Funkar låsbultar eller är de till mer besvär än den eventuella nytta de gör?

Lars2
3 oktober 2017 · 67 Inlägg

Är det någon idé att ha låsbultar på hjulen eller är de till mer besvär än den eventuella nytta de gör? Förhindrar de stöld mao?

BMW X3 XDRIVE20D "F25" (2013)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 oktober 2017 · 13 741 Inlägg

har du orginal hjul så skit i det för amatörer rör dom ej endå proffsen tar bort dom.. har du några bling bling.. så drar det till sig folk som inte kan men tror dom kan dom blir stoppade.. proffsen tar bort dom oavsätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
volvoamazon245
3 oktober 2017 · 74 Inlägg

Som Growe skrev - original hjul är inte värda att stjälas.
Då vi har batteridrivna verktyg idag är det ganska enkelt att stjäla hjulen - ingen bryr sig om man kör en kap några minuter.
Kanske om man kör dubbla på hjulen?

torsen
5 oktober 2017 · 7 235 Inlägg

Suck! Var snäll och använd inte ordet bultar i s m fästning av fälgar vid nav, tack.
Det heter skruvar eller muttrar.

volvoamazon245
5 oktober 2017 · 74 Inlägg

Då ber jag om ursäkt för mitt ordval!
Men ser jag i en katalog så står det Hjul BULTAR och Hjul MUTTRAR!

PLindblom
5 oktober 2017 · 1 200 Inlägg

volvoamazon245 skrev:
Då ber jag om ursäkt för mitt ordval!
Men ser jag i en katalog så står det Hjul BULTAR och Hjul MUTTRAR!

De flesta säger onekligen hjulbultar, men ska man vara noga är de skruvar. Om hålen i naven inte varit gängade och man fäst hjulbultarna med hjälp av muttrar på baksidan hade de varit just bultar.

Senast redigerat av PLindblom (5 oktober 2017)

volvoamazon245
6 oktober 2017 · 74 Inlägg

Ärligt talat - skit samma!
Vi vet vad vi prata om!

Muttley
6 oktober 2017 ·

Är det någon ide att ha larm på din bostad?  Proffsen har tömt den innan någon åtgärd satts in.   Ungefär så bör man väl tänka.

Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2017 · 10 278 Inlägg

PLindblom skrev:

volvoamazon245 skrev:
Då ber jag om ursäkt för mitt ordval!
Men ser jag i en katalog så står det Hjul BULTAR och Hjul MUTTRAR!

De flesta säger onekligen hjulbultar, men ska man vara noga är de skruvar. Om hålen i naven inte varit gängade och man fäst hjulbultarna med hjälp av muttrar på baksidan hade de varit just bultar.

Eftersom det verkar vara vansinnigt noga, kan vi reda ut följande...?

* En hjulskruv kan alltså bli en hjulbult om man sätter dit en mutter bakom...? wink

* Alltså, om jag håller en skruv/bult i handen och inte ännu vet om det är gängat hål eller mutter på baksidan där den ska monteras (inte nödvändigtvis på en bil) så är det omöjligt att veta om det faktiskt är en bult eller skruv jag håller i handen...?

* Hur blir det då om det är fasta gängor i form av en mutter som svetsats dit på baksidan?

* Varför heter det förresten bulthål och bultdelning på fälgar? Borde ju heta skruvhål och skruvdelning? Om inte bilen har pinnbultar förstås...

Verkar vara ett smart system. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muttley
7 oktober 2017 ·

Brådhis skrev:

PLindblom skrev:

volvoamazon245 skrev:
Då ber jag om ursäkt för mitt ordval!
Men ser jag i en katalog så står det Hjul BULTAR och Hjul MUTTRAR!

De flesta säger onekligen hjulbultar, men ska man vara noga är de skruvar. Om hålen i naven inte varit gängade och man fäst hjulbultarna med hjälp av muttrar på baksidan hade de varit just bultar.

Eftersom det verkar vara vansinnigt noga, kan vi reda ut följande...?

* En hjulskruv kan alltså bli en hjulbult om man sätter dit en mutter bakom...? wink

* Alltså, om jag håller en skruv/bult i handen och inte ännu vet om det är gängat hål eller mutter på baksidan där den ska monteras (inte nödvändigtvis på en bil) så är det omöjligt att veta om det faktiskt är en bult eller skruv jag håller i handen...?

* Hur blir det då om det är fasta gängor i form av en mutter som svetsats dit på baksidan?

* Varför heter det förresten bulthål och bultdelning på fälgar? Borde ju heta skruvhål och skruvdelning? Om inte bilen har pinnbultar förstås...

Verkar vara ett smart system. wink

//Brådhis

Att så många säger fel om hjulskruven gör att de blir rätt. Men de har förbannat mycket fel då bult inte har gängor, för gängar du en bult så har du en skruv.  Man skruvar aldrig fast en bult för då blir de jobbigt att få av hjulet vid en punktering.  Därför skruvar man fast dem med en hjulskruv.
Inte konstigt att de fanns en artikel om att många svenskfödda var dåliga på språket när man inte kan skillnaden på en skruv och bult.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2017 · 10 278 Inlägg

Muttley skrev:

Brådhis skrev:

PLindblom skrev:
De flesta säger onekligen hjulbultar, men ska man vara noga är de skruvar. Om hålen i naven inte varit gängade och man fäst hjulbultarna med hjälp av muttrar på baksidan hade de varit just bultar.

Eftersom det verkar vara vansinnigt noga, kan vi reda ut följande...?

* En hjulskruv kan alltså bli en hjulbult om man sätter dit en mutter bakom...? wink

* Alltså, om jag håller en skruv/bult i handen och inte ännu vet om det är gängat hål eller mutter på baksidan där den ska monteras (inte nödvändigtvis på en bil) så är det omöjligt att veta om det faktiskt är en bult eller skruv jag håller i handen...?

* Hur blir det då om det är fasta gängor i form av en mutter som svetsats dit på baksidan?

* Varför heter det förresten bulthål och bultdelning på fälgar? Borde ju heta skruvhål och skruvdelning? Om inte bilen har pinnbultar förstås...

Verkar vara ett smart system. wink

//Brådhis

Att så många säger fel om hjulskruven gör att de blir rätt. Men de har förbannat mycket fel då bult inte har gängor, för gängar du en bult så har du en skruv.  Man skruvar aldrig fast en bult för då blir de jobbigt att få av hjulet vid en punktering.  Därför skruvar man fast dem med en hjulskruv.
Inte konstigt att de fanns en artikel om att många svenskfödda var dåliga på språket när man inte kan skillnaden på en skruv och bult.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

Svenska Akademien (som faktiskt i mina ögon känns mer pålitliga än Wikipedia) anger i sin ordbok (SO) att bultar kan ha gängor.

"bult   substantiv ~en ~ar
bult·en
mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor
"

Källa: https://svenska.se/tre/?sok=bult&pz=1

Observera gärna att man i SO dessutom som exempel på användning av ordet anger bland annat: "de bytte däck och drog åt bultarna ordentligt"

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (7 oktober 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muttley
7 oktober 2017 ·

Brådhis skrev:

Muttley skrev:

Brådhis skrev:

Eftersom det verkar vara vansinnigt noga, kan vi reda ut följande...?

* En hjulskruv kan alltså bli en hjulbult om man sätter dit en mutter bakom...? wink

* Alltså, om jag håller en skruv/bult i handen och inte ännu vet om det är gängat hål eller mutter på baksidan där den ska monteras (inte nödvändigtvis på en bil) så är det omöjligt att veta om det faktiskt är en bult eller skruv jag håller i handen...?

* Hur blir det då om det är fasta gängor i form av en mutter som svetsats dit på baksidan?

* Varför heter det förresten bulthål och bultdelning på fälgar? Borde ju heta skruvhål och skruvdelning? Om inte bilen har pinnbultar förstås...

Verkar vara ett smart system. wink

//Brådhis

Att så många säger fel om hjulskruven gör att de blir rätt. Men de har förbannat mycket fel då bult inte har gängor, för gängar du en bult så har du en skruv.  Man skruvar aldrig fast en bult för då blir de jobbigt att få av hjulet vid en punktering.  Därför skruvar man fast dem med en hjulskruv.
Inte konstigt att de fanns en artikel om att många svenskfödda var dåliga på språket när man inte kan skillnaden på en skruv och bult.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

Svenska Akademien (som faktiskt i mina ögon känns mer pålitliga än Wikipedia) anger i sin ordbok (SO) att bultar kan ha gängor.

"bult   substantiv ~en ~ar
bult·en
mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor
"

Källa: https://svenska.se/tre/?sok=bult&pz=1

Observera gärna att man i SO dessutom som exempel på användning av ordet anger bland annat: "de bytte däck och drog åt bultarna ordentligt"

//Brådhis

Tag en titt i uppslagsverket.

http://www2.svenskaakademien.se/svenska … t/ordlista
"ogängad metallpinne med skalle för hopfogning"

skruv substantiv ~en ~ar
• gängad metallpinne; bildl. roterande boll; ​ta skruv ha av­sedd effekt

Man får benämna skruven exakt som man vill så länge alla fattar vad de handlar om.
Att Saol har 2 olika benämningar frånn ordlistan till den du länkade är ju lite skämmigt smile

volvoamazon245
7 oktober 2017 · 74 Inlägg

Men vilken ankdamm det blev av ett ord som vi alla förstår?

Evildan
7 oktober 2017 ·

På botten i ankdammen hittades
http://2.bp.blogspot.com/-j8GLLKTXiCs/VfZ15WlMdjI/AAAAAAAAK28/zQpVD6jIpSs/s640/IMG_20150913_135639.jpg
Dessutom saknar den som sig bör gängor.

caromania Forummoderator
7 oktober 2017 · 9 296 Inlägg

Jävla tramsande om nomenklaturen, även om Evils sista smöriga bult får pluspoäng.

Fakta är: Lås på fälgarna kanske hindrar glinen i förorten att sno fälgarna. Däremot hindrar de ingen som letar. Minus två är att skiten bara hindrar ägaren när "nyckeln" tappats bort, gått sönder eller rostat ihop.
Ergo: skit i låsmuttrar/skruvar/bultar/spikar/ollon eller vad du nu vill kalla dem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
7 oktober 2017 ·

caromania skrev:
Jävla tramsande om nomenklaturen, även om Evils sista smöriga bult får pluspoäng.

Fakta är: Lås på fälgarna kanske hindrar glinen i förorten att sno fälgarna. Däremot hindrar de ingen som letar. Minus två är att skiten bara hindrar ägaren när "nyckeln" tappats bort, gått sönder eller rostat ihop.
Ergo: skit i låsmuttrar/skruvar/bultar/spikar/ollon eller vad du nu vill kalla dem.

Garage är det som gäller, eget garage med larm.  Så slipper man bulta upp sig på saker.

Evildan
8 oktober 2017 ·

Muttley skrev:

caromania skrev:
Jävla tramsande om nomenklaturen, även om Evils sista smöriga bult får pluspoäng.

Fakta är: Lås på fälgarna kanske hindrar glinen i förorten att sno fälgarna. Däremot hindrar de ingen som letar. Minus två är att skiten bara hindrar ägaren när "nyckeln" tappats bort, gått sönder eller rostat ihop.
Ergo: skit i låsmuttrar/skruvar/bultar/spikar/ollon eller vad du nu vill kalla dem.

Garage är det som gäller, eget garage med larm.  Så slipper man bulta upp sig på saker.

U sai'n Bolt?
https://i.guim.co.uk/img/media/8eddd39e77327c9e25668b565d3b0824fa88f774/0_0_6200_8272/master/6200.jpg?w=300&q=55&auto=format&usm=12&fit=max&s=11b9bcd59839a082b1e1c3676604ebb8

Skruvad tråd säger jag muttrandes, den är helt ur gängorna.

volvoamazon245
8 oktober 2017 · 74 Inlägg

Evildan ett stort + för bulten i dammen!
För vad f-n vi nu kallar det så vet vi alla vad vi pratar om!
Ja ett garage är bäst!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang