Piss original ljud, uppgradera med midbas?

Presidento Of World
30 oktober 2017 · 3 324 Inlägg

Hej hojj. Har en Opel Insignia med vad jag förmodar är minsta ljudpaketet med skitljud noll bas.

Det skall sitta 6.5" i dörrarna på den men spelar skit, tänkte därför uppgradera med några nya högtalare med mest djup bas i dörrar.

Om det är möjligt förståss, då jag har bra diskant osv i övrigt så kom jag på att tänka på midbas men vet inte riktigt hur det skulle funka.

Då jag har denna som familjebil så vill jag undvika baslådor slutsteg osv..

Så nåt lättdrivet är väl bra att titta på?  Behöver inte bli det perfekta ljudet bara det blir bättre..

Såg nåt på brl för 700-1000kr klassen för 2st midbasar är det "ok"?

Audison tror jag det var, har inte möjlighet att länka justnu. Alla tips välkomna!!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Bassiehof
30 oktober 2017 · 1 777 Inlägg

https://www.brl.se/bilder/artiklar/pdf/541AP65OHM2.pdf

Nej. FS på 75 hz passar inte till en midbas. Likaså spelar den inte djupt, bara ner till 60 hz.  Halvbra qms, låg bl.

Bassiehof
30 oktober 2017 · 1 777 Inlägg

Denna kanske? http://www.eluxson.se/bas-mid/1992-sp-6-100pro.html Nej, jag jobbar inte på Eluxson.

Skulle faktiskt kunna låta den spela mellanregister i ett 2-vägs system med en diskant.

Senast redigerat av Bassiehof (30 oktober 2017)

Presidento Of World
30 oktober 2017 · 3 324 Inlägg

Ok. Vart faktiskt och kolla ett par men köpte helt andra..

Blev rekommenderad ett par gas 6.5 kit för 899kr som skulle "duga" till det ändamålet
Med delningsfilter osv. Hoppas det blir bättre än det sunkiga original ljudet iaf..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
MagnetcHaze
31 oktober 2017 · 67 Inlägg

Hej

Bytte orginalstereon i min Vectra 06:a till en enhet från Pioneer. Helt plötsligt blev det ett helt annat ljud i anläggningen. Betydligt fler inställningar på den som tex loudness för  att trolla fram lite bas/fyllighet ur trötta mid/basar.

// Klas

Mercury Cougar "Puman" (1972)
Presidento Of World
31 oktober 2017 · 3 324 Inlägg

MagnetcHaze skrev:
Hej

Bytte orginalstereon i min Vectra 06:a till en enhet från Pioneer. Helt plötsligt blev det ett helt annat ljud i anläggningen. Betydligt fler inställningar på den som tex loudness för  att trolla fram lite bas/fyllighet ur trötta mid/basar.

// Klas

Hej!

Precis så är det, gjorde likadant i min vectra opc, blev som helt annat ljudsystem i bilen. Men jag tror inte det hjälper att byta stereo i denna bara då högtalarna är på 15w..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Bassiehof
31 oktober 2017 · 1 777 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Ok. Vart faktiskt och kolla ett par men köpte helt andra..

Blev rekommenderad ett par gas 6.5 kit för 899kr som skulle "duga" till det ändamålet
Med delningsfilter osv. Hoppas det blir bättre än det sunkiga original ljudet iaf..

Gas är BRL:s eget märke, så du blev "rekommenderad" grejer som inte går att jämföra för att de inte vågar lämna ut Thiele-Small parametrar. Jag tror du förstår när du blir lurad.

Presidento Of World
31 oktober 2017 · 3 324 Inlägg

Bassiehof skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Ok. Vart faktiskt och kolla ett par men köpte helt andra..

Blev rekommenderad ett par gas 6.5 kit för 899kr som skulle "duga" till det ändamålet
Med delningsfilter osv. Hoppas det blir bättre än det sunkiga original ljudet iaf..

Gas är BRL:s eget märke, så du blev "rekommenderad" grejer som inte går att jämföra för att de inte vågar lämna ut Thiele-Small parametrar. Jag tror du förstår när du blir lurad.

Nja men han rekommenderade ju hertz olika modeller före men det jag var ute efter hade inte hertz så jag frågade helt enkelt om annat då fanns gas som alternativ så valde det före hertz..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
amazinjoey
31 oktober 2017 · 1 139 Inlägg

Vilket Ohm är org ?  Personligen rekommenderar jag audison, de gjorde under på min 9-5a som kräver 2ohmare

https://www.brl.se/sv/artiklar/audison- … 2-ohm.html

Bassiehof
1 november 2017 · 1 777 Inlägg

amazinjoey skrev:
Vilket Ohm är org ?  Personligen rekommenderar jag audison, de gjorde under på min 9-5a som kräver 2ohmare

https://www.brl.se/sv/artiklar/audison- … 2-ohm.html

Det krävs inte 2 ohm impedans. Mycket beror på hur hög känsligheten är. Låg BL, hög Fs på 75 hz, frekvensomfång från 60 hz passar inte för en midbas.  Det finns som sagt bättre alternativ. http://www.eluxson.se/bas-mid/1992-sp-6-100pro.html Lägre Fs, högre BL och qms.

Presidento Of World
1 november 2017 · 3 324 Inlägg

Bassiehof skrev:

amazinjoey skrev:
Vilket Ohm är org ?  Personligen rekommenderar jag audison, de gjorde under på min 9-5a som kräver 2ohmare

https://www.brl.se/sv/artiklar/audison- … 2-ohm.html

Det krävs inte 2 ohm impedans. Mycket beror på hur hög känsligheten är. Låg BL, hög Fs på 75 hz, frekvensomfång från 60 hz passar inte för en midbas.  Det finns som sagt bättre alternativ. http://www.eluxson.se/bas-mid/1992-sp-6-100pro.html Lägre Fs, högre BL och qms.

Ju kollade din första länk men ville ha lättdrivet då jag inte vill börja muckla med steg och kablar då denna bilen ändå bara ska vara just familjebil, när jag åker själv till jobb osv har jag en annan och har massa ljud och kablar hehe.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SportPilot Ubåtsingenjör
1 november 2017 · 7 229 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

MagnetcHaze skrev:
Hej

Bytte orginalstereon i min Vectra 06:a till en enhet från Pioneer. Helt plötsligt blev det ett helt annat ljud i anläggningen. Betydligt fler inställningar på den som tex loudness för  att trolla fram lite bas/fyllighet ur trötta mid/basar.

// Klas

Hej!

Precis så är det, gjorde likadant i min vectra opc, blev som helt annat ljudsystem i bilen. Men jag tror inte det hjälper att byta stereo i denna bara då högtalarna är på 15w..

Du har fått det där om bakfoten, högtalarna är inte på några watt alls... högtalarna har en viss känslighet och är troligen väldigt lättdrivna, därför har man angett max 15w rms.  Vill du ha vettigt ljud finns där tyvärr inga genvägar, att byta ut huvudenheten är det första man bör göra, eller installera en ljudprocessor och slutsteg.

Vill du ha hjälp så ring till Robin på Rsaudio.se så hjälper han dig smile

edit: ser nu att du redan handlat, hoppas du blir nöjd smile om inte så hade jag personligen kollat på autostudios produkter. Bra ljud till väldigt humana priser

Senast redigerat av SportPilot (1 november 2017)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bassiehof
1 november 2017 · 1 777 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Bassiehof skrev:

amazinjoey skrev:
Vilket Ohm är org ?  Personligen rekommenderar jag audison, de gjorde under på min 9-5a som kräver 2ohmare

https://www.brl.se/sv/artiklar/audison- … 2-ohm.html

Det krävs inte 2 ohm impedans. Mycket beror på hur hög känsligheten är. Låg BL, hög Fs på 75 hz, frekvensomfång från 60 hz passar inte för en midbas.  Det finns som sagt bättre alternativ. http://www.eluxson.se/bas-mid/1992-sp-6-100pro.html Lägre Fs, högre BL och qms.

Ju kollade din första länk men ville ha lättdrivet då jag inte vill börja muckla med steg och kablar då denna bilen ändå bara ska vara just familjebil, när jag åker själv till jobb osv har jag en annan och har massa ljud och kablar hehe.

Den jag länkade till är lättdriven, mer så än Audison. Vid 2 ohm drar basen mer ström, men om strömmen inte räcker till (jag vet att det är så när  det gäller boostern i Saab 9-5), då ökar distorsionen, och du får hoppas att förstärkaren kan leverera spänning (V) i stället (Va, inte watt?). Därför vill du ha högohmiga element med hög känslighet, så det finns inget krav på att talspolen är på 2 ohm. Förmodligen lastar de ner boostern i Saaben för att få ut lite mer bas, inte bättre bas. Med tanke på att originalstereon har lite tunn botten. Jag bytte ut högtalarna på brädan, som drivs av stereon, och bakhögtalarna används inte heller, så boostern driver bara 2 Saab originalbasar vilket ger lite bättre kontroll. Boosterns nätdel orkar ge lite mer ström till de resterande 2 kanalerna helt enkelt.

Hög känslighet innebär att du inte behöver 500 watt för att driva dessa Monacor, det räcker med väldigt lite effekt för att spela högt.

Senast redigerat av Bassiehof (1 november 2017)

Presidento Of World
27 november 2017 · 3 324 Inlägg

Har haft högtalarna en stund med org stereo, funkade helt ok dock endast med spotify. På mobilens musikspelare så var ljudet sämre än original..

Så bytte stereo till en Kenwood 5000bt nånting för 1500kr ellernåt sånt 55x4 typ med 13 bands eq

Mycket bättre! Men nu hörs ju hur dåliga original bakhögtalarna är...

Frågan är, vad är det som gör att te.x ett par org högtalare får djup och mjuk bas? Men eftermarknads spelar hård och typ snabb bas? Finns det eftermarknadshögtalare som går till låga HZ?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Bassiehof
27 november 2017 · 1 777 Inlägg

MrMaz skrev:
Frågan är, vad är det som gör att te.x ett par org högtalare får djup och mjuk bas? Men eftermarknads spelar hård och typ snabb bas? Finns det eftermarknadshögtalare som går till låga HZ?

Mycket handlar om inställningar. Använd eq men INTE bassboost och allt vad det heter och kallas. Om du gör det får du en svampig, svullen och otydlig bas.

Qms. Hög Qms ger snabb bas. Det låter motsägelsefullt men hög Qms innebär hög mekanisk dämpning, dvs låga mekaniska förluster. En högtalare ska låta när den ska, men också vara tyst mellan tonerna. Om du har möjlighet, LYSSNA på Focal ps 165 FX eller F innan du köper.  Låt de inte lura dig att köpa nåt billigare. Om du köper slutsteg med filter eller en DSP med filter, tidskomp osv, då kan du skippa kit och köpa lösa högtalare i stället. Det ökar dina möjligheter att hitta nåt bra, men jag säger på förhand smakar det så kostar det.

Presidento Of World
27 november 2017 · 3 324 Inlägg

Bassiehof skrev:

MrMaz skrev:
Frågan är, vad är det som gör att te.x ett par org högtalare får djup och mjuk bas? Men eftermarknads spelar hård och typ snabb bas? Finns det eftermarknadshögtalare som går till låga HZ?

Mycket handlar om inställningar. Använd eq men INTE bassboost och allt vad det heter och kallas. Om du gör det får du en svampig, svullen och otydlig bas.

Qms. Hög Qms ger snabb bas. Det låter motsägelsefullt men hög Qms innebär hög mekanisk dämpning, dvs låga mekaniska förluster. En högtalare ska låta när den ska, men också vara tyst mellan tonerna. Om du har möjlighet, LYSSNA på Focal ps 165 FX eller F innan du köper.  Låt de inte lura dig att köpa nåt billigare. Om du köper slutsteg med filter eller en DSP med filter, tidskomp osv, då kan du skippa kit och köpa lösa högtalare i stället. Det ökar dina möjligheter att hitta nåt bra, men jag säger på förhand smakar det så kostar det.

Googlade lite men jäkla dyra hehe.

Finns det nåt liknande eller iaf bättre än det gas jag har idag?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SportPilot Ubåtsingenjör
27 november 2017 · 7 229 Inlägg

MrMaz skrev:

Bassiehof skrev:

MrMaz skrev:
Frågan är, vad är det som gör att te.x ett par org högtalare får djup och mjuk bas? Men eftermarknads spelar hård och typ snabb bas? Finns det eftermarknadshögtalare som går till låga HZ?

Mycket handlar om inställningar. Använd eq men INTE bassboost och allt vad det heter och kallas. Om du gör det får du en svampig, svullen och otydlig bas.

Qms. Hög Qms ger snabb bas. Det låter motsägelsefullt men hög Qms innebär hög mekanisk dämpning, dvs låga mekaniska förluster. En högtalare ska låta när den ska, men också vara tyst mellan tonerna. Om du har möjlighet, LYSSNA på Focal ps 165 FX eller F innan du köper.  Låt de inte lura dig att köpa nåt billigare. Om du köper slutsteg med filter eller en DSP med filter, tidskomp osv, då kan du skippa kit och köpa lösa högtalare i stället. Det ökar dina möjligheter att hitta nåt bra, men jag säger på förhand smakar det så kostar det.

Googlade lite men jäkla dyra hehe.

Finns det nåt liknande eller iaf bättre än det gas jag har idag?

vill du ha bra grejer till vettiga pengar så kolla på autostudio, även deras billiga grejer låter förbaskat bra.. de lät så pass bra så att jag köpte deras dyraste 3 vägskit

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bassiehof
27 november 2017 · 1 777 Inlägg

SportPilot skrev:

MrMaz skrev:

Bassiehof skrev:

Mycket handlar om inställningar. Använd eq men INTE bassboost och allt vad det heter och kallas. Om du gör det får du en svampig, svullen och otydlig bas.

Qms. Hög Qms ger snabb bas. Det låter motsägelsefullt men hög Qms innebär hög mekanisk dämpning, dvs låga mekaniska förluster. En högtalare ska låta när den ska, men också vara tyst mellan tonerna. Om du har möjlighet, LYSSNA på Focal ps 165 FX eller F innan du köper.  Låt de inte lura dig att köpa nåt billigare. Om du köper slutsteg med filter eller en DSP med filter, tidskomp osv, då kan du skippa kit och köpa lösa högtalare i stället. Det ökar dina möjligheter att hitta nåt bra, men jag säger på förhand smakar det så kostar det.

Googlade lite men jäkla dyra hehe.

Finns det nåt liknande eller iaf bättre än det gas jag har idag?

vill du ha bra grejer till vettiga pengar så kolla på autostudio, även deras billiga grejer låter förbaskat bra.. de lät så pass bra så att jag köpte deras dyraste 3 vägskit

Om du kan ta fram Thiele-Small parametrar på Autostudio I shall believe.

Bassiehof
27 november 2017 · 1 777 Inlägg

MrMaz skrev:

Bassiehof skrev:

MrMaz skrev:
Frågan är, vad är det som gör att te.x ett par org högtalare får djup och mjuk bas? Men eftermarknads spelar hård och typ snabb bas? Finns det eftermarknadshögtalare som går till låga HZ?

Mycket handlar om inställningar. Använd eq men INTE bassboost och allt vad det heter och kallas. Om du gör det får du en svampig, svullen och otydlig bas.

Qms. Hög Qms ger snabb bas. Det låter motsägelsefullt men hög Qms innebär hög mekanisk dämpning, dvs låga mekaniska förluster. En högtalare ska låta när den ska, men också vara tyst mellan tonerna. Om du har möjlighet, LYSSNA på Focal ps 165 FX eller F innan du köper.  Låt de inte lura dig att köpa nåt billigare. Om du köper slutsteg med filter eller en DSP med filter, tidskomp osv, då kan du skippa kit och köpa lösa högtalare i stället. Det ökar dina möjligheter att hitta nåt bra, men jag säger på förhand smakar det så kostar det.

Googlade lite men jäkla dyra hehe.

Finns det nåt liknande eller iaf bättre än det gas jag har idag?

Du kunde väl ha räknat ut själv att gas låter skit. Om budgeten är 990 kr, behåll det du har och var nöjd.

SportPilot Ubåtsingenjör
27 november 2017 · 7 229 Inlägg

Bassiehof skrev:

SportPilot skrev:

MrMaz skrev:

Googlade lite men jäkla dyra hehe.

Finns det nåt liknande eller iaf bättre än det gas jag har idag?

vill du ha bra grejer till vettiga pengar så kolla på autostudio, även deras billiga grejer låter förbaskat bra.. de lät så pass bra så att jag köpte deras dyraste 3 vägskit

Om du kan ta fram Thiele-Small parametrar på Autostudio I shall believe.

maila autostudio så får du säkert dina parametrar, för min del så räcker det att lyssna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang