Februari 2017 skaffade jag mig min drömbil. En S14 som jag har stora planer för. Motorn SR20DET (rak 4a med turbo) ska gås igenom och motorrummet ska rensas uppför en clean look och få sig ny färg (det blev flake). Bygger även om... Visa mer
Tja på er gott folk! Fick gjort lite i helgen: Svetsarna och övriga ytor nedslipade! Scotchat hela motorrummet! Rengjort därefter! Primer lagd!
Nu är äntligen grunden på Så nu blir det till att ta ytan med scotch igen. Därefter lägga ny grund OM det är så att jag hittar områden som inte blev bra, för tillfället ser det bra ut & har lämnat bilen efter grundning för o låta den stå. Nu är de spackeljobb på schemat..
Färg är för övrigt ordnad! Samt en bättre spruta & även träffat på en på jobbet som ska guida mig lite genom denna fas i projektet. Allt för att man ska checka av allt till punkt och pricka.. Man vill absolut inte missat något när man kommit såhär långt!
och för er som vet vad jdm-stukat motorrum innebär.. ni vet (färgmässigt) det kommer inte bli vitt, svart utan en färg som sticker ut. När man öppnar huven ska man få sig en herrejösses syn haha! Nä men det ska va lite oväntat, kontrastet på en vit bil till utstickande färg.. jag älskar det!
Börjar bli dags att styra upp några JDML dekaler åt er där nere? har ett gäng på lager, hör av er ifall det är intressant snyggt jobbat i övrigt!
Det är det absolut! Till våren speciellt , då kan det vara kul med en klibba Vi får höras av när det närmar sig! Tror nog det finns fler intresserade (y)
Tja på er! Nu är man äntligen hemkommen från Thailand och bygget kan fortsätta Har fått en hel del inspiration från resan och kan väl säga att motivationen har ökat mer än tidigare! När vi var där nere så passade vi på att åka omkring för att se ifall vi kunde hitta lite kul affärer till bilarna, kämpade förgäves i en trimverkstad i en timme då thailändarna inte kunde engelska.. men vi hittade lite fälgaffärer som vi var inne och kikade i. Ett helt annat och snyggare urval av fälgar än vad man kan hitta hemma kan man ju lugnt ta o säga
Toppen skickades iväg till PMM i Vadstena medan vi var utomlands och jag har haft lite kontakt med honom under veckorna som gått. Styrningar på avgas blir bytt samt 2 st gängor till grenröret blir bytt samtidigt som toppen planas, gås igenom så den är tät samt byte av ventilpackningar osv. Har lite bilder på toppen och allt kringliggande som jag lägger in här nedan Kammarna var väldigt slitna och skulle knappt kunna gå en säsong till. Så nya kammar ska inköpas, antingen original eller 256 duration från Tomei är väl tanken. Fått tag på ett par originalkammar till bra pris så väntar på att dem ska inspekteras en gång till så man är säker på att dem är bra Så blir väl det annars.. Smidd hade varit jäävligt nice men det finns en hel del annat som man måste ta hänsyn till för tillfället. Om jag fixar nya ´kammar och vippar så har jag i princip en ny och fin topp som går tillsammans med blocket under denna säsong. Sen kan man bygga en motor vid sidan om istället som man inte behöver stressa med Införskaffa sig ett trevligt sprut och lite annat kul!
Så få lite färg i motorn efter spackling, sent hinka ner motor och dra ny härva i motorrummet så är jag hemma! Kjolpaketet ska provpassas lite till innan det spacklas om på några enstaka ställen och lackas. Sen får vi se, fälgar ska beställas men frågan är om jag ska göra det nu eller om jag gör det när våren närmar sig Jag har redan bestämt sedan ett år tillbaks vad för fälgar som ska sitta på den så att fundera ut vad man ska ha är det inga problem om xD Tänkte hålla lite på vad det blir för fälgar, men dem närmsta i min omgivning har redan fått höra
måste vart en härlig resa och vilken häfftig butik! och angående utvalet så ja det har ju lite fetare bilbyggartrend än vad vi har här i svea rike tyvärr ;P kul med ny motivation och arbetet på toppen va nog ingen dum plan då med tanke på skicket!
måste vart en härlig resa och vilken häfftig butik! och angående utvalet så ja det har ju lite fetare bilbyggartrend än vad vi har här i svea rike tyvärr ;P kul med ny motivation och arbetet på toppen va nog ingen dum plan då med tanke på skicket!
Ja dem har en helt annan nivå på stuket och urvalet av fälgar där nere är ju inte direkt som hemma! Något man gillade att se det fanns allt möjligt, såg dock inte mer än 10 gamla Volvos lite annorlunda än hemma hehe. Fanns allt ! Och tuktukarna var ju det värsta med 100 lampor som blinkade till musiken, där det kunde va byggt med hur många högtalare som helst varav bara en av dem fungerade XD o japsdämpare på det. Kan inte bli bättre .
Ja toppen behövdes gå igenom, lite tråkigt att det blev som de blev eftersom jag i förtroende till förra ägaren fick besked om att topplockspackningen var bytt strax innan jag köpte den (stått vinterförvarad) jag trodde ju jag skulle få slippa denna skiten.. ^^ men tack vare det blev det lite mer jobb än vad som annars hade blivit. Så får nog va tacksam för det ändå