4308
Sök

SAAB 9-5 Aero 2,3t -00 Ryckig gång och vit rök ur avgasrören

3 Inlägg
25 oktober 2017
Trådstartare
Hejsan!

Är ny här så ursäkta om jag postar i fel forumsdel.

Har en Saab 9-5 Aero -00 som gått strax under 24xxx mil. Jag köpte den i Juli (hade då  gått runt 23xxx ) och för cirka en månad sen så skulle jag köra iväg med bilen men då börjar bilen att rycka när jag körde i gångfart och runt 30-40km/h. Motorlampan började lysa och jag stannade bilen och hör att motorn låter som att den går ojämnt samt att röken från avgasrören är tjock och vit.

Startade sedan om bilen och den gick som vanligt igen. Lämnade in den på verkstaden och de sa att det inte var några problem med den som de såg (de felsökte och lyssnade på den, jag trodde det var kamkedjan då motorn "tickade" lite lätt men de sa att det inte var något konstigt alls) och sa att jag kunde köra som vanligt (eller tills det kommer tillbaka).

Nu hände samma sak imorse, motorlampan lyser och motorn går ojämnt. Jag tog ett varv runt kvarteret i gångfart och kände att den gick ojämnt. Går ut och kollar och ser då att det kommer tjock och vit rök från avgasrören. Startar om bilen efter ett tag och den går då som vanligt. En kompis kom över med en OBD-läsare men vi hittar inga felkoder.

Någon som har varit med om liknande och vet vad man ska göra?

Sök