Februari 2017 skaffade jag mig min drömbil. En S14 som jag har stora planer för. Motorn SR20DET (rak 4a med turbo) ska gås igenom och motorrummet ska rensas uppför en clean look och få sig ny färg (det blev flake). Bygger även om... Visa mer
Efter kontrollmätningen igår så var båda kammarna OK. Vilket jag antog också eftersom dem är sproilans nya.. Därefter valde jag att montera dit insugskammen på samma sätt som jag hade gjort med avgaskammen (bara till anliggning). Därefter fick jag det bekräftat för mig själv.. Toppen e krokig upptill.. Precis som avgaskammen så är det dem två bakre overfallen som krånglar.. Som jag tidigare nämnt så trodde jag att man kanske kunde slipa upp skenorna I bakkant med slippasta och använda gamla kammen som slipverktyg. Men efter att ha pratat lite från o till med en ifrån jobbet så kom det fram att man ska sickla skenorna istället med en stålskala. Eftersom att han tyckte att slippasta på aluminiumtopp inte kommer funka så bra.. eftersom det annars är anpassat till stenhård stål. Sickla är alltså något jag aldrig har gjort förrut och ligger lite teknik bakom så han kommer att komma ut och visa mig hur man gör så jag har kunskap om det ifall det skulle hända I framtiden Min teori är att motorn gick varm. Slog sig i bakkant och det är därför jag fann vatten i de två bakersta cylindrarna också... Det känns inte så hemskt trotts allt.. jag ser mest möjligheter. Jag tror att många saker händer av en anledning. Och eftersom detta nu hänt så kommer jag få möjligheten o lära mig hur jag ska sickla toppen Försöker gottgöra denna tråkiga nyhet med en bild från ungefär exakt ett år sedan när den rullade
Tråkiga nyheter men du fixar detta tjejen!! Ska samtidigt bli spännande att se vad ditt nästa drag blir
Man får bita I det sura äpplet bara ^^ Ja mitt första drag I hjärnan var att köpa en ny motor... men efter att ha lugnat mig lite så tänkte jag att fan det är inte så hemskt egentligen .. det löser sig
Godmorgon! Igår var jag & kollegan ute till 01 på natten och höll på med toppen .. stackarn skulle upp o jobba tidigt idag men jag själv tog ledigt ^^ ska bli riktigt varmt idag så jag & en kollega ska åka o bada.. kan va skönt o rensa tankarna lite Det blev alltså till att ”sickla” toppen. Det man gjorde var att man hyvlade ytan med en rak stålskala. Det är lite teknik bakom och man märker då ifall en yta (överfall ellee spår i toppen) toppar sig. Sedan kan man kontrollera vart kammen ligger och spänner mest mot genom att tuscha upp överfallen & spåret kammen går i. Ovan ser ni att det ligger emot lite, detta är överfall no. 4 på avgassidan.
Efter man tuschat så drar man ner överfallen mot kammen i toppen och drar runt den.. sen lossa överfallen o kika.. Då upptäckte jag även hur toppen faktiskt ligger emot kammen. Den går som en ”banan” så toppen ligger emot kammen både där bak och där fram. Insugskammen t.ex låg emot i spåret längst bak (no. 5) men inte i överfallet. Detta gör att man lättare kan fokusera på vart man ska ”sickla”. Vi höll alltså på ett tag med att sickla, kontrollera, sickla, kontrollera. Jag räknade lite o läste i FSM att det är godkänt med ett visst spel. Nu minns jag inte exakt vad jag läste men spelet på 0,1 är okej har jag för mig Detta är då när överfall ligger till anliggning mot kammen. Spelet däremellan O så länge det tar i så är det mindre bra.. Idag har jag alltså en day off så får se, antingen fortsätter jag ikväll efter jag käkat middag i stan eller så kör jag imorgon Ni lär märka! Kammen går mycket finare nu på avgassidan så det är sjukt att det lilla gör så mycket! En sida kvar bara
Tja på er! Skrivit upp en to-do-list där jag försöker skriva upp allt som behövs för o få den att rulla. Tänkte skriva listan i eftermiddag då lappen ligger i bilen.
Har målat färdigt oken så nu återstår att montera ihop men måste först fixa lite runromkring det:) idag ska jag till hydroscand och fixa stålomspunna slangar till bromsarna också och sen ska jag försöka få tag på en dumventil för att förbereda för rörbygge till intercoolern
Har även fortsatt med toppen.. här undertill ser ni hur man provar tunnt med märkfärg för o se vart det ligger på.. när man tror det blivit böttre torkar man av för o kontrollera det går lite segt i garaget de senaste veckorna p.g.a vissa omständigheter det påverkar tyvärr motivationen till o vara i garaget.. men efter att ha hafttvå polare ute igår som pushat lite så har det väl trottsallt fått mig o få bättre motivation igen o få den att bli körklar. Det är trottsallt inte så mkt kvar som det var under start.. trotts att projektet gått segt😬😬
Sen ska jag försöka beställa hem wastegate vilket borde göras idag! Om jag inte hittar någon privat som ruvar // morriis
Tja på er garaget folk! Schemat peakade semestertider .. vilket gjort att man har sackat efter med bilen lite.. men nu e de dags igen.. fick åka en sväng till en bekant för att dubbelmäta så shimsningen vart rätt. Då det mätverktyg jag fick låna hos honom utgick från lyftarhålet ist. Om toppen hade varit lika plan upptill som nertill hade säkert 1:a mätsättet fungerat bra men eftersom man märkte att den var krokig upptill så blev det en annan, extramätning. Märkte då att det var vissa av shimsen som var rätt placerade men att jag behövde byta en del också. Som tur var hade jag extra shims så det fanns möjlighet att byta ut och flytta om. Vid denna typ av utmätning så utgick man från lyftarhålet och hade guideshims som en 0a och sen skulle shimset(platta) ligga inom 0,025 mm. Allt mättes utan vippa och med shimsen i. Lyfte i blocket i samma veva då suprans 2jz:a ska göras iordning för smidd så nu när min Topp äntligen är shimsad så går dem i så fort jag fått hem arp & cometic wastegate ska beställas hem, stålomspunna bromsslangar fram.. nya spridare kan vara trevligt det med vill få igång den så snart som möjligt så man vet att allt lirar innan den går in i garaget igen. Men jag tror jag kommer sikta på annan motor i framtiden..
Satt dit sidokjolar också Ska köpa hem lite nya bromsnipplar, småpill till elen som bl.a storkabelsko till batterikabel. Tidigare var batterikabeln dragen under bilen.. utan något skydd om. Det var dock inget jag ville fortsätta köra med utan drog den nu igenom bilen istället och ut i en genomföring bredvid snabb-kontakten tar ju nästan lika lång tid att dra den i bilen som det har tagit att dra den under bilen.
Tja! Jag har kunnat uppdatera er lite hela tiden men det har varit mycket småpill den senaste tiden eftersom jag väntat på delar I 2 månader.. men nu är 95% hemkommet och det sista som fattas är att få hem spridare, btr och bräsnlefilter vad jag kan komma på nu.. .och kopplingsplint Jag fick en känsla av att det var väldigt onödigt o slänga I original packning och original topplocksbult. Utan beställde istället hem cometic stålpackning, arp, wastegate, grenrör osv.. Jag har hört bade bu o bä ang. grenröret men jag kände att det var likabra att skaffa erfaranheten själv och se hur det lirar 50/50 som sager att det är bra/dåligt.. men det var inte så värst stor summa så jag lär inte bli ledsen om det skulle pajja..
Testade hänga upp avgassystemet igen.. har ett litet experiment med katten.. så får ser hur besiktningen går nu när jag ska köra på e85 ^^ Avgassystemet passade kanon! Var först rädd att man var tvungen att svetsa om dämparn eftersom bakkjolen är ny.. Lackering finputs av bodykitdelar får göras efter att motorn är igång och jag vet att allt lirar Köpt hem nya framskärmar, dem breddar lite.. så vet inte hur jag gör med dem än.. vill gärna inte kapa I bakskärmar .. så får se om jag låter de bli endast nya framskärmar eller göra något bak.. det breddar cirka 30mm på vardera sida!
Sen har jag demonterat oem filterhållare och beställde hem en CNC-fräst adapterplatta jag monterade istället för filterflytt. Så nu sitter filtret placerat under främre hjulhus
Här tänkte jag först kapa för tryckrör Tråkigt att kapa I något man svetsat ihop men så kan det va ibland xD Jag lyckades iaf bygga det en annan väg.. mer om det i framtida inlägg
Idag fick jag hem ännu fler delar och har somsagt gjort mer än vad jag visat här.. men har inte alls mycket tid för o skriva vill ju bara bli klar haha men på återseende!
Hej på er! Jag börjar känna att det snart är dags för upstart av motorn Det väntas på lite fler beställningar.. jag bestämde mig för att köra med större spridare, förhoppningsvis räcker 1000cc för mina etanol-kusar. Sen inväntas vag-spolar med kontaktstycke, svetsa downpipe och tryckrör.... leta banjo bult efter att jag beställde hem nya stålomspunna slangar till främre bromspartiet Jag har fått hem wastegate och screampipe, macventil, grenör, bromsslangar, slangar för olja och bränsle... arp bult och cometic packning... osv osv... bade skickat efter grejer från andra länder samt från sverige. tex. bjprace ^^ Kontakter, stift, torpedskarv för ström till startmotor.. genomföring I torped för lampor och dylikt.. ja det är en del Glömde berätta att jag även borrat upp oljeledningarna I toppen.. Fick tips av Supra Mojje att göra detta då dem lätt kläggar igen. Därefter hänvisade han också till vilken olja jag bör ha Jag litar hellre på mojje än många andra.. så vi får se hur det lirar Så det var bara till att börja skruva ihop Det jag började med var att montera arp och stålpackning,.. Det gick rätt snabbt.. men jag hade lite problem med mina rocker arm stoppers när jag skulle montera dem.. xD
Tänkte visa hur jag fick gå tillväga. Dem som har skruvat sr20 och monterat rocker arms från gk-tech vet säkert vad jag menar.. man fick kapa o ha sig ^^ xD
Vi hörs! Nu ska jag fortsätta koppla el I motorrum