V70 2007 d5 startar ej

jjohann
26 september 2017 · 18 Inlägg

Hej jag har en V70 2007 d5 som inte startar ca 1 vecka efter att jag monterat led ramp och xeon ljusom det kanske har nått med saken att göra, Det började med att start motorn inte gick runt ibland så man fick jucka på nyckeln några minuter innan den gick igång men nu har den dött helt, den vill inte tända till när man försöker rulla igång eller att köra direkt ström på startmotorn så bilen verkar ej få gnista/diesel, Felsökte med dator och fick upp över 30! felkoder på i stort sätt alla huvudkomponenter, 15 felkoder på startspärr osv, och på många av dom stod det dålig kontakt/kabelbrott, efter jag raderat alla fel koder fanns bara en kvar (1A59 Kommunikation med AUM, ljudsystem) ¨permanent¨, någon som har nått tips på vart man kan börja felsöka?

alla tips uppskattas tack på förhand!

Senast redigerat av jjohann (26 september 2017)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september 2017 · 4 917 Inlägg

Det första man gör är att kolla upp så man har tillräckligt med ström, därefter gäller bränsle.
I ditt fall råder lite tveksamhet om det är låset eller batteriet som krånglar.
Prova med antingen fulladdat batteri eller startkablar från annan bil.
Går det inte ändå så är ju låset misstänkt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jjohann
26 september 2017 · 18 Inlägg

Hej jag har testat med ett helt nytt kontrollerat batteri, tycker att jag borde få upp nå felkoder på just tändlåset isåfall men det kanske det inte visar

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september 2017 · 4 917 Inlägg

Om du i detta läget trixar med nyckeln och får igång motorn, så är låset misstänkt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jjohann
26 september 2017 · 18 Inlägg

förut när man vred på nyckeln så klickade massa relän i motorutrymmet och under ratten när man försökte starta men nu är de helt knäpp tyst när man vrider på nycklen och inge liv i bilen

Joakim-S Hobby Fotograf
26 september 2017 · 650 Inlägg

Kan vara så tråkigt att du har bränt CEM.en, v70 är/kan vara känsliga för att xeon konvertera då det är CEM som styr detta.. Har varit med om kundbilar där detta har hänt. Det skulle förklara att du har så många felkoder också.

Mvh Joakim

MG e-HS (2021)
jjohann
26 september 2017 · 18 Inlägg

ajdå hur kan man fastställa att det är just CEM som har gått? och är det ett projekt man skulle kunna ta på sig själv, eller måste det programeras?

Senast redigerat av jjohann (26 september 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang