Peugeot 107 - Skramlande/Väsande ljud från AC

hugge89
2 september 2017 · 2 Inlägg

Hej!

Jag har en Peugeot 107 från 2008 som har gått ca 6 500 mil.

På senare tid har jag lagt märke till ett konstigt ljud från ACn som inte låter helt bra.
Det är som ett skramlande/gnisslande ljud som man kan höra under stora delar när man är ute och kör, som sedan avslutas med ett väsande ljud.  Efter "väsandet" blir det tyst en kort stund, men sedan upprepas ovan procedur igen. Ljudet kommer endast när ACn är på.

Har spelat in ljudet för att förtydliga hur det låter.

https://www.youtube.com/watch?v=uF02KJq … e=youtu.be

Väsandet kan man höra ca 7 sekunder in i klippet, efter det hörs skramlandet som kanske blir tydligast när jag stänger av motorn.

Någon som har något tips på vad det kan bero på? Tror ni man behöver byta hela AC-kompressorn?

Stort tack!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 september 2017 · 17 485 Inlägg

hugge89 skrev:
Hej!

Jag har en Peugeot 107 från 2008 som har gått ca 6 500 mil.

På senare tid har jag lagt märke till ett konstigt ljud från ACn som inte låter helt bra.
Det är som ett skramlande/gnisslande ljud som man kan höra under stora delar när man är ute och kör, som sedan avslutas med ett väsande ljud.  Efter "väsandet" blir det tyst en kort stund, men sedan upprepas ovan procedur igen. Ljudet kommer endast när ACn är på.

Har spelat in ljudet för att förtydliga hur det låter.

https://www.youtube.com/watch?v=uF02KJq … e=youtu.be

Väsandet kan man höra ca 7 sekunder in i klippet, efter det hörs skramlandet som kanske blir tydligast när jag stänger av motorn.

Någon som har något tips på vad det kan bero på? Tror ni man behöver byta hela AC-kompressorn?

Stort tack!

Jag tror att det är dags att fylla på AC. Är den mindre effektiv nu är förut? Men fungerar. Gasen som gör att systemet fungerar är extremt flyktig och det läcker ut en mindre mängd varje år. Oavsett vad andra säger så läcker den, det gör alla bilar. Brukar hålla i 7-10 år innan påfyllning. En fyllning kostar cirka 1000:- kronor och ska göras innan vintern. Annars kanske systemet är skrot till våren. Ta bilen till en verkstad som pysslar med detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hugge89
3 september 2017 · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag tror att det är dags att fylla på AC. Är den mindre effektiv nu är förut? Men fungerar. Gasen som gör att systemet fungerar är extremt flyktig och det läcker ut en mindre mängd varje år. Oavsett vad andra säger så läcker den, det gör alla bilar. Brukar hålla i 7-10 år innan påfyllning. En fyllning kostar cirka 1000:- kronor och ska göras innan vintern. Annars kanske systemet är skrot till våren. Ta bilen till en verkstad som pysslar med detta.

Tack för svar!

Ska testa att fylla på ACn på en verkstad och se om ljudet försvinner.

_740tic
3 september 2017 · 224 Inlägg

De ljudet kommer när det är dåligt med gas , kontrollera efter läckage innan de fylls kondensorn brukar ju ge sig på dom flesta bilar, kolla in i fronten å se om de ser helt ut

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang