Volvo B230ft oljelampan började lysa

Moheisenjr7
11 november 2017 · 41 Inlägg

Hej!
Jag har precis bytt ramlager och vevlager på motorn, igår var jag ute och buskörde lite grann... precis innan jag kom hem så började oljelampan blinka några gånger och jag märkte på bilen att den var slöare än vanligt... jag ställde mig för att höra på motorn och den lät inte normalt. Lät som att det är spån i motorn.. kollade på kamaxeln snabbt genom oljepåfyllningshålet då såg den vit ut... ja? Vad ska jag börja arbeta på? Vill helst inte byta motor. Hellre skruva isär den jag har nu.

fakeso
11 november 2017 · 218 Inlägg

Börja med att kolla oljenivån.
Vad menar du med att kamaxeln är vit? Ta gärna bilder, en bild säger mer än 1000 ord!

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Moheisenjr7
11 november 2017 · 41 Inlägg

fakeso skrev:
Börja med att kolla oljenivån.
Vad menar du med att kamaxeln är vit? Ta gärna bilder, en bild säger mer än 1000 ord!

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225200/225200-669dbf78bf4b5743c97257a72ef530e8.jpg

I samband med lager bytena och vevaxel bytet, bytte jag även oljepumpen. Infogar även en bild på kammen. Antar att det ser ut såhär i hela kammen. Den såg inte ut så för en dag sedan.

fakeso
12 november 2017 · 218 Inlägg

Jag ser inget onormalt.

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Meaganeowner
12 november 2017 · 2 250 Inlägg

En gång i tiden när jag renoverade en B18, vill jag minnas att det var viktigt att vända lagerhalvorna rätt. Och verkligen kolla så att hålen på hälften av  halvorna för olja, stämde överens med hålen i lagersätena.
Innan man drog fast överfallen för gott så kollades att lagerspelen var inom toleransens.
Tror jag använde nåt som hette Plasticgauge.

Nu var det som så att ena vevstaken var skev, vilket gjorde att den stakens lager snabbt slets ned. Oljetrycket blev för lågt och veven skar, efter 30 mil.

En annan gång blev det tätt i kanalen upp till kammen. Lätt att kolla, då ingen olja kom ut ur kammen lagringar.
Hörde ett onormalt ljud. Slog igen och kollade.
Rensade kanalen och så körde jag många mil med den motorn.

fakeso
12 november 2017 · 218 Inlägg

Som sagt, kolla först oljenivån!

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
torsen
12 november 2017 · 7 198 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Tror jag använde nåt som hette Plasticgauge.

Hehehe, är du så gammal att du också använt Plastigauge.
Trodde man slutade med det på 60-talet.

Ursäkta väldigt mycket o t.

Evildan
12 november 2017 ·

torsen skrev:

Meaganeowner skrev:
Tror jag använde nåt som hette Plasticgauge.

Hehehe, är du så gammal att du också använt Plastigauge.
Trodde man slutade med det på 60-talet.

Ursäkta väldigt mycket o t.

Fungerade utmärkt även på -90 talet och säljs fortfarande av tex Norrlands Custom.

Moheisenjr7
13 november 2017 · 41 Inlägg

fakeso skrev:
Jag ser inget onormalt.

Jag kollade oljenivån och det fanns ingen olja. Turbon drar en del har jag märkt. Dessutom är bilen slö till skillnad när det fanns olja i den... nå 10 tals meter innan jag skulle svänga in till min uppfart motorbromsade jag till över 2000rpm och då blinkade oljelampan 2-3 ggr. Då öppnade jag dörren och hörde att motorn lät konstigt. vad kan jag ha pajat? Ska jag testa fylla på olja och låta den gå runt lite och sedan byta olja igen?

Meaganeowner
13 november 2017 · 2 250 Inlägg

En motor med för lite olja eller ingen alls,
överlever inte länge.
Du kanske menade ingen olja var synlig på stickan?

Men nåt har du då väl lärt dig.... håll alltid koll på oljan om du inte vill riskera motorras.

Så det förmodligen det som hänt.. flera lager och ev kolvar som skurit i cylinderloppet...

Moheisenjr7
13 november 2017 · 41 Inlägg

Meaganeowner skrev:
En motor med för lite olja eller ingen alls,
överlever inte länge.
Du kanske menade ingen olja var synlig på stickan?

Men nåt har du då väl lärt dig.... håll alltid koll på oljan om du inte vill riskera motorras.

Så det förmodligen det som hänt.. flera lager och ev kolvar som skurit i cylinderloppet...

Jo jag misstänkte det, men jag har en reservdelsmotor, jag tänkte skruva isär motorn och kolla vad som behöver bytas. Vill inte köpa en ny motor för en högre summa när jag kan reparera billigare för hand.

fakeso
13 november 2017 · 218 Inlägg

Moheisenjr7 skrev:

fakeso skrev:
Jag ser inget onormalt.

Jag kollade oljenivån och det fanns ingen olja. Turbon drar en del har jag märkt. Dessutom är bilen slö till skillnad när det fanns olja i den... nå 10 tals meter innan jag skulle svänga in till min uppfart motorbromsade jag till över 2000rpm och då blinkade oljelampan 2-3 ggr. Då öppnade jag dörren och hörde att motorn lät konstigt. vad kan jag ha pajat? Ska jag testa fylla på olja och låta den gå runt lite och sedan byta olja igen?

Ja, du måste fylla på olja!

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
granadadr
13 november 2017 · 7 268 Inlägg

Meaganeowner skrev:
En motor med för lite olja eller ingen alls,
överlever inte länge.
Du kanske menade ingen olja var synlig på stickan?

Men nåt har du då väl lärt dig.... håll alltid koll på oljan om du inte vill riskera motorras.

Så det förmodligen det som hänt.. flera lager och ev kolvar som skurit i cylinderloppet...

nja kolvarna brukar inte skära för det,, men lagerras är nog tyvärr troligt

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Moheisenjr7
14 november 2017 · 41 Inlägg

granadadr skrev:

Meaganeowner skrev:
En motor med för lite olja eller ingen alls,
överlever inte länge.
Du kanske menade ingen olja var synlig på stickan?

Men nåt har du då väl lärt dig.... håll alltid koll på oljan om du inte vill riskera motorras.

Så det förmodligen det som hänt.. flera lager och ev kolvar som skurit i cylinderloppet...

nja kolvarna brukar inte skära för det,, men lagerras är nog tyvärr troligt

Har nu beställt nya kolvringar, nya vev och ramlager samt en hel packningssats till hela motorn. Ska även byta turbo nu. Ett månadsprojekt lär vänta

Evildan
14 november 2017 ·

Går den att dra runt?
Då har den inte skurit, en skuren motor sitter fast per definition.

Moheisenjr7
14 november 2017 · 41 Inlägg

Evildan skrev:
Går den att dra runt?
Då har den inte skurit, en skuren motor sitter fast per definition.

Hej, ja den går runt och startar, komp finns i han

Utmarks-Loke
14 november 2017 · 5 809 Inlägg

Det kan skära, men sedan lossna igen när det svalnar

Evildan
14 november 2017 ·

Svarte_Orm skrev:
Det kan skära, men sedan lossna igen när det svalnar

Värmenyper som en gammal mopedmotor.

Moheisenjr7
14 november 2017 · 41 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det kan skära, men sedan lossna igen när det svalnar

Jag ska byta kolvringarna alla lager och alla packningar och turbo. För hålla tummarna att det funkar

Bwonka
14 november 2017 · 236 Inlägg

Moheisenjr7 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det kan skära, men sedan lossna igen när det svalnar

Jag ska byta kolvringarna alla lager och alla packningar och turbo. För hålla tummarna att det funkar

Du bör mäta på veven eller kontrollera lagerspelen innan du stoppar ner motorn igen. Repiga vevtappar eller för stort spel så riskerar vev/ramlagerna bli kassa snabbt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang