Hög bränsleförbrukning 940 ftt?


#1
170 7

2017-10-22 20:17

Hallå! Har bytt till mig en 940 ftt som nu är nybessad med blanka papper, satte efter bess dit extraktorgrenrör och en t3/t4 turbo. Laddar ca 1 bar. har Originalspridare å allt förutom bränsleboxen som tydligen ska va chippad, tror det är bsr.

Grejen är att jag tycker den går lite väl dyrt, tankat för 2000 kr denna helgen, hade snittat 2.2 l/milen, har sladdat en del och varit mycket att ligga på stoppet på tvåans växel men tycker ändå det är lite väl mycket?

Inte haft sån hög förbrukning innan på någon sånhär bil även fast man kört riktigt hårt?

Hade chippad tänding och bränslebox som jag testade att köra med men de va lika hög förbrukning som med det jag köra nu.

Är de verkligen vanligt att den är just såhär hög? eller är jag helt ute och cyklar.

Tack på förhand!


"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Volvo 242DL "JOE" (1976)
Volvo 740 GL/TIC "Turboförtin" (1989)
Volvo 760 GLE "D5252T" (1989)

Mack Forum- och sitemoderator

#2
23487 6

2017-10-22 20:28

Låter helt normalt med tanke på hur du nyttjar den.

Var glad du inte har förbrukningen jag hade med min 240 turbo.
Förgasare och turbo..gasade man så såg man bränslenålen röra sig nedåt.


Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V70 2.5T AWD "Buckshot" (1998)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

#3
9987

2017-10-22 20:30

Ja, det var inget att bråka om. Kostar att ligga på (varvtals-) topp.


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
#4
170 7

2017-10-22 20:33

Fytusan att de kan dra så pass mycket utan något speciellt gjort i bränsleväg förutom chip! Kan bli en dyr vinter haha.

Ingen som har koll på vad en 16 ventilare ligger på i bränsleförbrukning vid lite hårdare körstil?


"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Volvo 242DL "JOE" (1976)
Volvo 740 GL/TIC "Turboförtin" (1989)
Volvo 760 GLE "D5252T" (1989)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

#5
9987

2017-10-22 20:35

zimpan304 skrev:
Fytusan att de kan dra så pass mycket utan något speciellt gjort i bränsleväg förutom chip! Kan bli en dyr vinter haha.

Ingen som har koll på vad en 16 ventilare ligger på i bränsleförbrukning vid lite hårdare körstil?

Håll koll på oljeförbrukningen ett tag framöver. En del kan gurgla i sig en del.


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Mack Forum- och sitemoderator

#6
23487 6

2017-10-22 20:39

Ska du köra som ett svin och ändå ligga under litern kan jag rekommendera en Honda Civic av sent åttiotal.
Min drog runt 0.6-0.7 vid riktig buskörning. Över det och det var nåt allvarligt fel.

Annars får man nog leva med en lättare gasfot eller en hög bränslekostnad.


Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V70 2.5T AWD "Buckshot" (1998)
#7
170 7

2017-10-22 20:49

Hade velat ha en bakhjulsdriven bil i vinter som inte drog 2 l/milen bara för detta blir ju fan för dyrt haha


"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Volvo 242DL "JOE" (1976)
Volvo 740 GL/TIC "Turboförtin" (1989)
Volvo 760 GLE "D5252T" (1989)

Mack Forum- och sitemoderator

#8
23487 6

2017-10-22 21:05

zimpan304 skrev:
Hade velat ha en bakhjulsdriven bil i vinter som inte drog 2 l/milen bara för detta blir ju fan för dyrt haha

Men vad drar den under långkörning då? Fortfarande 2 liter milen?


Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V70 2.5T AWD "Buckshot" (1998)
#9
170 7

2017-10-23 19:35

Mack skrev:

zimpan304 skrev:
Hade velat ha en bakhjulsdriven bil i vinter som inte drog 2 l/milen bara för detta blir ju fan för dyrt haha

Men vad drar den under långkörning då? Fortfarande 2 liter milen?

Nejdå dådrar den inte så, farligt :-) Men byter nog bort bilen mot en 740 16v istället. de drar väl iaf runt 1.5 l/milen när man kör hårt va? Har före mig de va något sånt på min gamla


"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Volvo 242DL "JOE" (1976)
Volvo 740 GL/TIC "Turboförtin" (1989)
Volvo 760 GLE "D5252T" (1989)
#10
13050 1

2017-10-23 19:53

zimpan304 skrev:

Mack skrev:

zimpan304 skrev:
Hade velat ha en bakhjulsdriven bil i vinter som inte drog 2 l/milen bara för detta blir ju fan för dyrt haha

Men vad drar den under långkörning då? Fortfarande 2 liter milen?

Nejdå dådrar den inte så, farligt :-) Men byter nog bort bilen mot en 740 16v istället. de drar väl iaf runt 1.5 l/milen när man kör hårt va? Har före mig de va något sånt på min gamla

Inga problem att få en B234 att hinka i sig både 4 och 5 liter milen om man kör som en hel karl!


http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

#11
9987

2017-10-23 19:53

zimpan304 skrev:

Mack skrev:

zimpan304 skrev:
Hade velat ha en bakhjulsdriven bil i vinter som inte drog 2 l/milen bara för detta blir ju fan för dyrt haha

Men vad drar den under långkörning då? Fortfarande 2 liter milen?

Nejdå dådrar den inte så, farligt :-) Men byter nog bort bilen mot en 740 16v istället. de drar väl iaf runt 1.5 l/milen när man kör hårt va? Har före mig de va något sånt på min gamla

Höjer ett varningens finger här. De kan slurpa i sig 1 liter motorolja på 3 tankningar. Lätt. Fundera på saken.


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
#12
170 7

2017-10-23 20:04

Hmm jasså är det såpass? Har för mig att min förra inte drog så värst mycket, måste väl va billigare att köra en sån i vinter än en turbo? eller har jag helt fel? Får ju pengar emellan och lite annat skoj så blir ju en bra affär men är ju bara att jag kan inte sladda runt i vinter med en bil som drar över 2 liter milen


"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Volvo 242DL "JOE" (1976)
Volvo 740 GL/TIC "Turboförtin" (1989)
Volvo 760 GLE "D5252T" (1989)
#13
534 5

2017-10-23 20:09

Jag körde jänk som brukis hela sommaren, tycker inte du ska klaga wink


Varför göra som alla andra?
Kolla gärna in mitt unika projekt, världens första Honda Civic kombi med V6a
"Worlds first Aerodeck J-swap"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308818

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

#14
9987

2017-10-23 20:12

zimpan304 skrev:
Hmm jasså är det såpass? Har för mig att min förra inte drog så värst mycket, måste väl va billigare att köra en sån i vinter än en turbo? eller har jag helt fel? Får ju pengar emellan och lite annat skoj så blir ju en bra affär men är ju bara att jag kan inte sladda runt i vinter med en bil som drar över 2 liter milen

"Min" arbetsbil på jobbet körs 10-50 meter innan den stannas och får gå på tomgång i ett par minuter medan jag utför mitt jobb. Den drar 2.7 L/mil. Det är en nyare Kia, Dessutom en direktinsprutad diesel... Ska du hitta en bil som drar under 2 vid drifting runt rondellerna känns som en utopi.

Kostar att ligga på topp.


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
#15
170 7

2017-10-23 20:17

Hybrid_ skrev:

zimpan304 skrev:
Hmm jasså är det såpass? Har för mig att min förra inte drog så värst mycket, måste väl va billigare att köra en sån i vinter än en turbo? eller har jag helt fel? Får ju pengar emellan och lite annat skoj så blir ju en bra affär men är ju bara att jag kan inte sladda runt i vinter med en bil som drar över 2 liter milen

"Min" arbetsbil på jobbet körs 10-50 meter innan den stannas och får gå på tomgång i ett par minuter medan jag utför mitt jobb. Den drar 2.7 L/mil. Det är en nyare Kia, Dessutom en direktinsprutad diesel... Ska du hitta en bil som drar under 2 vid drifting runt rondellerna känns som en utopi.

Kostar att ligga på topp.

jadå de är klart men tänkte mer hur stor skillnad de är att köra 16v sug och köra 8 ventilare turbo som vinterbil där vi säger att man sladdar en hel del


"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Volvo 242DL "JOE" (1976)
Volvo 740 GL/TIC "Turboförtin" (1989)
Volvo 760 GLE "D5252T" (1989)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

#16
9987

2017-10-23 20:30

zimpan304 skrev:

Hybrid_ skrev:

zimpan304 skrev:
Hmm jasså är det såpass? Har för mig att min förra inte drog så värst mycket, måste väl va billigare att köra en sån i vinter än en turbo? eller har jag helt fel? Får ju pengar emellan och lite annat skoj så blir ju en bra affär men är ju bara att jag kan inte sladda runt i vinter med en bil som drar över 2 liter milen

"Min" arbetsbil på jobbet körs 10-50 meter innan den stannas och får gå på tomgång i ett par minuter medan jag utför mitt jobb. Den drar 2.7 L/mil. Det är en nyare Kia, Dessutom en direktinsprutad diesel... Ska du hitta en bil som drar under 2 vid drifting runt rondellerna känns som en utopi.

Kostar att ligga på topp.

jadå de är klart men tänkte mer hur stor skillnad de är att köra 16v sug och köra 8 ventilare turbo som vinterbil där vi säger att man sladdar en hel del

Kan jag inte svara på. Men den lär väl inte dra 0.95...


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
#17
170 7

2017-10-23 20:48

Hybrid_ skrev:

zimpan304 skrev:

Hybrid_ skrev:

"Min" arbetsbil på jobbet körs 10-50 meter innan den stannas och får gå på tomgång i ett par minuter medan jag utför mitt jobb. Den drar 2.7 L/mil. Det är en nyare Kia, Dessutom en direktinsprutad diesel... Ska du hitta en bil som drar under 2 vid drifting runt rondellerna känns som en utopi.

Kostar att ligga på topp.

jadå de är klart men tänkte mer hur stor skillnad de är att köra 16v sug och köra 8 ventilare turbo som vinterbil där vi säger att man sladdar en hel del

Kan jag inte svara på. Men den lär väl inte dra 0.95...

Näe de tror jag inte heller, mer bara att de måste väl vara skillnad på bränsleförbrukning i en turbomatad gammal volvo än i en gammal sug


"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Volvo 242DL "JOE" (1976)
Volvo 740 GL/TIC "Turboförtin" (1989)
Volvo 760 GLE "D5252T" (1989)

alexbenhard Hemlig Agent

#18
1111 9

2017-10-23 22:24

Jag hade en 740 GL som drog 1.3-1.5 liter per mil när man var ute och sladdade på snö och det tyckte jag var riktigt snålt jämfört med turbo och GLT 16v jag hade haft andra vintrar. Sen hade jag en 740 GL som drog 1.5-1.8 liter per mil vid lugn körning. Sen sitter folk och överdriver att deras skitbilar drar noll och ingenting medan de kör på fullgas.
En turbobil förbrukar mer bränsle vid belastning och bör även gå fortare.


Kia Picanto "Special Edition II" (2016)

Growe Fri fart för ett fritt folk!

#19
8871 13

2017-10-24 05:46

Mack skrev:
Låter helt normalt med tanke på hur du nyttjar den.

Var glad du inte har förbrukningen jag hade med min 240 turbo.
Förgasare och turbo..gasade man så såg man bränslenålen röra sig nedåt.

Snittade 1.8l/mil med min 245turbo   kvitta hur man körde...   Men K-jetronic som var gnista var väll antagligen den stora orsaken men den gick bra som fan


Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..

Mack Forum- och sitemoderator

#20
23487 6

2017-10-24 05:50

Growe skrev:

Mack skrev:
Låter helt normalt med tanke på hur du nyttjar den.

Var glad du inte har förbrukningen jag hade med min 240 turbo.
Förgasare och turbo..gasade man så såg man bränslenålen röra sig nedåt.

Snittade 1.8l/mil med min 245turbo   kvitta hur man körde...   Men K-jetronic som var gnista var väll antagligen den stora orsaken men den gick bra som fan

Då hade du väl i alla fall mekaniskt insprut på den?
Min hade R-sportkittet, dvs förgasare.
Gick bra gjorde den..sköt flammor till och med. Men bränsle drog den också därefter.


Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V70 2.5T AWD "Buckshot" (1998)

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon