2770
Sök

Hur koppla relä för ledramp

5 Inlägg
23 oktober 2017
Trådstartare
#1
Hej, jag har läst och läst och kollat på videos hur man ska koppla en ledramp men lyckas inte få det 100% rätt... allt är monterat och kablarna är dragna till respektive plats,  lamporna lyser men bara när jag trycker på knappen som följde med kabelsatsen.
Jag köpte alltså en färdig sats på swedol ( http://www.swedol.se/kabelsats-extra-arbetsljus.html ) med en knapp med tre stift. Till de tre stiften är det tre kablar, en vit, en blå och en svart. De är de två stiften med blå och vit kabel som har en brytande funktion.
Jag undrar då hur jag ska få extraljusen att tända då jag tänder helljusen. Jag har hittat kabel till helljusen bakom strålkastaren. Det enda jag hittar som liknar mitt är den här bilden
http://www.extraljuskungen.se/shop/2836/art36/h2891/29672891-origpic-b03672.png
men då undrar jag om jag ska dra loss den blå kabeln från stiftet eller  om jag ska "tjuva".

7 281 Inlägg
23 oktober 2017
#2
Du kopplar plus från helljuset till knappen sen från nästa stift på knappen till reläet.
Alternativt plus från helljuset till reläet sen bryter du reläets jord med knappen.
Senast redigerat av Janneutanb (23 oktober 2017)


5 Inlägg
23 oktober 2017
Trådstartare
#3
Janneutanb skrev:
Du kopplar plus från helljuset till knappen sen från nästa stift på knappen till reläet.
Alternativt plus från helljuset till reläet sen bryter du reläets jord med knappen.

Ursäkta att jag är trög men jag hänger inte med. Eftersom jag har köpt ett färdigt och fördigkopplat set så ser jag inte hur reläet är kopplat. Vilken tråd ska jag koppla till heljuset, blå, svart eller vit? Spelar det någon roll? Helljuset ( om jag följer ditt första alternativ) ska alltså kopplas till knappen och inte reläet?

7 281 Inlägg
23 oktober 2017
#4
Den svarta på knappen är väl jord för lampan på knappen .
Sen hade du en vit och en blå. Dessa måste användas för att bryta strömmen in till reläet.
Ena är plus in till knappen och andra är plus ut från knappen.
Iom att du vill tända på helljuset måste plussen komma från helljuset och sen in till knappen som i sin tur har möjlighet att bryta strömmen innan den far vidare till reläet.


4 202 Inlägg
23 oktober 2017
#5
Här finns ett paket med scheman med bla. inkopplings av extraljus:
http://web.comhem.se/a128/elektro/car_el.zip

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 665 Inlägg
23 oktober 2017
#6
Jag har stirrat på kopplingsschemat och blir inte klok på vad det är för relä och hur det är anslutet.

I stället skulle jag (göra som jag brukar och har gjort i flera decennier) skippa den färdiga kabelsatsen.

"30" på relä drar du till B+/plus på batteriet. (ev kan du dra över en säkring)
"85" på relä stomansluter/jordar du via en strömställare inne i bilen.
"86" på relä drar du till och tjuvar på helljusledningen vid endera strålkastarens kopplingsstycke.
"87" på relä drar du till ledrampens plusledning (i regel den röda).

LED-rampens svarta ledning stomansluter/jordar du i bilens chassie.

Till manöverkretsen "85" och "86" räcker det med ½kvmm ledning.
De övriga, "30" och "87" kan du ta 1½kvmm ledning, eftersom det är fråga om en LED-ramp.
Hade det i stället varit fråga om konventionella extraljus med H1/H2/H3-lampor skulle jag välja 2½ eller 4kvmm elledning.

Ovanstående elinkopplingsschema är tillämpligt utom på Suzuki och Honda(som matar strålkastarlamporna tvärt emot sedvanlig DIN-standard).

Avstängd
10 388 Inlägg
23 oktober 2017
#7
torsen skrev:
Jag har stirrat på kopplingsschemat och blir inte klok på vad det är för relä och hur det är anslutet.

I stället skulle jag (göra som jag brukar och har gjort i flera decennier) skippa den färdiga kabelsatsen.

"30" på relä drar du till B+/plus på batteriet. (ev kan du dra över en säkring)
"85" på relä stomansluter/jordar du via en strömställare inne i bilen.
"86" på relä drar du till och tjuvar på helljusledningen vid endera strålkastarens kopplingsstycke.
"87" på relä drar du till ledrampens plusledning (i regel den röda).

LED-rampens svarta ledning stomansluter/jordar du i bilens chassie.

Till manöverkretsen "85" och "86" räcker det med ½kvmm ledning.
De övriga, "30" och "87" kan du ta 1½kvmm ledning, eftersom det är fråga om en LED-ramp.
Hade det i stället varit fråga om konventionella extraljus med H1/H2/H3-lampor skulle jag välja 2½ eller 4kvmm elledning.

Ovanstående elinkopplingsschema är tillämpligt utom på Suzuki och Honda(som matar strålkastarlamporna tvärt emot sedvanlig DIN-standard).

Så galet komplicerat är det inte;


Svart (med ringkabelsko) = Jord (85 på ett traditionellt relä, jordar dock i denna satsen även rampen)
Röd (med ringkabelsko) = matning (dvs + på batteriet) (dvs 30 på ett tradiotionellt relä)
Blå = Signal (bör alltså motsvara 86 på ett traditionellt relä)
Röd samt Svart med snabbkoppling = till LED-rampen. (Här är då röd motsvarande 87 i "vanliga" fall)

Vit och blå till brytaren?

Ja, den ena (vit) lär mest troligen vara konstant plus.
Blå, om man använder brytaren, ger alltså signal till reläet vid tillslag.

Med dessa inkopplade kan man alltså slå på rampen utan att helljuset är på (eller ens ljuset alls).


Det går givetvis att koppla in brytaren så att man kan stänga av ledrampen vid helljustillslag, om man nu känner för det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 665 Inlägg
23 oktober 2017
#8
Om jag tolkar dig rätt så betyder det att rampen går att tända - och ha tänd - även på halvljuset, eller.........
Något som är olagligt! (Men det är så mycket annat som är olagligt så.......)
Förvånar mig dock att SWEDOL säljer en kopplingssats som medger otillåten inkoppling av extrabelysning.

Avstängd
10 388 Inlägg
23 oktober 2017
#9
torsen skrev:
Om jag tolkar dig rätt så betyder det att rampen går att tända - och ha tänd - även på halvljuset, eller.........
Något som är olagligt! (Men det är så mycket annat som är olagligt så.......)
Förvånar mig dock att SWEDOL säljer en kopplingssats som medger otillåten inkoppling av extrabelysning.

Om man kopplar in knappen (och därigenom skippar signalen från helljuset) så ja.

Ptja, inkopplingen är inte olaglig, det är användandet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
24 oktober 2017
Trådstartare
#10
Okej nu efter lite klurande så har jag konstaterat att allt är "rätt" kopplat. Från heljuset går den blå till knappen,  från knappen går den svarta(jorden) och även den vita tillbaka till reläet.

Enda problemet nu är att om jag kopplar in den blå på heljuset flyger säkringen för heljuset. Lägger jag den blå direkt mot batteriet så lyser rampen och fungerar som den ska. Jag mätte mig fram till kabeln bakom lyktan och kopplade till den enda som gav utslag då jag slog på heljuset.

Jag har en ford focus 2016 om det säger något.
Tack för alla svar hitintills, ni har varit väldigt hjälpsamma!

5 Inlägg
24 oktober 2017
Trådstartare
#11
https://www.ultrarev.com/images/P/WPT-1357-MI_Fro_P.jpg

Sådär ser själva kontakten ut, fast kablarna är såklart olika färger
Senast redigerat av Zazze1 (24 oktober 2017)

7 281 Inlägg
25 oktober 2017
#12
Om du kopplar ur ledrampen skjuter du säkringen ändå ?


5 Inlägg
25 oktober 2017
Trådstartare
#13
Janneutanb skrev:
Om du kopplar ur ledrampen skjuter du säkringen ändå ?

Nej, kopplar jag endast bort den blå kabeln från det jag tror är helljusen går ingen säkring.  Annars går säkring #74
https://i.imgur.com/VsIVnX1.png

7 281 Inlägg
25 oktober 2017
#14
Men om du kopplar ur rampen från reläet kan helljuset få reläet att klicka?
Något är kopplat helt galet.


1 Inlägg
25 oktober 2018
#15
Tja på er, tänkte låna denna tråd och rådfråga er om denna djungel som kallas koppling av ledramp.

Jag köpte en ledramp och fick med ledningssats av denna modell/version. Såhär ser själva kopplingen ut som medföljer:
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230083/230083-5e8eeac3934c50ab5a72d4b2bd08c1d0.jpg

Tänker jag fel nu eller ska kablarna för 86 och 85 vara tvärtom? Den svarta kabeln är kring 30 cm och den blåa över 1 meter. Visst måste jag koppla/dra om dessa?

Sen blir det väl som det skrevs tidigare:
- (30) till Batteriets plus (+).
- (87) direkt till ledrampens plus (+). Jag kommer klippa av de tre grenarna så bara en röd del finns kvar.
- (85) till jord/batteriets minus (-).
- (86) tjuvar helljusledningen.
- Från ledrampens pluskabel (+) till (87) och minuskabel (-) till jord/batteriets minus (-).

Ser detta rätt ut? Jag har en Ford Focus -15 om det hjälper. Supertack för svar!

6 224 Inlägg
25 oktober 2018
#16
Det funkar bra, det spelar ingen roll hur man vänder 85 och 86

7 665 Inlägg
25 oktober 2018
#17
Svarte_Orm skrev:
Det funkar bra, det spelar ingen roll hur man vänder 85 och 86

Stämmer bra att man kan skifta "85" och "86".
Men Bosch rekommenderar att "85" stomanslutes.
Mest med tanke på att andra relän kanske ska anslutas.

7 Inlägg
17 september 2021
#18
Lånar tråden lite..
Har köpt en likadan kabelsats och fattar inte om jag ska bryta blå kabel och dra från brytaren till helljus eller om jag endast ska sätta en strömtjuv från blå kabel till helljuslampan, men då kan väl inte knappen bryta blå signal eller ??
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241126/241126-e02d470c2d5ff15c083d9a5c866d1148.jpg

7 Inlägg
17 september 2021
#19
Frågan är ju hur blå kabel ska kopplas? Jag vill ju kunna trots att helljuset är på, välja om jag vill ha rampen på eller av !
Tacksam för svar !

//Surfarbulan

* Voff voff *
10 961 Inlägg
17 september 2021
#20
Surfarbulan skrev:
Frågan är ju hur blå kabel ska kopplas? Jag vill ju kunna trots att helljuset är på, välja om jag vill ha rampen på eller av !
Tacksam för svar !

//Surfarbulan

Från bilens helljus, till knappen, vidare från knappen till relät. Om du ej vill ha knappen skippar du bara att dra via den (och då utgår även den svarta till knappen, som bara är till för att tända dioden i knappen).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök