Volvo 945 automat startar inte

amalthea
30 oktober 2017 · 11 Inlägg

Hej!
Har en volvo 945 '91 automatväxlad som plötsligt inte startar. Jag lämnade den i några veckor och så behövde en kompis låna den. Först startade den fint. Nu startar den inte alls.

Problemet har retats med mig innan, precis innan jag lämnade den. Först knasa hastighetsmätaren, visade 80 oavbrutet för att sedan gå ner till typ 20-30. Kanske i takt med att motorn blev varm, tänkte inte så mkt på det då, och mätaren gick ju typ igång sen och jag hade en tid å passa så fick lämna det.

Samtidigt startade den dåligt efter att ha kört några kortare sträckor. Gick inte igång fast den surrade till lite kort först. Men sen gick det ju bra. Batteriet är nytt och den har mest gått långa sträckor innan. Det är först nu vi kört mindre än en mil per tur. Fördelaren är ny.

Kollar nu:
Generatorn
Startreläer
Bränslefilter
Tändstift
Glapp
Säkringar
slangar

Han som hade den innan har installerat farthållare själv. Det har vart att den hakat upp sig innan men det är inte problemet nu. Kan det vara nått annat prob med farthållare?

Vad tror ni? Tacksam för alla svar.

Utmarks-Loke
30 oktober 2017 · 5 833 Inlägg

Vi tar det från början. Startar inte skriver du, menar du att motorn går runt när du försöker, men att den inte tänder? I såna fall, hur ser tändstiften ut efter att du försökt starta, är de torra eller våta? Om du tar ur ett tändstift, kopplar på en tändkabel och lägger mot metall för jordning, får du gnista på det då när du försöker starta?

amalthea
15 november 2017 · 11 Inlägg

Uppdatering.

Numera händer inget mer utpm klickljud när jag vrider nyckeln. starten verkar alltså inte ens vilja försöka.
Batteriet ligger på 11,7.
Det verkar klicka i alla relän.
Ska jag demontera och felsöka startmotorn? går den att felsöka utan att demontera?

Alla fyra tändstift ser likadana ut: torrt men vitbränt. Har inte så stor erfarenhet men det ser bra ut.

Går det att höra om insprutet duschar? Tycker mig höra ett duschljud men jag kan ju ha fel. Annars, hur demonterar jag bäst insprutet/fuelrail för att se om det gör som det ska?

Blivit tillsagd att jag inte skall testa tändstift som du säger, svarte_orm. Men det är ingen större fara för bilen? Fattar ju att jag ska hålla fingrarna i handskar och borta från allt strömförande wink)
Tack för hjälpen!

Senast redigerat av amalthea (15 november 2017)

Utmarks-Loke
15 november 2017 · 5 833 Inlägg

Börja med att ladda batteriet, det låter som om det är tomt på ström nu

amalthea
30 augusti 2020 · 11 Inlägg

Inser att jag aldrig avslutat detta.
Det visade sig, efter att ha vänt upp och ner på halva bilen, att ett kontaktstycke till startmotorn glappande. Det klämde inte åt ordentligt, och tur var väl det på sitt vis, för till sist lossade det helt och då startade bilen när vi böjt till det och satt tillbaka. x) nått i den stilen om jag minns rätt.

Så som många gånger förr blev ett litet bekymmer stort pga att jag målade upp ena skräckscenariot efter det andra big_smile

Tack även om det är längesen ni som svarade!

Senast redigerat av amalthea (30 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang