S80 07 nyckeln kastas ut

shaggy_styler
7 november 2017 · 30 Inlägg

Hej!
Jag skulle behöva lite rådgivning kring en enkel fråga:

Idag var jag på jobbet och när jag skulle hem så visade sig att nyckeldosan inte passade ngt längre i låset... Låset skickade dosan ut och då fick jag ett meddelande om att det var fel nyckel.

Har provat med att koppla bort batteriet en timme... Ingenting hände.

Har rengjort nyckeln från all ludd men ingen skillnad blev.

Bytte batteri på dosan utan resultat.

Nu åker jag hem med kommunalt 5 mil :-/

Vad mer kan jag testa?
Eller är det bara att ge upp och skicka skiten till verkstaden?

Tack för rådgivning!

namcon
7 november 2017 · 242 Inlägg

Testa reservnyckeln?

Säger den samma sak med den är det bara bärgare till verkstad. Då är det antagligen nån modul som gett upp typ PCM eller kabelbrott någonstans. Gick det att låsa upp bilen med fjärr eller var du tvungen att låsa upp manuellt? Gick det med fjärr så borde det ju vara fel på antennringen som ska läsa av chippet i nyckeln (vet inte hur den ser ut på just volvo's med kort nyckeln, men den kanske är inbyggd i låset på dessa)? Gick det att låsa upp med fjärr så känner ju bilen igen nyckeln iaf men den kan inte läsa chippet å tror att det då är fel nyckel.

Senast redigerat av namcon (7 november 2017)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Brådhis * Voff voff *
7 november 2017 · 10 279 Inlägg

namcon skrev:
Testa reservnyckeln?

Säger den samma sak med den är det bara bärgare till verkstad. Då är det antagligen nån modul som gett upp typ PCM eller kabelbrott någonstans. Gick det att låsa upp bilen med fjärr eller var du tvungen att låsa upp manuellt? Gick det med fjärr så borde det ju vara fel på antennringen som ska läsa av chippet i nyckeln (vet inte hur den ser ut på just volvo's med kort nyckeln, men den kanske är inbyggd i låset på dessa)? Gick det att låsa upp med fjärr så känner ju bilen igen nyckeln iaf men den kan inte läsa chippet å tror att det då är fel nyckel.

Immobilizer-chippet och fjärrstyrningen av larmet har egentligen ingenting gemensamt så nyckeln kan fortfarande vara defekt även om det går att låsa upp bilen med den.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
shaggy_styler
7 november 2017 · 30 Inlägg

Jag provade med både nycklar utan resultat.

Bilen kunde jag låsa upp med nycklarna utan problem...

Så att det var det där lilla jäkla hål som bara spottade ut nyckeln vid varje försök :-/

Brådhis * Voff voff *
7 november 2017 · 10 279 Inlägg

shaggy_styler skrev:
Jag provade med både nycklar utan resultat.

Bilen kunde jag låsa upp med nycklarna utan problem...

Så att det var det där lilla jäkla hål som bara spottade ut nyckeln vid varje försök :-/

Troligtvis har själva tändningslåset (där du stoppar in nyckeln) gett upp så det förstår inte längre vilken nyckel som matas in.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
shaggy_styler
7 november 2017 · 30 Inlägg

En analfabet tändningslås... Volvo 4 life xD

Då är det bara att beställa bärgning och till verkstad i sådana fall :-(

namcon
7 november 2017 · 242 Inlägg

Brådhis skrev:

namcon skrev:
Testa reservnyckeln?

Säger den samma sak med den är det bara bärgare till verkstad. Då är det antagligen nån modul som gett upp typ PCM eller kabelbrott någonstans. Gick det att låsa upp bilen med fjärr eller var du tvungen att låsa upp manuellt? Gick det med fjärr så borde det ju vara fel på antennringen som ska läsa av chippet i nyckeln (vet inte hur den ser ut på just volvo's med kort nyckeln, men den kanske är inbyggd i låset på dessa)? Gick det att låsa upp med fjärr så känner ju bilen igen nyckeln iaf men den kan inte läsa chippet å tror att det då är fel nyckel.

Immobilizer-chippet och fjärrstyrningen av larmet har egentligen ingenting gemensamt så nyckeln kan fortfarande vara defekt även om det går att låsa upp bilen med den.

//Brådhis

Ok, Tänkte mer på att när dem programmeras in så gör dem det 1 gång och då funkar den både i fjärr och i tändningslåset. Men jag vet att vissa bilar inom GM har fjärr delen programmerad i BCM och immon i PCM. Är inte insatt i hur volvo har löst det.

Brådhis skrev:
Troligtvis har själva tändningslåset (där du stoppar in nyckeln) gett upp så det förstår inte längre vilken nyckel som matas in.

//Brådhis

Är antenn delen (som läser av chippet) inbyggd i låset på dessa med kort? Då borde ju TS kunna byta själv förutsatt att han vill skruva ner inredningen runtomkring. smile

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
shaggy_styler
7 november 2017 · 30 Inlägg

Tror ni att om man byter tändningslåset så behöver man ingen omprogrammering efteråt?

namcon
7 november 2017 · 242 Inlägg

shaggy_styler skrev:
Tror ni att om man byter tändningslåset så behöver man ingen omprogrammering efteråt?

Vet inte hur det är på just S80 med det låset. Men V50 är allt inbyggt i låset dvs bara koppla ur å skruva loss å sen sätta i det nya utan att programmera, den ska bara läsa av koden från chippet i nyckeln å skicka den koden till datorn som nyckeln är programmerad i.

Jag kan ju tycka att det borde vara liknande i din, men det får någon som vet svara på.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
shaggy_styler
7 november 2017 · 30 Inlägg

Nu läser jag i ett amerikanskt forum att låg batterinivån "kan" orsaka att låset inte fungerar som det ska...
Jag har haft problem med batteriet faktiskt... den började att lämna sulfatspår vid minuspolen som har gjort att jag har haft det svårt för att starta bilen ibland...

Kan det vara så att om man får en kick genom elsladdar kan utesluta om det är det eller ngt annat?
Vad tycker ni?

Janneutanb
7 november 2017 · 7 271 Inlägg

Du kan ju testa att kabla från en annan bil.
Är ju i princip gratis .

shaggy_styler
7 november 2017 · 30 Inlägg

Jo, det stämmer.... jag återkommer imorgon med lite mer info ifall att det har blivit någon mirakulös lösning smile
Tack för alla råd!

shaggy_styler
13 november 2017 · 30 Inlägg

Nu har bilen varit på verkstad... det var själva tändningslåset på s80:n som pajade... de bytte den till en ny och nu funkar suveränt igen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang