Volvo 940ft - Varvar ej över 4000rpm

Kevinohh F.IND
14 oktober 2017 · 148 Inlägg

Tja!

Ännu mera problem...
Köpte mig en bil för nån månad sedan utav en vän. Gått bra och den har alltid laddat original fram tills min vän köpte den utav firman som haft bilen som firmabil..

Information...
Volvo 945FT (1995)
Motorn har rullat 41k mil nästan.

Vad har jag gjort med motorn?/Vad hände innan den blev såhär?
Bytt till en ställbar WG som jag tidigare hade på en utav mina andra bilar innan jag köpte större turbo till den. Körde in bilen i en kompis garage och bytte WG samt installerade laddtrycksmätare.

Efter vi gjort detta så startade ej bilen, vi gav oss direkt på och kollade bränslet och sedan försökte dra igång bilen. Efter mycket om och men kom vi fram till att den bara hade fått slut på bensin (Tankmätaren fungerar ej) så bilen har alltså tagit den sista bensinen i botten (Vilket ej är så bra för äldre bilar va?).. Vi körde cirka 2km när vi försökte dra igång den och då gick den igång på antagligen den sista bensinen, jag gasade och märkte laddet var för högt då den spikade till en gång runt 1bar. Så körde in den i garaget och tankade den senare...

Hursomhelst... När vi tankat den och skulle köra så märkte vi att den ej varvar över 3500 ibland 4000 varv.. Den går dåligt på tomgången ibland men oftast vad det verkar som så fungerar tomgången perfekt när den är kall iaf.. Provade dra ur LMM men blev ingen skillnad så vi bytte LMM men fortfarande ingen skillad. Alltså fungerar ej den andra LMM heller eller så är det bara något riktigt skumt...

Vad är bytt för att åtgärda detta?
- Bytt till en helt ny bränslepump samt armatur
- Nytt Bränslefilter
- Ny/annan LMM (016)
- Provade köra startgas runt insuget för att se om läckage.. Inget större resultat..
- Komptestat den (Bra komp)

Bilen startar alltid lätt men man kan få hjälpa lite med gasen precis när man drar igång den..

Saker jag märkt varit fel/Kanske bör se över
- Ena jordpunkten på insuget (fuelrailen) sitter löst..
- Ej kollat remmen på ett tag om den kanske har kuggat?
- Lambda-lampan lyser!

ALL HJÄLP UPPSKATTAS!!!! smile
Mvh,
Kevin

Senast redigerat av KevinOT (14 oktober 2017)

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
citrouz
15 oktober 2017 · 168 Inlägg

Alltså vad händer vid 4K varv?
Blir Det ”varvstopp”?

Kamremmen kan ha kuggat, men det kan du kolla på 2 minuter?

Vad händer när du torrgasar?

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Kevinohh F.IND
15 oktober 2017 · 148 Inlägg

citrouz skrev:
Alltså vad händer vid 4K varv?
Blir Det ”varvstopp”?

Kamremmen kan ha kuggat, men det kan du kolla på 2 minuter?

Vad händer när du torrgasar?

Vid 4K varv så stryper den, som vatvstopp typ ja.

Kollade kamremmen och den va en kugg fel åt ett håll. Svårt att få rätt men såg rätt ut.... Tror jag...

Torrgasar (stillastående) orolig tomgång första minuten när man startar den sedan går den jämnt upp till 4000varv där den sedan stoppar.. Efter den gått sig varm blir den lite orolig på tomgången vad jag känt..

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
citrouz
15 oktober 2017 · 168 Inlägg

KevinOT skrev:

citrouz skrev:
Alltså vad händer vid 4K varv?
Blir Det ”varvstopp”?

Kamremmen kan ha kuggat, men det kan du kolla på 2 minuter?

Vad händer när du torrgasar?

Vid 4K varv så stryper den, som vatvstopp typ ja.

Kollade kamremmen och den va en kugg fel åt ett håll. Svårt att få rätt men såg rätt ut.... Tror jag...

Torrgasar (stillastående) orolig tomgång första minuten när man startar den sedan går den jämnt upp till 4000varv där den sedan stoppar.. Efter den gått sig varm blir den lite orolig på tomgången vad jag känt..

Sitter det original-chip i bilen?
Det ör ju inte jättesvårt att få rätt på kamremmen om du bara tar bort övre kåpan och hänger av remmen. Kolla så gnistan är bra, kan va så att bränslet ”tar” ut gnistan för den är för svag. Testa eventuellt att minska gapet på stiften lite

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Kevinohh F.IND
15 oktober 2017 · 148 Inlägg

citrouz skrev:

KevinOT skrev:

citrouz skrev:
Alltså vad händer vid 4K varv?
Blir Det ”varvstopp”?

Kamremmen kan ha kuggat, men det kan du kolla på 2 minuter?

Vad händer när du torrgasar?

Vid 4K varv så stryper den, som vatvstopp typ ja.

Kollade kamremmen och den va en kugg fel åt ett håll. Svårt att få rätt men såg rätt ut.... Tror jag...

Torrgasar (stillastående) orolig tomgång första minuten när man startar den sedan går den jämnt upp till 4000varv där den sedan stoppar.. Efter den gått sig varm blir den lite orolig på tomgången vad jag känt..

Sitter det original-chip i bilen?
Det ör ju inte jättesvårt att få rätt på kamremmen om du bara tar bort övre kåpan och hänger av remmen. Kolla så gnistan är bra, kan va så att bränslet ”tar” ut gnistan för den är för svag. Testa eventuellt att minska gapet på stiften lite

Är Vikingchip i bränsleboxen. Tändboxen är original, någon nämnde jag kanske bör byta tändboxen då den kan vara slut?

Minska gapet på stiften? Hur?

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
citrouz
15 oktober 2017 · 168 Inlägg

KevinOT skrev:

citrouz skrev:

KevinOT skrev:

Vid 4K varv så stryper den, som vatvstopp typ ja.

Kollade kamremmen och den va en kugg fel åt ett håll. Svårt att få rätt men såg rätt ut.... Tror jag...

Torrgasar (stillastående) orolig tomgång första minuten när man startar den sedan går den jämnt upp till 4000varv där den sedan stoppar.. Efter den gått sig varm blir den lite orolig på tomgången vad jag känt..

Sitter det original-chip i bilen?
Det ör ju inte jättesvårt att få rätt på kamremmen om du bara tar bort övre kåpan och hänger av remmen. Kolla så gnistan är bra, kan va så att bränslet ”tar” ut gnistan för den är för svag. Testa eventuellt att minska gapet på stiften lite

Är Vikingchip i bränsleboxen. Tändboxen är original, någon nämnde jag kanske bör byta tändboxen då den kan vara slut?

Minska gapet på stiften? Hur?

Du kan ju testa att byta tändboxen, byt till en Guldbox när du ändå håller på. Är vikingchippet äkta?

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Kevinohh F.IND
15 oktober 2017 · 148 Inlägg

citrouz skrev:

KevinOT skrev:

citrouz skrev:

Sitter det original-chip i bilen?
Det ör ju inte jättesvårt att få rätt på kamremmen om du bara tar bort övre kåpan och hänger av remmen. Kolla så gnistan är bra, kan va så att bränslet ”tar” ut gnistan för den är för svag. Testa eventuellt att minska gapet på stiften lite

Är Vikingchip i bränsleboxen. Tändboxen är original, någon nämnde jag kanske bör byta tändboxen då den kan vara slut?

Minska gapet på stiften? Hur?

Du kan ju testa att byta tändboxen, byt till en Guldbox när du ändå håller på. Är vikingchippet äkta?

Tror det är äkta men ej säker. Är guldbox i redan men har en extra så ska byta detta! smile

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang