EDIT! Del 1 för tillverkning av nya shimsningsverktyget är nu avklarat!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-118240731aa6ddc8c93aa5f8d9811428.jpg]()
Tja på er! Långt inlägg här men det är viktigt! Nu har jag fått mer info ang. Specialverktyget som ska tillverkas. Tidigare förstod jag det som att jag kommer till att behöva mäta både ventilerna och med specialverktyget för att få fram rätt siffror men ikke! Det är det bästa med detta bilintresse, att man lär sig nya grejer varje dag, man kan aldrig lära sig för mycket

Jag personligen har lättare för att lära mig hur saker o ting sker, arbetar och ska göras ifall jag får se det i verkligheten. Praktiskt alltså.
Hursom..
Tack vare detta verktyg så kommer jag direkt få rätt siffror framför mig gällande vilken shimstjocklek jag kommer till att behöva till varje ventil.
Jag såg nu även att det är fel yta jag ritat upp på paint som skulle mätas på kammen!!! Uuups. ^^ man skulle mäta på kammens rygg!! Inte nocken!!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-7a929af1924325808be1db2512a4b78b.jpg]()
Låter som man förvirrar folk här men så kan de bli ibland ^^ så om man tittar på min fina paint ritning så ska man tänka sig att nocken ska rotera 180grader.
Sedan mäter man med indikatorklockan på specialvippan där det nu blivit utfräst en plan yta (se bild)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-2168b2bffeffe149272e56afcbd33ef2.jpg]()
Specialvippan ligger på hydrauliskalyftaren i bakkant & framtill i ventilskålen UTAN shims. indikatorklockan kommer fästas i en platta som sedan skruvas fast i toppen (håller på att tillverkas just nu och kommer skrivas mer om i del2) När man lagt ann indikatorklockan framtill på utfräsningen av vippan så nollar man klockan. Och sen lyfter du upp vippan i framkant med fingret (låt den fortfarande ligga kvar i bakkant mot lyftaren) så den ligger mot kamaxelns rygg. Då kommer ett värde visa sig som då kommer berätta hur tjock shimset behöver vara som ska ligga i ventilskålen.
Detta kommer att göras på alla ventiler, skrivas upp var för sig vilka värden dem fick sen försöka se om det är några shims jag har hemma som passar eller ifall jag kommer till att behöva beställa hem nya.
Måttet på 0,025mm är ett spel jag måste kolla vidare på så jag förstår det rätt.. men det återstår o se, återkommer när det börjar bli dags

![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-a7e0d6fb22ead6c9cfc3e0b3d6ca0bc1.jpg]()
Fick höra att materialet på vippan var något av det hårdaste han testat att fräsa ..det var duktigt härdat

men det gick tillslut.. med slipstift..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-821945aff581f27c4fe0b4212583f71d.jpg]()
Imorgon är det fredag! Får se vad man får gjort då.. supran ska in för besiktning nu så lite prio på den

Bjuder på en bild jag tyckte var lite rolig.. xD
hörs!