Kan oljepumpen gå sönder av skrap i underrede?

Flisan97
10 november 2017 · 3 Inlägg

Hej,
Vi har en Peugeot Boxer med volymskåp (lätt lastbil) från 2013 och som har gått 13000 mil.

Häromkvällen när vi hade kört in på en innergård och skulle åka ut igen (genom en annan utfart än där vi kom in) så var det sån lutning på gatan att vi skrapade i underredet!! Vi rullade bakåt direkt men en bit av avgasröret lossnade.
Vi svor förstås men åkte vidare och ca 5 mil senare börjar oljelampan lysa och säga att det är lågt oljetryck. Vi stannade och kollade oljan men det fanns normalt med olja och inget droppade. Vi startade igen och inget lät konstigt (körde inte utan stängde av direkt)
Ringde en kompis som är bilmek som bara sa att ring en bärgare. Och det gjorde vi!

Får dagen efter höra att oljepumpen är trasig och att motorn skurit! Bilen har gått för många mil för att det ska gå på försäkringen som en motorskada. Så vi får helt enkelt punga ut 90000 kr på en beg motor. Eller?

Min fråga är nu om oljepumpen kan ha tagit skada av iskrapandet? I så fall är det ju en trafikskada och inte en motorskada så försäkringen borde väl gälla då? Vi har bilen helförsäkrad.

Tacksam för kloka svar!

Flisa-Lisa

CC72
10 november 2017 · 1 661 Inlägg

Vet inte hur det ser ut under en sån där men lägsta punkten på en bil är inte en oljepump.

Evildan
10 november 2017 ·

Blev oljetråget mycket deformerat kan det i sin tur ha kommit i kontakt med sugröret/silen och den i sin tur skadat oljepumpen.

Om motorn, som den gjorde, roterar och fungerar enligt din beskrivning har den inte skurit, byt "expert" om denne använde det ordet.

Senast redigerat av Evildan (10 november 2017)

Flisan97
10 november 2017 · 3 Inlägg

Evildan skrev:
Blev oljetråget mycket deformerat kan det i sin tur ha kommit i kontakt med sugröret/silen och den i sin tur skadat oljepumpent.

Okej, tack för snabbt svar!
Oljetråget har inte skadats alls, vad jag förstår.

Min tanke var att oljepumpen har tagit skada av själva stöten när det skrapades i, av själva smällen så att säga. Har fått förklarat för mig att oljepumpen inte ligger så till att den kan skadas undertill men sammanträffandet att vi skrapade i rejält och att sen straxt efter slutar oljepumpen att funka är för mig så självklart att det på nåt j...kla sätt måste ha med varann att göra.

To "think outside of the box" alltså, vad skulle kunna orsaka att oljepumpen plötsligt går sönder?

Om man exempelvis krockar med en bil, kan inte oljepumpen gå sönder då, av själva smällen alltså?

Senast redigerat av Flisan97 (10 november 2017)

Evildan
10 november 2017 ·

Flisan97 skrev:

Evildan skrev:
Blev oljetråget mycket deformerat kan det i sin tur ha kommit i kontakt med sugröret/silen och den i sin tur skadat oljepumpent.

Okej, tack för snabbt svar!
Min tanke var att oljepumpen har tagit skada av själva stöten när det skrapades i, av själva smällen så att säga. Har fått förklarat för mig att oljepumpen inte ligger så till att den kan skadas undertill men sammanträffandet att vi skrapade i rejält och att sen straxt efter slutar oljepumpen att funka är för mig så självklart att det på nåt j...kla sätt måste ha med varann att göra.

To "think outside of the box" alltså, vad skulle kunna orsaka att oljepumpen plötsligt går sönder?

Om man exempelvis krockar med en bil, kan inte oljepumpen gå sönder då, av själva smällen alltså?

Oljeröret kan ha lossnat och då suger inte pumpen olja vilket innebär att den inte får smörjning och går sönder. Men detta scenario innebär att oljetrycket ska vara lågt ett tag, ngn minut med lysande lampa räcker eventuellt,  då toleranserna i en modern motor är små=tunn film som fort försvinner och lämnar ytorna mot varandra.
Oljepumpen på 2.2hdi sitter i framkant av motorn över trågnivå och drivs av kamkedjan. Den bör inte påverkas av lite stötar emot fordonets underrede enligt min mening.

http://2.bp.blogspot.com/-ArXvhKGkj-w/VQ8jix01e7I/AAAAAAAABAI/rIqRrzLiWsE/s1600/Psa%2B9808634180.png

1. Oljepump.
3. Sugröret.

Senast redigerat av Evildan (10 november 2017)

Flisan97
10 november 2017 · 3 Inlägg

Evildan skrev:

Flisan97 skrev:

Evildan skrev:
Blev oljetråget mycket deformerat kan det i sin tur ha kommit i kontakt med sugröret/silen och den i sin tur skadat oljepumpent.

Okej, tack för snabbt svar!
Min tanke var att oljepumpen har tagit skada av själva stöten när det skrapades i, av själva smällen så att säga. Har fått förklarat för mig att oljepumpen inte ligger så till att den kan skadas undertill men sammanträffandet att vi skrapade i rejält och att sen straxt efter slutar oljepumpen att funka är för mig så självklart att det på nåt j...kla sätt måste ha med varann att göra.

To "think outside of the box" alltså, vad skulle kunna orsaka att oljepumpen plötsligt går sönder?

Om man exempelvis krockar med en bil, kan inte oljepumpen gå sönder då, av själva smällen alltså?

Oljeröret kan ha lossnat och då suger inte pumpen olja vilket innebär att den inte får smörjning och går sönder. Men detta scenario innebär att oljetrycket ska vara lågt ett tag, ngn minut med lysande lampa räcker eventuellt,  då toleranserna i en modern motor är små=tunn film som fort försvinner och lämnar ytorna mot varandra.
Oljepumpen på 2.2hdi sitter i framkant av motorn över trågnivå och drivs av kamkedjan. Den bör inte påverkas av lite stötar emot fordonets underrede enligt min mening.

http://2.bp.blogspot.com/-ArXvhKGkj-w/V … 634180.png

1. Oljepump.
3. Sugröret.

Okej, så dessa händelser kan inte ha med varann att göra då!?
Tack för bra och informativa svar.

Vad gäller "experten" som säger att motorn skurit så var det verkstan som bilen bogserades till som konstaterade det. Vi blev förvånade och bestörta förstås för vi hade ju hört motorn gå en stund innan den blev bärgad kvällen innan.
Menar du att vi borde ta bilen därifrån och få den undersökt av någon annan också?
Eller kan det varit "sista sucken" för den när vi startade den på kvällen innan?
Eller kan verkstan ha startat den och kört in i hallen på morgonen och då orsakat skadan? Trots att de visste att bilen kom med bärgare pga att oljelampa lös?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2017 · 13 742 Inlägg

Det är ju svårt på avstånd att gissa problemet men normal så behöver tåget röra på sig innan pumpen hamnar illa till   så säkert en slump     men det som avgör motorns skick är om den knackar eller inte    men som sagt svårt att gissa utan att lyssna        men inte ovanligt att silen sätter igen sig på pumpen som i sin tur leder till ett lågt oöjetryck men högt nog för att motorn inte ska tända upp oöjetrycks lampan   och när väl lampan tänder sig så är vevlagrena helt slut och olja rinner rätt igenom och trycket blir lågt...   Men 90k låter otroligt överbetalt   polarn hade in en Audi 1.8tfsi från 2009 där kedjan kuggar och tror han landade på cirka 50k inkl motor för att byta.. Kunden tyckte det var dyrt  så polarn köpte den billigt och nu är den ihop igen     blir ju inte dyrt när man skruvar själv

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rille0
10 november 2017 · 2 021 Inlägg

har för mig att någon av motoralternativen till boxer/jumper har just ett oljetråg som sitter en bit under framvagnbalken, har tråget spruckit och oljan runnit ut? förklarar saken isåfall.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
xXSammy
10 november 2017 · 6 571 Inlägg

Var de en 2.2a ?
Fordmotor som har oljefiltret i plastkopp, framför motorn ;) Inte byggt för att folk ska köra på saker med bilarna

Senast redigerat av xXSammy (10 november 2017)

De/Dem
granadadr
10 november 2017 · 7 289 Inlägg

det kan hända att det trycks ihop så pass att man får problem,, nu vet jag ju ej hur allt såg ut irl,, men jag lyckades slinta med domkraften från framvagnsbalken å den gled fram så bilen ramlade ner på just tråget,, som trycktes in,, vevaxeln tog i,, så jag fick svetsa dit muttrar å dra ut tråget igen så allt gick fritt igen,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Djo
10 november 2017 · 10 157 Inlägg

Svårt säga såhär, men att motorn skurit låter otroligt om ni inte kört med lysande oljelampa.

Är tråget helt så känns detta som ett olustigt sammanträffande mer än något annat, men hur är bilen skött vet hur "väll sköta" firmabilar brukar vara tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Utmarks-Loke
10 november 2017 · 5 840 Inlägg

Rör till oljekyl som blivit platt?

torsen
11 november 2017 · 7 238 Inlägg

Flisan97 skrev:
Hej,

Min fråga är nu om oljepumpen kan ha tagit skada av iskrapandet? I så fall är det ju en trafikskada och inte en motorskada så försäkringen borde väl gälla då? Vi har bilen helförsäkrad.

Kontakta försäkringsbolaget eftersom du har helförsäkring.
För mig låter det, som du skriver, som en trafikskada.
Låt försäkringsbolagets skadetekniker avgöra.

Lycka till i olyckan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang