Hur påverkar varvtal motorn

NilssonC
27 oktober 2017 · 11 Inlägg

Har lite funderingar angående varvtal. Det visar hur snabbt motorn snurrar per minut. Ju snabbare kolvarna rör sig upp och ner desto snabbare snurrar vevaxeln, och vise versa. Dvs hur snabbt vevaxeln snurrar visar på varvantal. Hur påverkar detta motorn?
Om vevaxeln snurrar snabbare, så rör sig kolvarna snabbare - men hur påverkar detta tex hastighet, acceleration osv? Finns det något samband med tex "ju högre varvtal desto snabbare acceleration". Eller spelar varvtal inte någon roll, dvs hur mycket varvtal bilen kan komma upp i är egentligen irrelevant?
Förutom då att påvisa när det är dags att växla..

MVH Nybörjare

rcy
27 oktober 2017 · 1 705 Inlägg

Enbart varvtal i sig är irrelevant, det måste sättas i samband med vridmoment för att ge någon effekt.

Och till er fysiknördar därute, ja, ordvitsen var avsiktlig. big_smile

Senast redigerat av rcy (27 oktober 2017)

Evildan
27 oktober 2017 ·

rcy skrev:
Enbart varvtal i sig är irrelevant, det måste sättas i samband med vridmoment för att ge någon effekt.

Och till er fysiknördar därute, ja, ordvitsen var avsiktlig. big_smile

Bazinga dude!

torsen
30 oktober 2017 · 7 238 Inlägg

Mjaa, tycker inte man kan resonera som du gör.
Går vi tillbaka några decennier så var de flesta motorerna långslagiga.
En, för sin tid, uppkäftig bil var Ford 105E  vars motor  var minst sagt överkvadratisk.
Den tendensen har förstärkts med åren för att få plats med så många ventiler som  möjligt.
Men det medför, i regel, varvvilliga motorer med mindre bra vridmoment.
Effekt- och vridmomentkurvorna blir mycket spetsiga = svårkört och okomfortabelt för "svensson".
Senast årens utveckling på automalådesidan har  viss mån kompenserat för de "spetsiga" motorerna.

I princip, och teoretiskt, är en överkvadratisk motor med lätt svänghjul "bäst" på att snabbast komma upp varvtal.
Men även beroende på antalet växlar och hur snabbt man växla för att ständigt ligga inom det optimala effekt/-vridmomentområdet.

Det är här som elmotorn visar sin överlägsenhet gentemot kolv- och rotationskolvmotorn.

ehedman
30 oktober 2017 · 1 966 Inlägg

Både torsen och rcy är inne på detta..

Kort sagt beräknas effekten utifrån varvtal och vridmoment enligt följande:

P (hk) = M (Nm) * n (rpm) / 7024

rcy
31 oktober 2017 · 1 705 Inlägg

Ska försöka ge en väldigt förenklad förklaring utan fysiksnack så kanske det klarnar.

Varvtal visar hur fort motorn snurrar. Det säger ingenting om hur "starkt" eller "hårt" motorn snurrar, bara hur fort. Du kan alltså från varvtal räkna ut momentanhastigheten, hur fort bilen rör sig exakt precis nu.
För att accelerera måste du tillföra kraft. Om du enbart vet varvtalet så har du ingen aning om kraften, alltså "starkheten". Varvtal säger alltså ingenting om acceleration, bara fart.

Om du kollar på specifikationerna på en motor, så anges ofta max vridmoment vid ett visst varvtal, exempelvis 300Nm vid 4200rpm eller liknande. Anledningen att det anges på detta sätt är att då har du både kraften och varvtalet, och då kan du räkna ut effekten, och det är egentligen den som är relevant.
Sen bör man tillägga att det som egentligen är intressant och som man upplever när man kör är momentkurvan. Om en motor har 50Nm vid 3000rpm, 300Nm vid 3500rpm och sen 50Nm vid 4000rpm så kommer den att vara skitjobbig att köra. Först händer ingenting, sen ingenting, sen JÄVLAR blir det en hästspark, och sen händer ingenting igen. Det man vill ha är en fin och jämn kurva, exempelvis skulle en bil med 200Nm vid alla varvtal upplevas betydligt trevligare. Även om toppeffekten är lägre så accelererar den jämnt och fint hela tiden på alla växlar, medans bilen med hög toppeffekt bara sparkar iväg helt hysterisk just vid ett visst varvtal.

Så för att besvara din fråga så påverkar varvtalet i sig inte bilens acceleration, men varvtal kombinerat med vridmoment gör det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang