Saab 9-3 2.0t -02 Svårstartad/ojämn gång

jocke3
12 oktober 2017 · 7 Inlägg

Hej!

Det hela började med att jag var ute på långkörning. När jag närmade mitt slutmål kände jag hur bilen ryckte till lite, höll i detta läget jämn hastighet. Tänkte inte mer på det och stannade för att handla. När jag kom ut och skulle starta bilen igen hoppade den inte igång, startmotorn gick men inget mer. Efter att bilen stått ca 20 minuter hoppade den igång, kunde köra hem den men den ryckte kraftigt vid gaspådrag och den dog nästan direkt när man släppte av på gasen.
Har sedan provstartat den flera gånger med varierat resultat. Ibland står den bara och tuggar på starten och inget mer, ibland tänder den till lite men startar inte ändå. Samt vissa gånger startar den direkt, och går antingen kraftigt ojämnt på tomgång och stabilt vid lite gaspådrag, eller så går den helt jämnt även på tomgång. Provade igår att byta tändkassett samt tändstift. Bilen startar nu direkt men den dör lika fort igen, oavsett hur mycket gas jag ger så bluddrar den till och dör. Varvräknaren står kvar på 0 vid startförsök när den inte tänder till alls, men när man hör att den tänder så rör sig varvräknaren upp och ner mellan 0 och kanske 700 varv. Kan det vara vevaxellägesgivaren, eller något annat?
Kan tillägga att jag inte fått fram några felkoder vid avläsning.

Hoppas någon tar sig tid att läsa detta och hjälpa mig.

Senast redigerat av jocke3 (12 oktober 2017)

marcus80 Sir
12 oktober 2017 · 935 Inlägg

Hej. Det låter som ett typiskt fel på vevaxellägesgivaren.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
jocke3
12 oktober 2017 · 7 Inlägg

marcus80 skrev:
Hej. Det låter som ett typiskt fel på vevaxellägesgivaren.

Tack för svar! Jag har förstått det efter att ha sökt runt lite. Men kändes ändå inte som klockrena symptom för den. Finns det några andra tips på vad det skulle kunna tänkas vara? Bilen står för tillfället 25 mil bort så vore skönt att ha mycket kött på benen när man tar sig till den smile

marcus80 Sir
12 oktober 2017 · 935 Inlägg

Låter som klockrena fel för den. Kan vara spjällhuset också vilket inte är helt ovanligt med då borde du ha tänd CEL. Om du vrider på tändningen så hör du 3 skarpa klick efter varandra så har spjällhuset gått i limp-home. Men oftast när det händer så tänds CEL lampan och felkoder sätts. Men ibland kan det bli fel i spjällhuset pga torkade kablar som kortsluts mot godset och man kan då få dessa ryckningar. Så plocka ut spjällhuset och granska kablarna som löper inuti det om dom är dåliga. Men jag hade ändå bytt vevaxellägesgivaren, främst för den är lätt att byta och inte kostar en förmögenhet. Den verkar ju vara ett av dina problem iaf.
Lycka till. Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
jocke3
12 oktober 2017 · 7 Inlägg

Jag provar vevaxelgivaren först då så får vi se. Tack för tipsen!

jocke3
15 oktober 2017 · 7 Inlägg

Har idag provat att byta vevaxelgivaren, utan positivt resultat... bilen hoppade igång direkt, men dog lika fort. Startade den sen igen och höll gas, fick upp den i varv och kunde ligga flera minuter på 2500 varv och uppåt. Men så fort jag släpper av och den går ner på tomgång så börjar den hosta och dör. Fler tips på vad bilfan kan ha för åkomma? smile

Gotland84
15 oktober 2017 · 11 Inlägg

Kolla även vakumslangen som sitter under kåpan vid oljestickan, sitter en vakumslang mellan oljestickan och ventilkåpan som har en backventil där slangen hoppat loss för mig två gånger.. Båda gångerna har ja inte haft någon felkod men bilen beter sig som du beskriver

Mrsaab99turbo
15 oktober 2017 · 103 Inlägg

Hej,
Det är svårt att felsöka utan felkod och jag hade själv börjat att byta de komponenter du redan har nämnt. Ett alternativ kan vara bensinpumpen som är på väg att ge upp.
Har för lite skrivit ett inlägg  om hur bytet kan gå till på 9-5.
På og 9-3 vill jag minnas att man måste såga bort lite plåt under baksätet om man inte väljer att demontera tanken.

Lycka till med felsökningen och skriv gärna vilka åtgärder du gör för att lösa problemet

jocke3
15 oktober 2017 · 7 Inlägg

Har försökt gå igenom alla slangar så gott jag kan, inte sett någon som har lossat/är trasig. Bensinpumpen kollade jag genom att trycka ner den lilla nålen i ventilen på fuelrailen? Om det heter så, är inte helt hemma på bilar. Men en kompis sa att om man höll ner den och vred på tändningen så skulle det spruta bensin om pumpen gick, vilket det gjorde. Så känner att jag kört fast här nu..

jocke3
15 oktober 2017 · 7 Inlägg

Motorlampan började blinka?? nu när jag var ute och provade lite. Fick nu fram en felkod efter det. Felkoden ligger som ”pending”, och är P1303 vilket efter Google verkar vara misständning cylinder 3.. känns som jag provat byta de saker som har med tändning att göra?

Senast redigerat av jocke3 (15 oktober 2017)

Mrsaab99turbo
15 oktober 2017 · 103 Inlägg

Om du har möjlighet så prova att byta tändkassetten till en tredje just för att säkerställa att felet inte finns där trots ett byte. när du bytte, var det till en ny eller begagnad?
Nolla gärna minnet genom att koppla från batteriet en stund.

jocke3
15 oktober 2017 · 7 Inlägg

Fick tag i en helt ny kassett så känns ju ändå som den inte borde vara felet? Och stiften jag satte in var ngk bcpr7es-11. Kan absolut prova att nolla minnet, men okunnig som jag är så är jag bara nyfiken på vad det skulle kunna hjälpa? smile

Mrsaab99turbo
15 oktober 2017 · 103 Inlägg

Anledningen var mest för att säkerställa att det inte är felkod som ligger lagrad i systemet och att det kommer från den tändkassett som först satt i bilen.
Får du sedan samma felkod efter den nya tändkassetten var installerad så är det minst sagt märkligt.
Skulle möjligtvis kunna vara dålig spridare på den cylindern som ger felkoden men här är jag inte 100% säker. Har du tillgång till spridare så testa att byta.

Mrsaab99turbo
15 oktober 2017 · 103 Inlägg

En tanken när jag läste ditt första inlägg på nytt.
Bilen startade inte alls vid något tillfälle. Skulle kunna vara bensinpumpen = dåligt tryck = misständning felkod om spridaren inte är riktigt hundra.
Hoppas du får svar från någon annan på forumet också tillsammans med att söka på annat forum också.

Joel30
14 december 2018 · 1 Inlägg

Har du löst problemet,vad var felet ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang