Fiat uno -88 hade gnista men har inte längre.

Volvodude CNC-Operatör
13 oktober 2017 · 561 Inlägg

hej som rubriken lyder, hade gnista på bilen (fiat uno 45 -88)
skulle bogsera igång en annan bil å ryckte till med den å efter de vägrar den att starta, ingen gnista.
tändspolen funkar.

vad kan de vara för fel? och om någon haft en sån så undrar jag vart kamaxellägergivaren sitter på dessa?
tack på förhand.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 oktober 2017 · 4 917 Inlägg

Tändfördelaren hade jag kollat på, om den har en sån, förståss..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 oktober 2017 · 13 744 Inlägg

Låter den konstigt när du kör starten?   Inte ovanligt att en dålig kamrem o gillar lite hårdare behandling

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Volvodude CNC-Operatör
14 oktober 2017 · 561 Inlägg

tack för svar grabbar, fördelaren är ny, allt inom tänddelar. men idag när jag skulle koppla in datorn i den så starta den yikes vet inte vad felet va...kanske glappa till databoxen?

PerArne Mycke vill ha mer...
15 oktober 2017 · 611 Inlägg

Coolingen skrev:
tack för svar grabbar, fördelaren är ny, allt inom tänddelar. men idag när jag skulle koppla in datorn i den så starta den yikes vet inte vad felet va...kanske glappa till databoxen?

Koppla in dator i en Uno från -88??

//Per-Arne
Volvodude CNC-Operatör
15 oktober 2017 · 561 Inlägg

PerArne skrev:

Coolingen skrev:
tack för svar grabbar, fördelaren är ny, allt inom tänddelar. men idag när jag skulle koppla in datorn i den så starta den yikes vet inte vad felet va...kanske glappa till databoxen?

Koppla in dator i en Uno från -88??

aa sitter ett uttag uppe till höger, hade kabeln till de uttaget.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 oktober 2017 · 4 917 Inlägg

Det verkar  som spaggettigrabbarna som tillverkade kärran verkar vara i fronten ..
Jag trodde hamburgerätarna var främst, men där ser man..

Senast redigerat av autodidakten (15 oktober 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
16 oktober 2017 · 7 238 Inlägg

Hej Coolingen. Vet inte om jag tolkat ditt inlägg rätt.
Skulle du med din UNO bogsera igång en annan bil?
Efter att du inte startat bogseringen mjukt utan i stället ryckt den bakomvarande bilen så startar inte din UNO.
Om din UNO har en säkerhetsbrytare i form av bränsletillförselbrytare eller strömbrytare för tändningen så kanske det är något av de systemen som löst ut = öppnat/brutit strömkretsarna.

På vissa bilar, bl a första generationen av Ford Focus, så kunde de räcka med att man slog leran av stövlarna mot tröskeln/sidobalken på karossen för att brytaren skulle "få utlösning".
På Focusen var brytaren placerad framför höger framdörr.
På Land Rover Defender är den placerad på torpedväggen längst upp.
Kan med andra ord vara placerad var som helst.
Om nu din UNO nu har en säkerhetsbrytare?

Volvodude CNC-Operatör
16 oktober 2017 · 561 Inlägg

torsen skrev:
Hej Coolingen. Vet inte om jag tolkat ditt inlägg rätt.
Skulle du med din UNO bogsera igång en annan bil?
Efter att du inte startat bogseringen mjukt utan i stället ryckt den bakomvarande bilen så startar inte din UNO.
Om din UNO har en säkerhetsbrytare i form av bränsletillförselbrytare eller strömbrytare för tändningen så kanske det är något av de systemen som löst ut = öppnat/brutit strömkretsarna.

På vissa bilar, bl a första generationen av Ford Focus, så kunde de räcka med att man slog leran av stövlarna mot tröskeln/sidobalken på karossen för att brytaren skulle "få utlösning".
På Focusen var brytaren placerad framför höger framdörr.
På Land Rover Defender är den placerad på torpedväggen längst upp.
Kan med andra ord vara placerad var som helst.
Om nu din UNO nu har en säkerhetsbrytare?

precis, men idag startade den, gick ett tag sen tvärdör den, gnistan försvinner titt som tätt å kommer tillbaka.... när den väl går så går den fint...vet ej om den har någon sån brytare, vet exakt vad du menar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang