4276
Sök

Passat 1.8t -99 rycker när man kör

2 Inlägg
8 september 2017
Trådstartare
Har en passat 1.8t 99 som börjar rycka/studsa fram när jag kör (längre?) sträckor samt att "EPC" lampan börjar blinka i takt.
det händer alltså inte varje gång jag är ute och kör bilen utan det är väldigt oförutsägbart eftersom att den inte rycker och har sig hela tiden. ibland så har jag stängt av den 5-10 minuter och kunnat köra vidare utan problem.
är inte den som är bäst på bilar så hjälp uppskattas!

Avstängd
10 388 Inlägg
8 september 2017
robinl1 skrev:
Har en passat 1.8t 99 som börjar rycka/studsa fram när jag kör (längre?) sträckor samt att "EPC" lampan börjar blinka i takt.
det händer alltså inte varje gång jag är ute och kör bilen utan det är väldigt oförutsägbart eftersom att den inte rycker och har sig hela tiden. ibland så har jag stängt av den 5-10 minuter och kunnat köra vidare utan problem.
är inte den som är bäst på bilar så hjälp uppskattas!

Så ger vi standardsvaret; läs ut felkoderna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 936 Inlägg
8 september 2017
Väldigt vanligt fel på dessa är den lilla ventilen till vevhusventilationen och är den defekt brukar man få ryckig gång på motorn.
Ventilen sitter på en slang under insuget och en ny kostar under 100kr.

Enklast att felsöka genom att lossa oljepåfyllningslocket med motorn på tomgång, sugs locket fast och/eller ryckningarna slutar när man lyfter bort locket så är det vevhusventilation som är felet.

Men har varit med om liknande symptom på 1,8t med defekt lambdasond, och eftersom motorlampan blinkat så finns det förmodligen felkoder också så säger som it_mutt: läs ut felkoderna.

Sök