Köpråd sökes, BMW M

MrMcMuffinMan
21 september 2017 · 18 Inlägg

Tjena,

Äger i dagsläget en e34 540/6  som jag trivs bra med. e34 är en grym bil och det finns många mått på prestanda där den presterar förvånansvärt bra för vad den är men det är trots allt en stor familjesedan med under 300hk så det är ju ingen "sportbil".

Jag planerade att behålla min e34 som enda bil, och börja modifiera den till att bli mer sportig med sfäriska bussningar, m62-block etc etc.. Men nu inser jag att det kanske är synd att förstöra allt som den är bra på(bekväm, lyxig prestanda) för att tvinga den bli något den aldrig kommer bli "bra" på(snabba, tighta kurvor). Känns som att det hade gett bilen en identitetskris bara, och ett totalförstört värde på marknaden.

Så NU, funderar jag på vad som är rätt väg att gå.

Alternativ 1: Sälja e34 och ersätta med e39 M5. En bil som gör allt min bil kan men som kombinerar det med RIKTIG prestanda. Detta verkar egentligen vara den bästa bilen av alla, en fällkniv som presterar överallt.

Alternativ 2: Behålla e34 och bruka den som en glidarbil, och spara lite till för att sen addera en e46 M3. Denna lösningen känns som att den ger det bästa av två världar, e34 som en riktigt cool nostalgisk BMW och sen e46 som dedikerad sportbil. V8-muller för bekväma resor till stranden och 6:ans nasala skrik och precision på landsvägar/banan.

Det senare alternativet med m3 känns givet men dilemmat är att jag inte kört någon av e46/e39 och inte har möjlighet att göra det på det viset jag vill för att bestämma mig, därför startar jag en tråd där jag vill höra åsikter från folk som kört någon av dessa, helst båda, som kan ge mig lite hum om följande:

Är e39 m5 en bil med sådan prestanda att e46 känns lite mesig i jämförelse och därför inte är lika speciell. Kanske är det häftigast att äga en bil för alla syften? Är e39 så bra att den inte lider av sin vikt och mått när man är ute och buskör?

Är e46 så mycket sportigare än e39 att dom inte kan jämföras, är e46 betydligt mer motorsport och att dessa modeller inte kan jämföras i ren körglädje och respons? e46 har ju inte en styrväxel som e34/9 så jag antar att känslan i ratten är helt annan än vad jag är van vid.

Ursäktar för en spretig tråd men ni har nog alla varit i liknande tankar kring olika bilar när ni planerar bilköp! smile

Senast redigerat av MrMcMuffinMan (21 september 2017)

panda666
21 september 2017 · 4 228 Inlägg

Hej!

Förr längtade jag länge efter en e39 m5 men som tiden gick och jag läste på nätet överallt efter köpråd så blev drömmen bara mindre o mindre tills jag inte ens tänker på det längre. För det första så att hitta en vettig e39 m5 med bra mil samt inte helt slut är svårt. Antingen har dom 100 ägare eller är helt slut i maskineriet. Ska man ha en skitfin och fullservad o besiktad kan det lättttt gå upp till 200k. Tänkte mig då fan ska ja lägga nästan 200k för en så gammal bil. Visst 400hk v8 manuel jävlar vad den går men endå..
Sen folk som har ägt bilen i några år skriver vad som brukar krångla me dom, då blev ja välidigt orolig. Vanos, kedja, känslig koppling, kyl system, rod bearings? läckager. gammal bil nu som har verkligen sett sina dagar så vad som helst kan hända och det kan bli as dyrt om man inte är mekaniker och har plats att fixa, men du har redan en skitsnabb bil, e34 540 är skitsvåra att hitta, speciellt i bra skick. Skulle nog behålla  e34an då enligt många är de sista roa bilen bmw har byggt. Men om du kan byta in den och få en m5 för bra peng är inte jättedåligt^^ vad har du i budget?

SportPilot Ubåtsingenjör
21 september 2017 · 7 218 Inlägg

Behåll din e34 och håll den i fint skick, sen sparar du ihop till en fräsch e46 m3 eller en e36 m3 3,2 smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
MrMcMuffinMan
22 september 2017 · 18 Inlägg

panda666 skrev:
Hej!

Förr längtade jag länge efter en e39 m5 men som tiden gick och jag läste på nätet överallt efter köpråd så blev drömmen bara mindre o mindre tills jag inte ens tänker på det längre. För det första så att hitta en vettig e39 m5 med bra mil samt inte helt slut är svårt. Antingen har dom 100 ägare eller är helt slut i maskineriet. Ska man ha en skitfin och fullservad o besiktad kan det lättttt gå upp till 200k. Tänkte mig då fan ska ja lägga nästan 200k för en så gammal bil. Visst 400hk v8 manuel jävlar vad den går men endå..
Sen folk som har ägt bilen i några år skriver vad som brukar krångla me dom, då blev ja välidigt orolig. Vanos, kedja, känslig koppling, kyl system, rod bearings? läckager. gammal bil nu som har verkligen sett sina dagar så vad som helst kan hända och det kan bli as dyrt om man inte är mekaniker och har plats att fixa, men du har redan en skitsnabb bil, e34 540 är skitsvåra att hitta, speciellt i bra skick. Skulle nog behålla  e34an då enligt många är de sista roa bilen bmw har byggt. Men om du kan byta in den och få en m5 för bra peng är inte jättedåligt^^ vad har du i budget?

200.000kr för en fräsch e39 m5 känns rimligt för vad den är i förhållande till motsvarande bilar i den klassen. Dock märkligt att e46 generellt är dyrare trots att det tillverkades 4x fler sådana, och att e39 verkar vara bilen med större kult kring sig.

Budgeten är väl runt 200 om jag säljer e34an, men det är troligtvis så att det lönar sig att låna 50 till för att köpa in ett riktigt bra exemplar för att undvika reperationer och värdeminskningen. Under 10k mil känns bäst så man kan köra den rejält utan att miltalet drar iväg för snabbt.

Ingen som vill sig på att ge sin syn på bilarna i fråga för att hjälpa mig ringa in mina köptankar lite? smile Är e46 så mycket mer sportbil än e39 att det känns rimligt att ha två bilar eller är skillnaderna inte stora nog och då är det bättre att bara ha en e39 istället?

Återigen så är det vettiga att provköra båda men det är omöjligt att hitta bilar man kan piska runt i en halvtimme längs småvägar om man inte känner ägarna. Vill absolut inte fejka intresse för bilarna för att vara en jäkla testpilot.. Känns oschysst.

Bwonka
22 september 2017 · 236 Inlägg

MrMcMuffinMan skrev:

panda666 skrev:
Hej!

Förr längtade jag länge efter en e39 m5 men som tiden gick och jag läste på nätet överallt efter köpråd så blev drömmen bara mindre o mindre tills jag inte ens tänker på det längre. För det första så att hitta en vettig e39 m5 med bra mil samt inte helt slut är svårt. Antingen har dom 100 ägare eller är helt slut i maskineriet. Ska man ha en skitfin och fullservad o besiktad kan det lättttt gå upp till 200k. Tänkte mig då fan ska ja lägga nästan 200k för en så gammal bil. Visst 400hk v8 manuel jävlar vad den går men endå..
Sen folk som har ägt bilen i några år skriver vad som brukar krångla me dom, då blev ja välidigt orolig. Vanos, kedja, känslig koppling, kyl system, rod bearings? läckager. gammal bil nu som har verkligen sett sina dagar så vad som helst kan hända och det kan bli as dyrt om man inte är mekaniker och har plats att fixa, men du har redan en skitsnabb bil, e34 540 är skitsvåra att hitta, speciellt i bra skick. Skulle nog behålla  e34an då enligt många är de sista roa bilen bmw har byggt. Men om du kan byta in den och få en m5 för bra peng är inte jättedåligt^^ vad har du i budget?

200.000kr för en fräsch e39 m5 känns rimligt för vad den är i förhållande till motsvarande bilar i den klassen. Dock märkligt att e46 generellt är dyrare trots att det tillverkades 4x fler sådana, och att e39 verkar vara bilen med större kult kring sig.

Budgeten är väl runt 200 om jag säljer e34an, men det är troligtvis så att det lönar sig att låna 50 till för att köpa in ett riktigt bra exemplar för att undvika reperationer och värdeminskningen. Under 10k mil känns bäst så man kan köra den rejält utan att miltalet drar iväg för snabbt.

Ingen som vill sig på att ge sin syn på bilarna i fråga för att hjälpa mig ringa in mina köptankar lite? smile Är e46 så mycket mer sportbil än e39 att det känns rimligt att ha två bilar eller är skillnaderna inte stora nog och då är det bättre att bara ha en e39 istället?

Återigen så är det vettiga att provköra båda men det är omöjligt att hitta bilar man kan piska runt i en halvtimme längs småvägar om man inte känner ägarna. Vill absolut inte fejka intresse för bilarna för att vara en jäkla testpilot.. Känns oschysst.

Känner precis igen det där när drömmarna sticker iväg och verkligen gör en barnsligt längtansfull efter en viss bil eller modell smile

När jag såg mig om för att köpa en SAAB 9000 så sade ju hjärtat att jag skulle köpa en 9000 Aero. Men när jag väl hittade en snorfräsch CSE med fulltrycksturbon, 2 ägare och fullservad till ett lågt pris i förhållande till en Aero i liknande skick, så tog hjärnan överhanden och jag klippte till på bilen. Visst är en Aero en Aero, men jag hade nog inte haft roligare i en Aero än vad jag har i min CSE.

CSE:n skruvar jag med och har som en billig entusiastbil. Är ju trots allt student tongue

För din del så är ju E34 540i manuell en bil som det är hårdvaluta på! Har du en fin en som uppenbarligen fungerar bra så tycker jag du ska köra på den smile

amazinjoey
22 september 2017 · 1 138 Inlägg

Bwonka skrev:

MrMcMuffinMan skrev:

panda666 skrev:
Hej!

Förr längtade jag länge efter en e39 m5 men som tiden gick och jag läste på nätet överallt efter köpråd så blev drömmen bara mindre o mindre tills jag inte ens tänker på det längre. För det första så att hitta en vettig e39 m5 med bra mil samt inte helt slut är svårt. Antingen har dom 100 ägare eller är helt slut i maskineriet. Ska man ha en skitfin och fullservad o besiktad kan det lättttt gå upp till 200k. Tänkte mig då fan ska ja lägga nästan 200k för en så gammal bil. Visst 400hk v8 manuel jävlar vad den går men endå..
Sen folk som har ägt bilen i några år skriver vad som brukar krångla me dom, då blev ja välidigt orolig. Vanos, kedja, känslig koppling, kyl system, rod bearings? läckager. gammal bil nu som har verkligen sett sina dagar så vad som helst kan hända och det kan bli as dyrt om man inte är mekaniker och har plats att fixa, men du har redan en skitsnabb bil, e34 540 är skitsvåra att hitta, speciellt i bra skick. Skulle nog behålla  e34an då enligt många är de sista roa bilen bmw har byggt. Men om du kan byta in den och få en m5 för bra peng är inte jättedåligt^^ vad har du i budget?

200.000kr för en fräsch e39 m5 känns rimligt för vad den är i förhållande till motsvarande bilar i den klassen. Dock märkligt att e46 generellt är dyrare trots att det tillverkades 4x fler sådana, och att e39 verkar vara bilen med större kult kring sig.

Budgeten är väl runt 200 om jag säljer e34an, men det är troligtvis så att det lönar sig att låna 50 till för att köpa in ett riktigt bra exemplar för att undvika reperationer och värdeminskningen. Under 10k mil känns bäst så man kan köra den rejält utan att miltalet drar iväg för snabbt.

Ingen som vill sig på att ge sin syn på bilarna i fråga för att hjälpa mig ringa in mina köptankar lite? smile Är e46 så mycket mer sportbil än e39 att det känns rimligt att ha två bilar eller är skillnaderna inte stora nog och då är det bättre att bara ha en e39 istället?

Återigen så är det vettiga att provköra båda men det är omöjligt att hitta bilar man kan piska runt i en halvtimme längs småvägar om man inte känner ägarna. Vill absolut inte fejka intresse för bilarna för att vara en jäkla testpilot.. Känns oschysst.

Känner precis igen det där när drömmarna sticker iväg och verkligen gör en barnsligt längtansfull efter en viss bil eller modell smile

När jag såg mig om för att köpa en SAAB 9000 så sade ju hjärtat att jag skulle köpa en 9000 Aero. Men när jag väl hittade en snorfräsch CSE med fulltrycksturbon, 2 ägare och fullservad till ett lågt pris i förhållande till en Aero i liknande skick, så tog hjärnan överhanden och jag klippte till på bilen. Visst är en Aero en Aero, men jag hade nog inte haft roligare i en Aero än vad jag har i min CSE.

CSE:n skruvar jag med och har som en billig entusiastbil. Är ju trots allt student tongue

För din del så är ju E34 540i manuell en bil som det är hårdvaluta på! Har du en fin en som uppenbarligen fungerar bra så tycker jag du ska köra på den smile

Helt rätt! och allt går att eftermontera i efterhand som sagt smile

panda666
22 september 2017 · 4 228 Inlägg

montera en fet turbo i din 540 så kanske du får nästan e39 m5 prestanda_^^ men har hört att e39 m5an ska gå brutalt bra me den feta v8an, så skulle köpa den istället för m3. lätt alla dagar i veckan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang