Bygga egen dollykärra

forsisberget
12 september 2017 · 106 Inlägg

Tjena tjena.

Då jag och en kompis köper massor bilar för att fixa våra så undrar vi hur det är att bygga dolly kärra?

Är det lagligt och hur är det med besiktning?

Material och svetskunskaper finns så det är inte problemet.

Har någon av er gjort ett liknande projekt? Vad för hjul har ni använt?


MVH

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
hangelosa_maffian
12 september 2017 · 169 Inlägg

den är bara att bygga ingen besiktning eller nått sånt...kan vara bra med lite lampor och skärmar...jag kör utan skärmar men har lampor på magnet som ja sätter på bilen när ja kör i mörker...

Hilmer
12 september 2017 · 1 779 Inlägg

Svar från Transportstyrelsen när jag hade frågor kring mitt bygge:

"Bogserdolly klassas som ett efterfordon, ett enaxligt fordon med vridbart ok, vilket är avsett för bogsering av fordon genom uppbärande av en av det bogserade fordonets axlar, skall kopplade till bil, traktor, motorredskap eller terrängmotorfordon hänföras till fordonsslaget efterfordon och benämnas ” bogserdolly ”.

En s k bogserdolly får därmed framföras i högst 30 km/tim, såväl lastad som olastad och måste ha synlig LFG-skylt baktill.( Skylten bör monteras på den bogserade bilen under färd ).

En bogserdolly får aldrig dras på motorväg eller motortrafikled.

För belysning gäller:

• Två röda positionslyktor bak. ( tillåtet att använda den bogserade bilens belysning ) .
• Två röda reflexanordningar bak. ( tillåtet att använda den bogserade bilens belysning )

• Orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan. ( monterade på dollyn )

• Två stycken vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än
200 mm i sidled från dragfordonet.
.
• Två vita reflexer framtill.

• Samtliga lyktor och reflexer ska vara typgodkända.

Från 1 januari 2005 ska alla nya efterfordon ha två körriktningsvisare med orangegult ljus. Vägverket rekommenderar att även äldre efterfordon utrustas med körriktningsvisare.

Om inte belysningen fungerar på den bogserade bilen, är det lämpligt att man ” hänger på ” en så kallad ljusramp baktill för att uppfylla belysningskraven.


Beträffande vikter så gäller följande:

När det gäller vikter för bil och efterfordon har man sagt att ett obromsat efterfordon inte får ha en högre bruttovikt än det dragande fordonet. Vidare sägs att bilens största tillåtna dragvikt aldrig får överskridas, då detta kan resultera i skador på bil och draganordning.

För bromsade efterfordon gäller inte regeln bruttovikt mot bruttovikt, utan här gäller att efterfordonets bruttovikt inte får överstiga dragbilens största tillåtna dragvikt.

Vidare sägs att efterfordonet måste vara kopplat på ett säkert sätt till dragande fordon, samt att förbindelsen skall vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för.
En kula/kulhandskekoppling anses uppfylla detta krav. Då efterfordon inte har något krav på kontrollbesiktning, är det förarens skyldighet att se till att efterfordonet är i sådant skick att det klarar att bära den last det lastas med.

Enligt kapitel 14 paragraf 15 i trafikförordningen har polisen möjlighet att hindra fortsatt färd om färden medför påtaglig fara för trafiksäkerheten eller någon annan väsentlig olägenhet."



Mitt bygge: http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2098.html
Då min dolly grundade sig på ett släp så var jag tvungen att avregistrera släpet genom att göra en sammanställning av ombyggnaden och skicka in en ansökan om avregistrering ihop med registreringsskylten, det behövs ju så klart inte om man bygger från grunden.

Senast redigerat av Hilmer (12 september 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang