Volvo 945 -97 b230fk drar olja och vatten

betongbil
5 november 2017 · 50 Inlägg

Köpte min 945 -97 för ett tag sedan och har nu märkt att den drar vatten och olja, när jag kollar oljestickan så är oljan lite ljusbrun, är det då topplockspackningen som gått? Har en T koppling på slangen som går från tryckklockan så den laddar 0.7 och har märkt att det är lite olja vid T kopplingen.
Det jag tror är antingen topplockspackningen eller turbon som börjar gå
Har dock inte märkt att det rycker något ovanligt ur avgasröret heller så vet ej vad det kan vara riktigt
Bilen har precis gått 40k och är annars fin i sig

Hur kan jag lättast felsöka dessa 2 problem?

Evildan
5 november 2017 ·

Hur ser tändstiften ut?

betongbil
6 november 2017 · 50 Inlägg

Evildan skrev:
Hur ser tändstiften ut?

Tändstiften såg vad jag tycker bra ut, dom va torra å ingen olja eller så på dom, var lite sotiga längre in på dom bara annars var dom vita, kan ej ta bild men dom är liksom som den normala här på bilden https://www.google.se/search?q=torrt+t% … &isa=y men inte lika myckert avlagringar

betongbil
10 november 2017 · 50 Inlägg

Inte någon som kan hjälpa mig?

jompazx
10 november 2017 · 291 Inlägg

Tålig topplockspackning kanske? hur annars skulle den bränna vatten

jaka54
10 november 2017 · 5 656 Inlägg

Hej!
Topplockspackningen! Byt!
Det är enkelt att göra själv!

H-Karlsson KARLSSON
10 november 2017 · 111 Inlägg

Ricktplana toppen också när du ändå har nere den. den kan vara lite lite sed. Toppackningen kan gå igen annars, den kan gå i 5 mil eller 5000mil . plana plana, men bara så lite så den blir rak eftersom du kör turbo

Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
betongbil
19 november 2017 · 50 Inlägg

Har letat vidare och verkar som att de är turbon som är boven, snurran glappar en del så försöker leta efter en annan att sätta dit, ja tänkte mig en td04 16t men hittar knappt någon, vill helst inte köpa sprillans ny då ja hellre köper en beg billigare, men som sagt så verkar jag ej kunna hitta någon så undrar om ni vet någon bra sida?

betongbil
20 november 2017 · 50 Inlägg

betongbil skrev:
Har letat vidare och verkar som att de är turbon som är boven, snurran glappar en del så försöker leta efter en annan att sätta dit, ja tänkte mig en td04 16t men hittar knappt någon, vill helst inte köpa sprillans ny då ja hellre köper en beg billigare, men som sagt så verkar jag ej kunna hitta någon så undrar om ni vet någon bra sida?

Eller vad behöver jag ändra på om ja köper en vanlig 16t ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang