4272
Sök

Volvo xc60 d4 -15 låter illa vid acc kallstart

2 Inlägg
21 oktober 2017
Trådstartare
Hej, jag ny på forumet, jag har en volvo xc60 d4-15 15000mil som låter illa vid acc kall, dvs varenda gång vi tar bilen när den stått ca 12h så tjuter den när vi åker iväg, låter man bara bilen stå nån timme så är det inte säkert det låter,  ljudet är 100% repeterbart när man tar bilen kall, kan även låta till när man gör en omkörning i högre hastigheter eller kommer ur en rondell lr korsning även när bilen är riktigt varm, låter även när remmen är bortplockad samt även kupefläkt av, jag ska försöka bifoga en film när jag acc kallstart,
Efter filmen så stannar jag och acc igen och då låter det också men ungefär bara hälften av tiden motför i filmen,
Har haft in bilen på volvo men dom har ingen igentlig förklaring, dom ”gissar” på turbon, men inge säkert, och jag är inge intresserad av att betala 26000:- för någon gissning, och jag tror inte att det är turbon, ljudet har funnits i ca 2000mil, vore det turbon så borde ljudet ha ökat tycker jag, (låtit mer o mer)

Länk

http://www.youtube.com/watch?v=tESdf-b6Zs8

Fri fart för ett fritt folk!
15 014 Inlägg
21 oktober 2017
när är multirem och spännare till det bytt?  kamremm?   det är dom sakerna jag skulle börja fixa  för kamremmen är väll endå på G  och löphjul och spännare kan låta kalla men bli tysta när dom blivit varmare..

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
21 oktober 2017
Trådstartare
Growe skrev:
när är multirem och spännare till det bytt?  kamremm?   det är dom sakerna jag skulle börja fixa  för kamremmen är väll endå på G  och löphjul och spännare kan låta kalla men bli tysta när dom blivit varmare..

I felsökningssyfte byttes spännare och rem och frihjul generator för ca 2mån sedan,

Ja ev vattenpump eller löphjul kamrem skulle det ju kunna vara men bilen är ju bara 2år så det bör ju inte vara något fel på dem, Kan man tycka, och ljudet borde vell inte låta/försvinna så snabbt om det är en rulle?

Egr ventilen har jag funderat på, om den skulle kunna vissla/otät när den är kall, vad tror du om det? Jag har kollat med mekonomen och dom hade aldrig sålt någon egr till en sån motor, men någons läre ju vara den första, och det kanske tillföll min bil att bli den första å pajja, men jag vet inte det är bara en gissning, för jag har funderat över detta i flera månader nu och ideerna börjar ta slut
Senast redigerat av Larsjohan86 (21 oktober 2017)

Sök