök

Opel Astra enjoy 2004. Motorstörning

6 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
Hej,
Jag har en Opel Astra enjoy årsmodell 2004 som kört knappt 10 000 mil där en verkstad konstaterat att det är något fel med spjällen i motorn. Då och då (oftast när bilen är kall) lyser en lampa(en bil med en nyckel på) på panelen som indikerar på detta problemet. Bilen hackar även vid start när den är kall.
Verkstaden har alltså kopplat upp sig och konstaterat att det är något fel med spjällen. Vi blev rekommenderade att trycka på och köra lite grövre och snabbare för att rensa något inuti spjällen som skulle lösa problemet.
Vi har testat och situationen är densamma. Vi har alltså inte sett någon skillnad utan problemet kvarstår. Är det någon här som möjligtvis vet något om detta eller som haft liknande problem?

Tack på förhand
/Russ

Of World
3 380 Inlägg
27 augusti 2017
Sota ur den några gånger räcker inte med en gång. Det var inte EGR dom menade? Eller gasspjäll är vanligt att det kan uppstå skit i

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 Inlägg
28 augusti 2017
Trådstartare
Det var tydligen gasspjällen de nämnde. Hur kan jag försöka rensa den? Är det bara till att gasa på eller kan man ta av något o rensa?

Of World
3 380 Inlägg
28 augusti 2017
Russ_ skrev:
Det var tydligen gasspjällen de nämnde. Hur kan jag försöka rensa den? Är det bara till att gasa på eller kan man ta av något o rensa?

Ja, man kan plocka isär för att rengöra ev sot i den

Hur man går tillväga vet jag dock inte.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Sök